- tor 15 maj 2008, 22:39
Steff 99 skrev: Det är väl ingen ide att säga att , erfarenhet av att handla med bilar sedan -70 talet kan tillföra denna debatt något, MEN de senaste 10 år efter det att privatimporten och diskussionen om backade mätare eskalerat , så är serviceboken många gånger ett måste för att sälja en bil till det priset som man vill ha ut.Jag måste säga att jag blir lite förvånad över vilken tilltro det det verkar finnas till dessa serviceböcker. En som privatimporterar en bil och backar mätaren har antagligen inga som helst problem med att också fixa en stämpel och antagligen tomma serviceböcker också. Sen är det bara att stämpla på. Den spekulant som tror att en ifylld servicebok skulle vara ett fullgott bevis på att bilens mätare inte är backad måste vara så godtrogen att han nästan förtjänar att bli lurad.
Steff 99 skrev: Sedan är det så att det finns alltid personer som kan visa upp vad de själva gjort med bilen, en mängd kvitto på reservdelar, vem säger att denne har kunskap att fixa alla servicepunkter eller har kunskap att fixa en bil.Hur ska du kolla dessa då? Är det en auktoriserad volvoverkstad som gjort servicen så finns möjlighet att dubbelkolla via volvos databas, men det behöver du inte serviceboken till.
Finns det en servicebok , så finns det ändå ett antal datum och mätarställningar man kan kolla.
Steff 99 skrev: Självklart kan man fiffla med det också, men 99% av serviceböckerna stämmer.Tror du verkligen på det själv? Varken jag eller mina bekanta är i bilbranchen men trots det så har jag två olika bekanta som påstår att de kan fixa volvostämplar i serviceboken via kontakter.
Steff 99 skrev: Nyare bilar , kan få uppdaterade programvaror vid service, även servicepackar där man byter saker som varit felaktiga. hemma pularen går miste om detta.Uppdateringar kan man väl få installerade utan att behöva serva bilen samtidigt?
Steff 99 skrev: Jag kan inte annat än hålla med "Jensen" att servicebok är ett kvitto på att bilen skötts enligt fabrikantens rekomendationer och med detta är mer lättsåld till ett högre prisJag anser inte att det är ett kvitto med mindre att jag också får se riktigta kvitton/fakturor på det som serviceboken påstår. Kanske lite mer lättsåld om man jämför två exakt likadana bilar varav den ena med servicebok och det andra utan. Kanske också till ett lite högre pris, men skillnaden i pris har hempularen tjänat in genom att inte betala hutlösa summor för att en auktoriserad verkstad ska byta olja och filter, mäta mönsterdjup och fylla på spolarvätska.