Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så klart att illa dolda agendan egentligen är förberedelse för elbilar, och kanske för att enklare nå Euro7eller nått. ..

180km/h är ju åt h-e för fort för att kunna säga ordet "säkerhet" med trovärdighet.
Även efter tyska autobahn.

För mig betyder det självklart inte ett jota, (varför skulle det?) men jag stör mig också på inlindadet.

Men jag hoppas ändå att alla biltillverkare följer efter.

Edit:
Och framförallt MC tillverkarna.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Camel skrev: mån 04 mar 2019, 16:30
I januari 2019 omkom fler än under samma period 2018. Det bådar inte gott. Förklaringarna till denna dystra utveckling tvistar de lärde om. En faktor kan vara att många nytillkomna fordonsförare inte har tillräcklig utbildning, i praktiken.
Vi kan nog vara hyfsat säkra på att orsaken inte är att bilarna ännu inte är fartspärrade på 180km/h. Dom flesta dödsolyckor med bil sker på 70-väg med mötande trafik. Sänkt hastighet på motorväg påverkar inte dessa olyckor på något sätt.
Daviddd skrev:
Leopold skrev: mån 04 mar 2019, 16:51 Låter farligt med en fartspärr såpass lågt... det sista man behöver under omkörningar på frifartsvägar är ju överraskningar av den typen. Upplevs väl ungefär som att motorn gått sönder? Kan ju vara att man snabbt behöver byta tempo från säg 160 till 200 km/h för att kunna nyttja en lucka i ytterfilen.

Jag skulle personligen inte våga köra neråt Europa med en bil som är spärrad vid 180 km/h. Exvis standardhastighet på polska motorvägar är 140 km/h och även där kan behövas en del elasticitet och pulver om man ska kunna nyttja ytterfilen på säkert sätt i alla lägen - väldigt många ligger 30-40 plus och mer och då måste man kunna gasa på litet.

Dagens typiska spärrar vid 230-250 km/h är mer rimliga tycker jag mht krav på däck, bromsar osv. Men visst för körning hemma i Sverige spelar det väl ingen större roll.
Misstänker att det ändå tar ett tag att komma upp i 200 från 160 för de allra flesta modeller så är det inte en ickefråga?
Beror på vad du menar med "de flesta". Inte direkt ovanligt med bilar av märke Volvo i intervallet 250 - 320 hk, är det då inte fråga om ett tungt 2+ tons as till SUV etc så rör det på sig alldeles utmärkt och inga som helst bekymmer. Men det känner man ju själv vad det är för prestanda som behövs i det läget, vänder mig mot att medvetet sätta en spärr vid 180 km/h eftersom det inte alls är ovanligt att man kan behöva dra på litet mer ibland för att kunna köra tryggt och säkert.
Hahaha.. Den som säger att den inte vågar köra i Tyskland om bilen inte går snabbare än 180km/h har inte kört fullastad VW Caddy genom Tyskland. :P. Man kunde komma upp i lite över 185km/h men det tog några minuter.. Kom man ikapp någon och det saktade ner till 120-130 tog det låång tid att komma upp dit igen. Men att det skulle varit farligt eller svårt att hantera håller jag absolut inte med om. Är man så novis på att köra eller planera sin körning ska man kanske hålla sig ifrån Autobahn. ;)

Och jag förutsätter att alla kommande Volvo kommer vara ljusår snabbare på att komma upp till 180km/h än vad vår Caddy var.

Min nuvarande bil är förresten spärrad vid 155km/h. Bild
joel80 skrev:Hahaha.. Den som säger att den inte vågar köra i Tyskland om bilen inte går snabbare än 180km/h har inte kört fullastad VW Caddy genom Tyskland. :P. Man kunde komma upp i lite över 185km/h men det tog några minuter.. Kom man ikapp någon och det saktade ner till 120-130 tog det låång tid att komma upp dit igen. Men att det skulle varit farligt eller svårt att hantera håller jag absolut inte med om. Är man så novis på att köra eller planera sin körning ska man kanske hålla sig ifrån Autobahn. ;)
Nja... jag säger inte att det inte går, bara att jag personligen föredrar en del pulver under huven och möjlighet att snabbt välja önskad hastighet om jag ska kunna köra på det vis jag vill köra på frifartsvägar med andra som gillar att det går undan: flexibelt, säkert, smidigt. Har aldrig kört någon Caddy så jag vet inget om hur bra den bilen kan bete sig vad gäller behov av bromsförmåga stabilitet etc i säg 180 km/h... skulle nog tycka att 130 vore i mesta laget om kärran är som jag tror :-)

