Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: Om 3-4 år kommer elbilarna ha närmat sig fossilbilen i försäljningspris
Fossilbilar, det måste vara elbilar vi talar om. Världens el är ju till en förkrossande majoritet producerad av fossila bränslen.

Så elbil=fossilbil.

Bild
Allinug skrev:Fast el som driver en bil behöver inte vara genererad av fossila bränslen.
Så klart, och ej heller bensin eller diesel behöver vara fossila. Det går utmärk att framställa dem förnyelsebart. Det beror bara på vad man bestämmer sig för att göra.
AndreasThn skrev:Bensinare går utmärkt att köra på lokalt producerad biogas.
Stämmer. Om de är utrustade för det. När jag svarade på VolvoB20s inlägg tänkte jag på bensinare som inte är det. Men lite tidigare i tråden nämnde jag biogasbilar som ett av alternativen för den som verkligen vill köra icke-fossilt.
andersuw skrev:
AndreasThn skrev:Bensinare går utmärkt att köra på lokalt producerad biogas.
Stämmer. Om de är utrustade för det. När jag svarade på VolvoB20s inlägg tänkte jag på bensinare som inte är det. Men lite tidigare i tråden nämnde jag biogasbilar som ett av alternativen för den som verkligen vill köra icke-fossilt.
:-)-)
Allinug skrev:Fast el som driver en bil behöver inte vara genererad av fossila bränslen.
Tyvärr är det dock svårt att undvika att den blir det så länge det är en batteridriven elbil det handlar om. Det gäller även i ett land som Sverige där den el som produceras i huvudsak är icke-fossil till sitt ursprung. I produktionshänseende är Sverige en del av ett nordcentraleuropeiskt elnät som innefattar de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och Baltikum. När man kopplar in en batteridriven elbil (eller vilken ny elförbrukare som helst) i det nätet måste förstås mer el produceras än vad som annars varit fallet. Den merproduktionen blir normalt sett helt fossil eftersom övrig produktionskapacitet redan är tagen i anspråk och inte kan expandera för att täcka det extra behovet.

Vill man köra en elbil på icke-fossilt bränsle får man välja en bränslecellsbil. Då kan man tanka vätgas gjord med hjälp av förnyelsebar el. Praktiskt sett finns dock ett par inte helt oväsentliga nackdelar med det alternativet i nuläget. Bilarna är än så länge dyra och antalet tankstationer än så länge få. Men man kan hoppas och tro att läget ändrar sig till det bättre i båda avseendena på några års sikt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag såg en "blänkare" på nyheterna om en by utanför Simrishamn, Simris, som med hjälp av e-on kopplat ut sig ur nätet och ska klara sig på sol, vind och om det var biogas? Skulle även ha ett "nödläge", där det gick att koppla tillbaka sig på nätet i nödläge. Men det SKA inte behövas. Nu är det ett pilotprojekt där innevånarna är med och har insyn i det hela. Kul projekt, och säkert lärorikt. Ska bli kul att följa.
Joel80 får flytta hit och ladda sin bil. :lol: :wink:
Låter intressant. Om man har biogas som stöd för elproduktionen när sol och vind uteblir kan det kanske funka. Men allra helst borde man väl ha en anläggning som gör kemiskt bränsle av sol- och vindkraft när man har överskott och sedan använder det kemiska bränslet för elproduktion när det råder underskott.
andersuw skrev:Vill man köra en elbil på icke-fossilt bränsle får man välja en bränslecellsbil. Då kan man tanka vätgas gjord med hjälp av förnyelsebar el.
Inte för att vara sån, men du menar alltså att det är omöjligt att ladda en elbil fossilfritt men inga problem att göra vätgas med förnyelsebar el?
andersuw skrev:Låter intressant. Om man har biogas som stöd för elproduktionen när sol och vind uteblir kan det kanske funka. Men allra helst borde man väl ha en anläggning som gör kemiskt bränsle av sol- och vindkraft när man har överskott och sedan använder det kemiska bränslet för elproduktion när det råder underskott.
Där var också "ett batteri" inblandat.
Länk:
https://www.eon.se/samhaelle---utveckli ... ystem.html
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]