Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
~Kalle~ skrev:
grammse skrev:Tro det eller ej men ni har lyckas "lura" mig köpa biltema olja för första gången i mitt liv.
Har gjort en liten 750 mila service idag på V70:in.Tycker 1500 mil är för länge vänta. Det är ju kul byta olja :D
Har varit mycket skepptisk till biltema olja för man brukar i regel få vad man betalar för men nu ska det upp till bevis 8) . Blir det något motor fel som är relaterat till oljan så ligger ni illa till :wink:
Jag fick 1 liter biltemaolja av en bekant som jag ska ha till gräsklipparen, men jag vet inte om jag vågar slå i det.... :-(O)

/Kalle
:lol: klart du ska det. jag har ju tagit risken nu och vad kostar en gräsklippar motor jämfört med bilmotor :|
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
grammse skrev:
~Kalle~ skrev:
grammse skrev:Tro det eller ej men ni har lyckas "lura" mig köpa biltema olja för första gången i mitt liv.
Har gjort en liten 750 mila service idag på V70:in.Tycker 1500 mil är för länge vänta. Det är ju kul byta olja :D
Har varit mycket skepptisk till biltema olja för man brukar i regel få vad man betalar för men nu ska det upp till bevis 8) . Blir det något motor fel som är relaterat till oljan så ligger ni illa till :wink:
Jag fick 1 liter biltemaolja av en bekant som jag ska ha till gräsklipparen, men jag vet inte om jag vågar slå i det.... :-(O)

/Kalle
:lol: klart du ska det. jag har ju tagit risken nu och vad kostar en gräsklippar motor jämfört med bilmotor :|
Okej när det visar sig att din motor håller så ska jag byta olja i klipparen :arrow: :P

Nä, imorgon blir det att prova oljan

/Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
~Kalle~ skrev:

/Kalle
Om du fick en liter motorolja till bilar så bör du nog avstå, i de flesta fallen så skall det vara en rak 30-olja till luftkylda gräsklippare..

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Funk skrev:
~Kalle~ skrev:

/Kalle
Om du fick en liter motorolja till bilar så bör du nog avstå, i de flesta fallen så skall det vara en rak 30-olja till luftkylda gräsklippare..

/Thomas
Ja det vet jag, tidigare ägaren på gräsklipparen körde alltid med 10w30 till bilar, så det är nog ingen fara..

Men jag har den som reserv ifall det skulle behövas..

/Kalle
av LarsBd
~Kalle~ skrev: tidigare ägaren på gräsklipparen körde alltid med 10w30 till bilar, så det är nog ingen fara
Jag har använt 10W 30 i en 12hp gräsklippare detta fick till följd att det blev repor mitt för avgasventilen då den oljan förstördes och oljefilmen brast där det var varmt.
Även ett par tidigare haverier bla ett vevstakshaveri kanske kan skyllas på multigradeoljan men det är jag inte lika säker på.
En oljegubbe sa att en ren syntetolja skulle klara gräsklipparens smörjning eller den rekomenderade raka 30 oljan men inte en multigrade mineralolja.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Varför inte köra på rekomenderad olja istället? Det är ju det allra lättaste.
Vet några som hällde i mobil 0W-40 i sin nya stiga park med motorhaveri som följd, så det är nog inte helt ovanligt att folk häller i det de har hemma eller häller i samma olja som till bilen. :lol:
Användarvisningsbild
av gundj
Hur kan en syntetolja bli för tunn?
En 10-40 olja hâller sig ju inom visco-indexet oavsett typ, förutsatt att det är ärligt angivet index.
Min trädgârdstraktor med Tecumse-motor har fâtt omväxlande single grade olja och biltema multigrade och funkar utmärkt, men nu när jag skriver det sâ skär den väl ihop.
Användarvisningsbild
av volvo51
gundj skrev:Hur kan en syntetolja bli för tunn?
En 10-40 olja hâller sig ju inom visco-indexet oavsett typ, förutsatt att det är ärligt angivet index.
Min trädgârdstraktor med Tecumse-motor har fâtt omväxlande single grade olja och biltema multigrade och funkar utmärkt, men nu när jag skriver det sâ skär den väl ihop.
Jag läste någonstans att en syntetisk olja är tunnare än en mineralolja även om båda är tex. 10-40. Varför det är så vet jag inte. Man märker det även om man tittar på oljestickan.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]