Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev: Det är väl ingen ide att säga att , erfarenhet av att handla med bilar sedan -70 talet kan tillföra denna debatt något, MEN de senaste 10 år efter det att privatimporten och diskussionen om backade mätare eskalerat , så är serviceboken många gånger ett måste för att sälja en bil till det priset som man vill ha ut.
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över vilken tilltro det det verkar finnas till dessa serviceböcker. En som privatimporterar en bil och backar mätaren har antagligen inga som helst problem med att också fixa en stämpel och antagligen tomma serviceböcker också. Sen är det bara att stämpla på. Den spekulant som tror att en ifylld servicebok skulle vara ett fullgott bevis på att bilens mätare inte är backad måste vara så godtrogen att han nästan förtjänar att bli lurad.
Steff 99 skrev: Sedan är det så att det finns alltid personer som kan visa upp vad de själva gjort med bilen, en mängd kvitto på reservdelar, vem säger att denne har kunskap att fixa alla servicepunkter eller har kunskap att fixa en bil.
Finns det en servicebok , så finns det ändå ett antal datum och mätarställningar man kan kolla.
Hur ska du kolla dessa då? Är det en auktoriserad volvoverkstad som gjort servicen så finns möjlighet att dubbelkolla via volvos databas, men det behöver du inte serviceboken till.
Steff 99 skrev: Självklart kan man fiffla med det också, men 99% av serviceböckerna stämmer.
Tror du verkligen på det själv? Varken jag eller mina bekanta är i bilbranchen men trots det så har jag två olika bekanta som påstår att de kan fixa volvostämplar i serviceboken via kontakter.
Steff 99 skrev: Nyare bilar , kan få uppdaterade programvaror vid service, även servicepackar där man byter saker som varit felaktiga. hemma pularen går miste om detta.
Uppdateringar kan man väl få installerade utan att behöva serva bilen samtidigt?
Steff 99 skrev: Jag kan inte annat än hålla med "Jensen" att servicebok är ett kvitto på att bilen skötts enligt fabrikantens rekomendationer och med detta är mer lättsåld till ett högre pris
Jag anser inte att det är ett kvitto med mindre att jag också får se riktigta kvitton/fakturor på det som serviceboken påstår. Kanske lite mer lättsåld om man jämför två exakt likadana bilar varav den ena med servicebok och det andra utan. Kanske också till ett lite högre pris, men skillnaden i pris har hempularen tjänat in genom att inte betala hutlösa summor för att en auktoriserad verkstad ska byta olja och filter, mäta mönsterdjup och fylla på spolarvätska.
Denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a handlar om en skuren motor på en XC90 som servats på verkstad och har stämplar i serviceboken. Volvo personvagnar vägrar att ens fundera på att ge en krona till dem om inte bilägaren kan visa upp kvittona som bevisar att servicen faktiskt är gjord. Jag tolkar det som att Volvo personvagnar själva inte anser att enbart serviceboken är värd något utan kvitton.
MathiasS skrev:

Vad gäller din erfarenhet så frågar jag dig följande: Du har enligt egen utsaga sålt cirka 2000 bilar, jag gissar att dessa 2000 bilar har 2000serviceböcker bilagda. Du har således en väldans erfarenhet av att sälja bilar med servicebok. Hur många bilar har du sålt med fullständig "exceldokumentation" ink kvitton etc? Inte så många, näe just det. Erfaren?

Jag hjälpte nyligen min bror att köpa bil. Vi besökte tiotalet bilhandlare i jakten på rätt bil. Serviceboken kunde alla visa upp, men ingen, INGEN, visste nånting om bilen. Ett privatköp var betydligt tryggare.

Om du som bilhandlare en gång provade att ha koll på en bils historia (utöver att det bytts olja var 1500mil) kommer du nog bli förvånad över hur mycket enklare det är att sälja en bil. Nej jag vet, du har inte tid med det.
När det gäller erfarenheten som du verkar tvivla på så kan jag bara hänvisa till dom
gångerna vi haft bilar där serviceböckerna inte varit kompletta, det ÄR nästan omöjligt att sälja
en bil utan stämplarna, det händer att vi även får in bilar utan böcker men med kvitton, vad tror du vi gör med dom
bilarna?? vi ställer inte ens ut dom då kunderna inte är intresserade fast det finns kvitton på när man köpt
olja filter mm.
Då vi har ca 400beg bilar i lager så har jag definitivt ingen tid att sitta och
gå igenom nån specifik bil gällande historiken, det gör jag först när jag
har en spekulant på bilen.

Jah tror att många här glömmer att detta är ett forum för Volvofantaster, flertalet har säkert kunskap samt
kännedom om hur man servar/lagar mm, men den vanliga svensson kunden/köparen besitter inte dessa kunskaper, därför är och förblir
serviceboken för dom flesta kvittot på att bilen är välskött, tyvärr så är ditt excelark för dom flesta inte värt ett skit.

Att ta upp XC90:n och jämföra känns inte riktigt rätt, bilen hade inga garantier kvar, maskinskadan var slut vad
mer ska man säga, när det sen gäller ev Goodwill från Volvos sida så är inte det omöjlig att få, men vid en reparation
i den storleken så begär man in kvitton OM det finns tveksamheter i historiken, och där vet jag att
Excelarket hade fått det jäkligt svårt hur jäkla nogrannt du än fyller i.
Jensen, du har sålt bilar med service bok, försökt sälja utan (och föga fövånande kostaterat att det inte går, se tidigare inlägg).

