Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Vi får väl se om förslaget går igenom. Audi, BMW, Mercedes o Porsche kommer göra allt för att stoppa detta. Blir det 130 kan man ju lika gärna köpa en Dachia Duster istället för en M5a....
Nja, lite hårt väl? ;-) Har ju "bara" 180 kusar men visst f-n är det roligare är de 125 icke turbokusar jag hade innan även om jag ytterst sällan "kör för fort"

Hur som, de gör som de vill och själv tror jag det kommer dras igenom och mig gör det inget då jag sällan behöver ligga mer än i 130 enligt gps ändå ;-)
Fjonsson skrev: lör 26 jan 2019, 21:26
SBergdahl skrev:Vägarna med 100/110 håller högre standard. Därför är de säkrare. Även om den verkliga hastigheten är lite högre än så i snitt. Att det är så är inte direkt okänt, det vet man om och har med i beräkningarna när man designar vägar.
Precis. Och därför har sannolikt inte sänkt hastighet på dessa vägar någon större påverkan på olycksstatistiken.
Jag kör 45:an mellan trollhättan och gbg varje dag. Vägen är skyltad 100 men nästan alla kör 120-130. Ibland ligger även polisen och kör med oss...
Höjer du från 100 till 120 kör alla 140 istället. Så det spelar absolut roll.

I Tyskland är det inte många som kör fortare än skyltat å andra sidan.
Camel skrev:Precis som i Sverige är motorvägarna i Tyskland säkrare när man jämför antalet omkomna per fordonskilometer.

Enligt tyska Bundesanstalt für Straßenwesen kördes motorfordon totalt 784 miljarder kilometer (2016) på tyska vägar, varav en tredjedel på motorvägar (31,4%). På motorvägarna omkom 409 personer i olyckor (2017). Det motsvarar 12,9% av totala antalet omkomna i trafiken på tyska vägar.

I Tyskland omkom totalt 3 180 personer i trafiken, det blir i genomsnitt 4,1 omkomna per miljard fordonskilometer
Intressant. Motsvarande statistik finns inte från sverige vad jag vet. Här baseras statistiken på besiktningens registrering av mätarställning. Enligt den kördes sveriges bilar 67 miljarder km under 2017. 253 omkomna / 67 miljarder blir 3,7 omkomna per miljarder kilometer.
I den svenska siffran finns inte utländska bilars körda km med men man tar inte heller hänsyn till svenska bilars körda km utomlands. Kanske väger dom upp varandra.
I sverige omkom 10 personer på motorväg 2017. Av det svenska statliga vägnätet på 80000 km asfalterade vägar är 2145 km. Det motsvarar 2,7% av vägnätet. Uppgiften som saknas är väl hur många km som körs på svenska motorvägar per år.
För att vi ska få samma statistik som tyskland, 1,66 döda / miljard km motorvägskörning skulle bara 6% av den svenska trafiken gå på motorväg. Låter ju kanske i lägsta laget om tyskarna kör 31,4%.

