Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
För att inte tala om sjukskrivningen som följer på att ligga och såsa i 70. Psykiskt påfrestande. Jag vill ha vår nu så man kan sträcka ut lite.
av MickeM
Fjonsson skrev:För att inte tala om sjukskrivningen som följer på att ligga och såsa i 70. Psykiskt påfrestande. Jag vill ha vår nu så man kan sträcka ut lite.
fjohan82 skrev: fre 08 mar 2019, 11:33
Fjonsson skrev: fre 08 mar 2019, 11:02 Man tjänar också tillfredställelsen att man rör sig fortare.
+1
Hoppas ni inser att ni inser, att ni är en del trafikproblemet....
Användarvisningsbild
av fjohan82
MickeM skrev: lör 09 mar 2019, 11:45
Fjonsson skrev:För att inte tala om sjukskrivningen som följer på att ligga och såsa i 70. Psykiskt påfrestande. Jag vill ha vår nu så man kan sträcka ut lite.
Fjonsson skrev: fre 08 mar 2019, 11:02 Man tjänar också tillfredställelsen att man rör sig fortare.
+1
Jag anser inte att min körning på +25 km/h på motorvägar är ett större problem än de som kör i mittfilen i 70-80 på en 100-väg.
Men det anser kanske du? Du kanske tillhör "mittfilsmaffian"?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
fjohan82 skrev: lör 09 mar 2019, 15:22
MickeM skrev: lör 09 mar 2019, 11:45

+1
Jag anser inte att min körning på +25 km/h på motorvägar är ett större problem än de som kör i mittfilen i 70-80 på en 100-väg.
Men det anser kanske du? Du kanske tillhör "mittfilsmaffian"?
Du är objektivt dett större problem för säkerheten, ja. Nej jag gillar inte heller när någon ligger och såsar men det farliga är inte det utan omgivningens sätt att hantera det mer eller mindre dåligt. Det går liksom inte att skylla på andra när man t ex gör en ful omkörning. Jag gör också sånt ibland men jag inbillar mig inte att det inte är mitt egna val.
av MickeM
Hoppsan.
"Jag hoppas att ni inser, att ni är en del av trafikproblemet" skulle det stå.
Jag måste ha fumlat på mobilen, men budskapet gick visst fram ändå....

"Mittfilsåkare"? Nej, men tro vad ni vill.
Givetvis är det säkerhetsskillnad på att fartsynda på tom motorväg med gynnsammt väglag och god sikt, mot bredvd en promenerande dagisgrupp eller hästryttare i tätort på ishalka, om man nu tänker så.

Men det är "håll-er-undan-för-oss-som-kör-för-fort"-attityden som är det största trafikproblemet.
MC-FÖRARE i synnerhet, men även fart-idioter i bil.
Blåser fram i avsevärt högre fart än avsedd efter större väg, och blir sen överaskande när bilar kör ut "för nära så dom får bromsa som fan".
Korsning eller för omkörning.
Helt utan självinsikten att man gick från att vara "prick i fjärran" till "inihelvetenära" på den pyttettiden det tog den föraren att titta åt andra hållet och få bilen i rullning, eller påbörja omkörningen i laglig fart.