Hur många bilar har du försökt sälja som har egen fullständig dokumentation, kanske kompletterat med en stämpel för större servicar i serviceboken ( vi verkar ju vara fler som gör så)? Som bilhandlare har du aldrig möjlighet att sälja en bil på det sättet gissar jag och då måste det vara svårt att uttala sig om huruvida det går eller inte. Att dra slutsatsen att det inte går att sälja en bil dokumenterad på detta sätt bara för att du inte kan sälja bilar utan servicebok är felaktigt och obegåvat. Det är att jämföra äpplen och päron och två helt lika scenarier. Ett skäl, som jag redan nämnt, är att du som bilhandlare aldrig kan ha eller ge intryck av att ha koll på bilens historia på samma sätt som jag själv kan (det är som du säger naturligt med 400bilar i lager).

Du gör återigen kopplingen mellan en servicebok och hur bilen är skött. Du kan inte på allvar mena att DU tycker att en bil med servicebok automatiskt är välskott - du uttrycker dig så (rätt mig om jag har fel)?
av krippa
Jensen skrev:När det gäller erfarenheten som du verkar tvivla på så kan jag bara hänvisa till dom
gångerna vi haft bilar där serviceböckerna inte varit kompletta, det ÄR nästan omöjligt att sälja
en bil utan stämplarna, det händer att vi även får in bilar utan böcker men med kvitton, vad tror du vi gör med dom
bilarna?? vi ställer inte ens ut dom då kunderna inte är intresserade fast det finns kvitton på när man köpt
olja filter mm.
Det kan säkert vara så att bilhandlare har svårt att sälja en bil som inte har servicebok, ingen litar ju på en bilförsäljare. Däremot tror jag en privatperson har mycket lättare att sälja en excel-bil då han troligen kan redovisa exakt vad som hänt och vad han gjort med bilen när den varit i hans ägo, vilket inte en bilhandlare kan. Det leder också till att bilhandlare har större behov av att kräva serviceböcker för bilarna de köper in. Men vid privatköp/privatförsäljningar tror jag fortfarande att det är bilens skick och ägarens intryck som spelar mycket större roll för hur svårsåld en bil är än en servicebok. Har man gjort det mesta själv och lämnat in en del kan man fortfarande i annonsen skriva "fullservad" eller "servad på auktoriserad verkstad" utan att ljuga.

När jag diskuterat med bilhandlare vad jag kan få för pris för mina gamla bilar hos bilhandlare har endast frågor om sista servicen kommit på tal, servicebok har det aldrig frågats om. Är sista servicen inte gjord så har det diskuterats ett avdrag i storleksordningen för vad servicen kostar, ingenting annat. Det innebär att man fortfarande sparar pengar på att serva själv.
Det finns egentligen flera aspekter av den här frågan och jag får ibland känslan av att ni pratar förbi varandra. Som jag ser det så pratar vi om tre olika saker egentligen.

Är servicebok det enda (eller bästa) sättet att dokumentera en bils historia?
Nej det är det sannolikt inte, att spara kvitton fungerar också det som bevis. Att ha ett kvitto på en service måste vara lika bra som att ha en stämpel i boken. Men om du har kvittot, varför har du då inte stämpeln också?

Är en bil utan servicebok värd mindre pengar?
Här är min åsikt tveklöst "ja". På en nyare bil skiljer det säkert 10.000-20.000kr medans det på en billigare bil skiljer väsentligt mindre. Jag tror fortfarande att skillnaden finns där på äldre bilar men efter ett tag blir skicket viktigare än historiken. Men då pratar vi bilar 50000kr och mindre. Ett excelark duger helt enkelt inte eftersom det är hur enkelt som helst att fuska med sådant. Det säger heller ingenting om kompetensen hos den som utfört arbetet. En servicebok är en värdehandling helt enkelt, den ger också möjlighet att kontakta verkstaden för att verifiera att den varit inne på service. Detta är viktigt för att kontrollera mätarställning bland annat. Jag vet att detta är ett Volvoforum men på exempelvis en direktimporterad BMW är det ett måste eftersom det skruvas så satans mycket där. Man

Är en bil som är servad på märkesverkstad i bättre skick?
Sannolikt. Om man kostar på sin bil dyr service så är det ett tecken att du inte har snålat på bilen. Detta avspeglas sannolikt också på bilen i övrigt. En märkesverkstad har också en kompetens som inte finns hos en hemmapulare, det går inte att komma ifrån.
volvo51 skrev:Jag upprepar mig. Heja MathiasS. Jag håller på dig.
Otroligt smart inlägg,,,,,,,,

Om vui skall hålla oss till ämnet var det ju INTE en fråga om servicebok var bra eller inte.
Den skulle finnas i köpet punkt slut.

Om jag nu skall gå offtopic :roll: så är det väl ungefär såhär.
Väg en rätt skött sevicebok mot ett excelblad, ja då vinner serviceboken 10 av 10.
Av den enkla anledningen att stämplar i serviceboken kan man följa upp hos en auktoriserad verkstad.
Ett excel blad har ingen sådan kontroll, kvitton är inte ens de bundna till bilen.
Ja en verkstad kan ju förståss också stämpla och skita i jobbet 8tror det är ovanligt :oops: ).

Serviceboken är bara en parameter i bilköpet men utan den så gäller INTE garantierna det är ju helt klart.
Tro inte volvocars är så imponerade av excelbladet :P

Känner jag säljaren personligen och vet att excalbladet är rätt o riktigt och bilen rullat mer än 12000 mil så ok för det.
Man kan o andra sidan bara bli lurad av den man litar på, stämmde ju även i detta fall :wink:

Lycka till och se till att du får en servicebok eller betalt för skadan du lidit eller kommer att lida.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Pga den omfattande Off topicdiskussionen valde jag att dela ursprungstråden i två delar där denna topic är spinoffen. Ursrungstråden finns HÄR

//David
av Lövet
Bra uppdelning. En sån här diskussion kan ju bli hur lång som helst.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]