Mycket siffror blir det....
SBergdahl skrev:Höjer du från 100 till 120 kör alla 140 istället. Så det spelar absolut roll.
Naturligtvis. Men frågan är ju om man skulle köra 110 om man sänkte till 90....
120 är en hastighet man känner att vägen är anpassad till.
Användarvisningsbild
av Dex
Tror aldrig detta kommer gå igenom.
Det har varit uppe tidigare för några år sedan och då blev resultatet att det blev mer sträckor som blev begränsade till 130km/h.
Måste säga det att många av oss kör som krattor här hemma och borde inte köra på autobahn över huvudtaget eftersom vi skapar en större olycksrisk.
Vi är vana vid 70-140km/h timme här hemma och tittar alldeles för dåligt i backspeglarna,kan vara i vänster filen hur länge som helst utan att köra om de på högersidan.
Visst finns det några sådana i tyskland också men oftast tar mer ansvar för sin höga hastighet än vi gör.
De kör inte i 230-300km/h om de inte behärskar det.
Vi kör deras hastigheter några gånger per år sen resten av året sniglar vi här hemma i 130km/h.
De kör i de hastigheterna 365 dagar om året.
Sedan kör inte alla så fort givetvis utan en del tuffar på i 130 men de tar mer ansvar än vi gör.
Så generellt tycker jag att tyskarna är bättre bilförare än vi.
Inte alla men de flesta.
SBergdahl skrev: lör 26 jan 2019, 20:32 Dessutom kan du ju faktiskt bli plockad av polisen i Tyskland till skillnad från här hemma..
Så sant. Jag har kört ca 40-45 mil idag och inte sett en enda polisbil i vanlig ordning...
Dex skrev:Tror aldrig detta kommer gå igenom.
Det har varit uppe tidigare för några år sedan och då blev resultatet att det blev mer sträckor som blev begränsade till 130km/h.
Måste säga det att många av oss kör som krattor här hemma och borde inte köra på autobahn över huvudtaget eftersom vi skapar en större olycksrisk.
Vi är vana vid 70-140km/h timme här hemma och tittar alldeles för dåligt i backspeglarna,kan vara i vänster filen hur länge som helst utan att köra om de på högersidan.
Visst finns det några sådana i tyskland också men oftast tar mer ansvar för sin höga hastighet än vi gör.
De kör inte i 230-300km/h om de inte behärskar det.
Vi kör deras hastigheter några gånger per år sen resten av året sniglar vi här hemma i 130km/h.
De kör i de hastigheterna 365 dagar om året.
Sedan kör inte alla så fort givetvis utan en del tuffar på i 130 men de tar mer ansvar än vi gör.
Så generellt tycker jag att tyskarna är bättre bilförare än vi.
Inte alla men de flesta.
+1 på det.
Ofta är det en "icke-tysk" man hinner ifatt i vänsterfilen. Ibland är det till och med mittfilsmaffian hemifrån som håller krampaktigt i ratten och stirrar framåt... :bored:
fjohan82 skrev:+1 på det.
Ofta är det en "icke-tysk" man hinner ifatt i vänsterfilen. Ibland är det till och med mittfilsmaffian hemifrån som håller krampaktigt i ratten och stirrar framåt... :bored:
...stirrande på trafiksäkerhetsmätaren.
Användarvisningsbild
av Dex
Vi har ju många duktiga förare här hemma också.
Likaväl som det finns tyska dåliga förare i tyskland givetvis. :-)
Men tycker att de flesta våra svenska bilförare kör förhållande ganska lugnt på autobahn när jag brukar komma i vänsterfilen som ett lokomotiv. :-)
XC60:n får visa vad den går för och det ska hålla motormässigt med.
Volvobilarna tål det faktiskt bra det är därför jag fortfarande kör volvo.
Min gamla T5:a klarade 270km/h (lite trimm), körde om några tyska A8 Audi som körde 250km/h :-)
Lite tokigt kanske men kul.
Får duga med D5:an nu (230km/h?) det räcker gott och drar mindre.
Dex skrev: lör 26 jan 2019, 22:43 Måste säga det att många av oss kör som krattor här hemma och borde inte köra på autobahn över huvudtaget eftersom vi skapar en större olycksrisk.
Jag tycker att de flesta i Sverige kör bra numera och inte som "krattor" förutom de vanligaste felen som jag har sett. Men de är rätt få som gör dessa fel.
-Några är dåliga på att inte lägga sig i den högra filen, utan kör i mittfilen.
-Några pillar med mobilen när de kör och det syns direkt för de kör då som en orm. fast det fattar de inte själva. Ibland tutar jag då och färden blir spikrak.
-Några käkar kebab i pitabröd bakom ratten då blir det svårt om nåt händer i trafiken.
- Några ligger för nära. och numera kör jag på spolaren, vilket brukar hjälpa.

Men att MÅNGA skulle köra som "krattor" håller jag inte med om. Vad menar Du?

Jag kör 3000 mil om året i olika bilar och kör överallt i Sverige och tycker att de flesta kör bil bra.
Användarvisningsbild
av Dex
Jag menar att de flesta tyska bilförare har större erfarenhet än vi på att köra bil och kunna hantera bilen i högre hastigheter >130km/h.
Största felet på oss här är att många nästan aldrig tittar i backspeglarna och har ingen kontroll på trafiken bakåt km efter km och bara lunkar på i sin egen takt.
Till och med utryckningsfordon med blåljus blir stående bakom ibland och föraren bara tittar framåt.
Om du läser inlägget innan så skrev jag att vi har många bra bilförare också.
Jag vet att det alltid är lite känsligt när man börjar diskutera om en förare är bra eller dålig för många.
Samma sak är det med om kvinnliga förare kör bättre än män.(ungefär som din pappa är bättre än min diskussion) :-)
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]