Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1345698
Lövet skrev: lör 02 nov 2019, 21:13
Lobocut skrev:
Lövet skrev: lör 02 nov 2019, 11:29 Köparens utsaga är inget bevis. Det krävs mycket mer för att komma vidare. Klart det går att starta en stämning ändå (du kan stämma någon i princip för vad som helst) men vinner gör man inte.
Lär dig skillnaden på tvistemål och brottmål, två helt olika saker. Ett tips är även att läsa lite domar om just tvistemål.
Sitter man i rätten som en fågelholk i ett tvistemål och anklagad för att ha sålt en dålig vara, då är man rätt körd om inte kan motbevisa motpartens bevisning.
"Bevisningen" är enbart köparens ord. Det är värt noll och ingenting. Det här fallet är solklart.
Kvitto finns på köpet, köparen har även toppen med sprickor. Bara med detta är dom faktiska omständigheterna klarlagda och att motorn var i sämre skick än man kan förvänta sig.
#1345726
Cox skrev:Enklast är ju att blocka nummer eller be dåren dra.....
Ett annat sätt är att du kräver att varan återlämnas i det skick den såldes i Bild
Och då kan du köpa tillbaka varan med ett prisavdrag som motsvarar 99% av försäljningspriset.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1345727
GLIZ skrev:
Cox skrev:Enklast är ju att blocka nummer eller be dåren dra.....
Ett annat sätt är att du kräver att varan återlämnas i det skick den såldes i Bild
Och då kan du köpa tillbaka varan med ett prisavdrag som motsvarar 99% av försäljningspriset.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Du sålde en motor som satt ihop med turbon monterad och det funkade. Inget återköp om motorn är i annat skick än när du sålde...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1345752
Lobocut skrev:
Lövet skrev: lör 02 nov 2019, 21:13
Lobocut skrev: Lär dig skillnaden på tvistemål och brottmål, två helt olika saker. Ett tips är även att läsa lite domar om just tvistemål.
Sitter man i rätten som en fågelholk i ett tvistemål och anklagad för att ha sålt en dålig vara, då är man rätt körd om inte kan motbevisa motpartens bevisning.
"Bevisningen" är enbart köparens ord. Det är värt noll och ingenting. Det här fallet är solklart.
Kvitto finns på köpet, köparen har även toppen med sprickor. Bara med detta är dom faktiska omständigheterna klarlagda och att motorn var i sämre skick än man kan förvänta sig.
fast det var 3 månader sedan. på 3 månader hinner jag knäcka massor av toppar om jag vill. finns ju inget bevis på att köparen köpte motorn och rev den direkt och såg alla påstådda fel. är det nu den motorn som ts sålde så har garanterat köparen plågat ihjäl den, men jag gissar att det är hans gamla motor han försöker bli av med
#1345760
Sen kan man diskutera hurvida dessa sprickor har någon faktiskt inverkan på funktionen av motorn. Vissa motorer t ex är det nästan standard på att det är sprickor i topparna på, ytterst sällan dessa sprickor har någon faktisk inverkan på motorns funktion så länge den används som den är tänkt.
Skulle man börja öka laddet osv skulle det ju ha desto större inverkan, men jag tvivlar på att TS sålde motorn som "byggd för 3bar ladd!" eller liknande :p

Med andra ord, jag kan fullt tro att sprickorna fanns där redan vid försäljningen... Jag tror också att motorn fungerande felfritt under dom normala förutsättningarna en motor används i, med avgasprover, prestanda, gång, osv.
Men kruxet är hur man ska avgöra och bestämma hurvida TS hade skyldighet att skruva isär hela motorn och kontrollera varenda skruv innan den såldes eller ej.
Jag tror man bör skifta fokuset från "fanns sprickorna där innan försäljningen?" till "Är sprickorna verkligen så allvarliga att dom utgör ett funktionabelt problem?". Då lär även saker såsom motormodell, årsmodell, antal mil(såg inte någon info om vad för motor/årsmod/osv det gäller i tråden), tidigare servricar osv tas med i beräkningarna för att avgöra vad som anses rimligt.
Tyckte jag såg ett pris runt 5000kr, så det får mig att luta mig mot antingen en B230FT/FK med runt 20-25k mil på mätaren, eller en turbo-5a av tidigare årgångar med ungefär samma mil.

Att köpa en begagnad, oöppnad, motor och tro att den kommer vara 100% felfri anser väl jag är lite naivt iaf. Speciellt om motorn kommer ifrån en krockad bil, då kraften från krocken kan ha skadat något(sällsynt, men händer).

Skulle dock vara väldigt kul att se dessa "enorma" sprickor som köparen påpekar :-)
#1345767
Komma efter 2-3 månader, privat dessutom, tror jag gör att hans möjligheter minskar rätt rejält också (skälig tid krävs för reklamation, vilket i mina ögon är max c:a 1 månad, beroende på vad man köper).

Nu har jag visserligen dålig koll på specifika lagar/regler, men skulle tro att hans möjligheter att vinna är rätt små :P
#1345808
Tack alla för svar.
. Jag skrev ett snällt men bestämt sms att jag absolut inte kommer betala tillbaka något pengar då jag sålde motorn komplett och fungerande. Och jag kommer absolut inte ta tillbaka motorn om den är sönderskruvad.

Då svarade han bara. (EN SAK I TAGET)
Sen har det vart tyst.
Måste ändå medge att det känns olustigt. Sambon vill gärna inte va själv på kvällen med barnen hemma.

Gäller ne v70 t5 02 som hade rullat lite över 30 tusen mil.

Skulle jag vetat om något fel fast försökt dölja det. Så skulle jag försökt komma överens och kanske återbetala hälften eller något.
Men jag vet att motorn funkade och det kan jag garantera. Den gick så sjukt fint. Jag bytte olja två gånger om året.. Och som sagt så har jag film klipp också. Ändå om inte ett klipp kan säga så mycket om skicket men.
#1345820
Jonas_latt skrev: sön 03 nov 2019, 16:45 Tack alla för svar.
. Jag skrev ett snällt men bestämt sms att jag absolut inte kommer betala tillbaka något pengar då jag sålde motorn komplett och fungerande. Och jag kommer absolut inte ta tillbaka motorn om den är sönderskruvad.

Då svarade han bara. (EN SAK I TAGET)
Sen har det vart tyst.
Måste ändå medge att det känns olustigt. Sambon vill gärna inte va själv på kvällen med barnen hemma.

Gäller ne v70 t5 02 som hade rullat lite över 30 tusen mil.

Skulle jag vetat om något fel fast försökt dölja det. Så skulle jag försökt komma överens och kanske återbetala hälften eller något.
Men jag vet att motorn funkade och det kan jag garantera. Den gick så sjukt fint. Jag bytte olja två gånger om året.. Och som sagt så har jag film klipp också. Ändå om inte ett klipp kan säga så mycket om skicket men.
har du händelsevis noterat motorns serienummer och sådant?
finns väl motornummer på blocket någonstans kanske även på topplocket

Thanx! Är väldigt sugen [emoji1]

V50 T5, Motor dör

Jag har köpt kontaktsprej idag så ska s[…]

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]