Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Hemulen skrev:Är nog bättre att jaga den bilfientliga alliansregeringen som kanske vann valet på att dom lovade att sänka skatten på bensinpriset. Men dom höjde skatten på drivmedlet plus skatt på försäkringen och höjde fordonsskatten."Valet vann vi och ni fick tji!" Kan ju bli deras nya slogan. Fattas bara att dom ger sig på veteranbilarna. Tänkte på en sak:Vi kan kanske vara överens om att bensinbolagen ingår i en kartell.Hur gör man då för att bryta en kartell? T.e.x om vi Volvoägare bestämde oss för att bara tanka exempelvis på Jet så skulle dom andra vara tvungna att sänka priset för att locka oss att tanka hos dom eller duka under. Verkar ju inte spela någon större roll att det finns fler mackar i och med att alla håller samma pris. titta på elbolagen i princip samma pris överallt, skulle ju bli så billigt med el när marknaden avreglerades men priset femdubblats. Själv kör jag på E85 men tror att priset är för högt. 8)
Kartellbildning blev ju bevisat för ett tag sedan. Oljebolagen dömdes till att betala tillbaka åtminstone 700 miljoner i första vevan. 0,0 kronor gick tillbaka till bilisterna och allt gick till staten..
av Hemulen
Pettson skriver:"Kartellbildning blev ju bevisat för ett tag sedan. Oljebolagen dömdes till att betala tillbaka åtminstone 700 miljoner i första vevan. 0,0 kronor gick tillbaka till bilisterna och allt gick till staten.." Alldeles riktigt. Böterna väver dom säkerligen in i drivmedelspriset. Verkar inte hjälpa med böter, alla ligger snarlikt i pris.Kan dom inte träffas i bastun längre och göra upp priset finner dom nya mötesplatser. 8)
av anp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=774273

"I Spanien, Frankrike, Bulgarien och Storbritannien har arga lastbilschaufförer och fiskare
blockerat vägar och hamnar hela veckan. Ytterligare protester vän­tas i Portugal, Italien och Belgien."

"Bakom protesterna ligger hög­re bränslekostnader på grund av det stigande oljepriset. Politikerna måste göra något för att hejda den snabba prisuppgången, är budskapet."
av *pettson*
anp skrev:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=774273

"I Spanien, Frankrike, Bulgarien och Storbritannien har arga lastbilschaufförer och fiskare
blockerat vägar och hamnar hela veckan. Ytterligare protester vän­tas i Portugal, Italien och Belgien."

"Bakom protesterna ligger hög­re bränslekostnader på grund av det stigande oljepriset. Politikerna måste göra något för att hejda den snabba prisuppgången, är budskapet."
Vårt budskap är lika tydligt..
Kör på.. sänk oss totalt vi är bara skattekor, vi betalar vadsomhelst och framförallt är det okej vid ett hot om 20-25 kronor litern.. :-)-)
Vi gör ju det här för miljön dessutom så då får det kosta vadsomhelst... ;-//
Javisst fan miljöforskningen får ju inte några ören av dom *miljöskatter* vi betalar.. ??:-/ Och inga pengar används till att subventionera miljövänligare bränslen eller lösningar till exempel.. (hrrm.. om man önskar kan man ju kalla 10.000 per miljöbil subventioner, bilar som blev 10.000 dyrare ioch med att dom blev populära)
av anp
Men, det är ju häftigt att betala skatt har det ju sagts.
Dessutom kan ju vi svenskar bära huvudet högt och med stolthet i rösten säga att vi inte bara gillar mångkultur, vi räddade världsklimatet också!

Miljöbilspremien måste ju vara något av det dummaste som lanserats vad gäller miljötänkande.
Och pengarna som budgeterades verkar ju räcka bra...
av anp
Aftonbladet har nu en omröstning vart smärtgränsen går för bensinpriset, och 47.7% röstar för att den går vid 10 Kronor.
Nästan hälften alltså, ändå så kör fler och fler, mer bil än tidigare.
Är det dumhet eller vad är det som gör att man säger sig ha en smärtgräns på 10 Kronor, och ändå fortsätter köra bil trots ett pris på över 13 Kronor?

Smärtgräns och rimligt pris är väl ändå 2 olika saker?
Användarvisningsbild
av vetten
Ähh ?:-/ idag är det den 31maj så ämnet känns ju lite inaktuellt ??:-/ alltså enligt rubriken :roll:
av anp
Ämnet är ju detsamma ändå, högt bensinpris.
Onödigt att starta nya trådar så fort rubriken inte till fullo överensstämmer med inlägget.
av Marbas
Smärtgränsen kan ju vara nådd men man fortsätter köra eftersom man måste. Detta reulsterar i att andra utgifter får hållas nere, t.ex. så blir semesterresan till Grekland en cykeltur till den närmaste insjö istället, osv.

Själv MÅSTE jag köra bil för att komma till jobbet - det spelar ingen roll hur mycket drivmedlet kostar (inom de gränser vi pratar idag, 10 - 30kr) jag måste köra ändå. Men andra utgifter blir lidande, dvs det liv jag lever i övrigt får "lite mindre kvalitet" om ni förstår vad jag menar. Därför påstår jag att smärtgränsen kan vara nådd nådd men jag fortsätter att köra bil som tidigare.
av anp
Jag ser smärtgräns mer som den gräns där kostnaden överstiger nyttan, och där andra lösningar än besparingar på andra områden krävs.
Naturligtvis finns det lite vingelmån på smärtgränsen, men att rösta på 10 kronor och sedan betala över 13 kronor känns lite falskt i mitt tycke.

Tittar man också på mångas bilval idag, så funderar man ju än mer över det här med bränslepris och smärtgräns.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]