Detta betyder naturligtvis inte att jag alltid har behov av "pulver" i synnerhet inte på svenska motorvägar. Kan ligga och tuffa på i högerfilen utan bekymmer om det känns som det rätta för tillfället och med tanke på hur jag bedömer medtrafikanters körförmåga, trafikläge etc. Anpassar mig efter läget och som sagt, på svenska vägar skulle en fartspärr på 180 km/h inte spela någon som helst roll för mig.
Bra. Samtidigt kan de införa hastighetsskyltigenkänning och låta det pipa som om någon tagit av sig bältet i bilen om föraren överskrider, men kan ändå göra så om så önskas men det blir kännbart. Samt låt det pipa likadant om man ligger för nära någon med mera. Detta är småsaker men det är ändå rätt slappt efterhållet på vägarna, vill man inte kan man nära på göra som man vill och inget lär hända på mycket länge förutom några p-böter. Som tur är verkar det som att många vill lagligt samt hjälper varandra, finns de fåtal som kör som om de vore på väg till sjukhuset med en döende och till sist de som inte förstår hur samarbete, lämplighet samt bilen fungerar.
Leopold skrev:
joel80 skrev:Hahaha.. Den som säger att den inte vågar köra i Tyskland om bilen inte går snabbare än 180km/h har inte kört fullastad VW Caddy genom Tyskland. :P. Man kunde komma upp i lite över 185km/h men det tog några minuter.. Kom man ikapp någon och det saktade ner till 120-130 tog det låång tid att komma upp dit igen. Men att det skulle varit farligt eller svårt att hantera håller jag absolut inte med om. Är man så novis på att köra eller planera sin körning ska man kanske hålla sig ifrån Autobahn. ;)
Nja... jag säger inte att det inte går, bara att jag personligen föredrar en del pulver under huven och möjlighet att snabbt välja önskad hastighet om jag ska kunna köra på det vis jag vill köra på frifartsvägar med andra som gillar att det går undan: flexibelt, säkert, smidigt. Har aldrig kört någon Caddy så jag vet inget om hur bra den bilen kan bete sig vad gäller behov av bromsförmåga stabilitet etc i säg 180 km/h... skulle nog tycka att 130 vore i mesta laget om kärran är som jag tror :-)

Detta betyder naturligtvis inte att jag alltid har behov av "pulver" i synnerhet inte på svenska motorvägar. Kan ligga och tuffa på i högerfilen utan bekymmer om det känns som det rätta för tillfället och med tanke på hur jag bedömer medtrafikanters körförmåga, trafikläge etc. Anpassar mig efter läget och som sagt, på svenska vägar skulle en fartspärr på 180 km/h inte spela någon som helst roll för mig.
Dom ca 100hk fick jobba ordentligt för att vi skulle hinna med en färja i Travemünde efter att ha blivit försenad ett par timmar vid biltåget under kanalen från England.

Så länge man har bra acceleration tror jag 180km/h inte på något vis kännas osäkert.
Det är lite märkligt, men jag är egentligen inte förvånad, man kan ju inte koppla bort antisladdsystemet sedan många år i en Volvo eftersom Volvo anser att folk som köper deras bilar inte kan köra med funktionen urkopplad.

Om man nu skall ha hastighetsbegränsning på en bil för att den skall bli mer säker så borde man följa detta hela vägen.
Det finns ju ingen egentlig anledning att tillverka en folkbil med 400 hk i, det finns många som inte klarar av att hantera accelerationen som blir, det finns många som kör T5 och inte kan hantera kraften.

Med denna överförmyndar mentalitet borde Volvo endast tillverka bilar med lågeffekts motorer - som dessutom borde vara mer miljövänliga och säkra hela vägen. Men mindre effekt blir det mindre möjlighet att ens nå högre hastigheter - win win lixom.
Ja det måste naturligtvis bli fråga om betydligt effektsvagare motorer för volvos del framöver om man sätter en spärr vid 180 km/h. Gissar runt 130 - 160 hk.

Kan svårligen tänka mig min nuvarande bil med en spärr vid 180... blir ju i så fall som att köra in i en vägg där jag behöver effekten som bäst och där max effekt utvecklas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 31

Behåll 3" katten, stegmuff och ett 2,5&[…]

Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]