Men det finns också lagliga, men olämpliga trafikbeteenden.
Svar ja.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
SBergdahl skrev: lör 09 mar 2019, 16:38 Du är objektivt dett större problem för säkerheten, ja. Nej jag gillar inte heller när någon ligger och såsar men det farliga är inte det utan omgivningens sätt att hantera det mer eller mindre dåligt. Det går liksom inte att skylla på andra när man t ex gör en ful omkörning. Jag gör också sånt ibland men jag inbillar mig inte att det inte är mitt egna val.
Jag har svårt att köpa resonemanget att det är en större risk att jag kör om en bil (till vänster om denne) i 130 på en 110-väg än någon som kör i 80 i mittfilen på en 100-väg med tre körfält, där detta retar upp övriga som kör om i 150 till höger bara för att de tycker att denne j*vel är ivägen...
av MickeM
fjohan82 skrev: lör 09 mar 2019, 17:20
SBergdahl skrev: lör 09 mar 2019, 16:38 Du är objektivt dett större problem för säkerheten, ja. Nej jag gillar inte heller när någon ligger och såsar men det farliga är inte det utan omgivningens sätt att hantera det mer eller mindre dåligt. Det går liksom inte att skylla på andra när man t ex gör en ful omkörning. Jag gör också sånt ibland men jag inbillar mig inte att det inte är mitt egna val.
Jag har svårt att köpa resonemanget att det är en större risk att jag kör om en bil (till vänster om denne) i 130 på en 110-väg än någon som kör i 80 i mittfilen på en 100-väg med tre körfält, där detta retar upp övriga som kör om i 150 till höger bara för att de tycker att denne j*vel är ivägen...
Om du håller 150km/h efter 110väg, och på allvar anser att 80 åkaren (som sannolikt kör om ett ännu långsammare fordon) ska hålla sig undan för dig, så är svaret ett rungande JA.
DU är då den större faran i trafiken.

Om 80 åkaren efter 110väg utan annledning håller sig i omkörningsfil, är det ett exempel på olämpligt (rent av olagligt) beteende. Men säkerhetsrisken är dom uppretade bakom.
Men olämpligt är det!
Användarvisningsbild
av fjohan82
MickeM skrev: lör 09 mar 2019, 17:33
fjohan82 skrev: lör 09 mar 2019, 17:20
Om du håller 150km/h efter 110väg, och på allvar anser att 80 åkaren (som sannolikt kör om ett ännu långsammare fordon) ska hålla sig undan för dig, så är svaret ett rungande JA.
DU är då den större faran i trafiken.

Om 80 åkaren efter 110väg utan annledning håller sig i omkörningsfil, är det ett exempel på olämpligt (rent av olagligt) beteende. Men säkerhetsrisken är dom uppretade bakom.
Men olämpligt är det!
Var skriver jag att jag far fram i 150?
Och var skriver jag att den som kör i 20 under tillåtet kör om någon? Du har visst aldrig kört Stockholm-Södertälje exempelvis....
Håll dig till det jag skriver och sluta citera det jag inte har skrivit! :devil: :mad:
av Leopold
Kan säga direkt att jag inte tycker det är ett bra beteende hos mig själv och andra att ha denna relaxerade inställning till hastighetsgränser. Men ändå värt att ha i minnet att forskning kring trafiksäkerhet och olycksfrekvens pekar på att olycksfrekvens minimeras där man har en förhållandevis homogen trafikrytm dvs att de flesta kör ungefär i samma hastighet, inte svårt att förstå varför.

Så det är intressant som någon påpekade att trafikrytmen styr mer än hastighetsgränser när man kör i högtrafikerade segment tex runt Stockholm, där ser jag det som betydligt mindre riskabelt att bara anpassa sig till aktuellt flöde än att själv hålla stenhårt på skyltad hastighet vad den nu är.

Men det är inte särskilt vanligt för min del att jag kör på dylika vägsegment och är det intensiv och tät trafik så väljer jag oftast högerfil och kan acceptera att ligga litet lägre än skyltat - eller litet högre: bara att "go with the flow".

Väldigt sällan att jag väljer att köra 30+ om det innebär att hålla på och blåsa om en massa folk hela tiden men där finns det väl olika synsätt.

Slängde med en fråga tidigare ang dashcams: är det bara jag som upplever att det har en dämpande effekt på "30+"-beteendet om man kör själv utan familj el andra i bilen? Jag ser rätt stora ändringar på mitt beteende när jag är medveten om att allt jag gör spelas in, alltid.

Hur dessa inspelningar kan komma att användas styr jag ju själv utom i det fall det skitit sig totalt av en eller annan anledning (minneskortet från kameran lär överleva de flesta tänkbara krascher och berätta vad som hände för den som vill veta).

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]