Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1201323
Derank skrev:Di betalar ju inte 400k för en V60 idag. Senaste offerten jag har är på en V60 2016 summum. D4 automat. Premium sound. Voc sommarcoch vinter. Lastpaket. 356k gick en sån lös på. Skiljer 100k upp till d6. Det kör man ju aldrig in .
Du jämför du en bil med 190hk med den med 233hk.
När jag köpte fanns även D5.

D5 TE Classic Summum bör man kunna få för under 390k med 10% rabatt och supermiljöbilspremien. (Listpris 448900kr - 10% = 404 010kr - 20 000kr = 384 010kr)
Lägg till teknikpaketet så är man uppe på nära 400k igen.
Så kanske 40-50k mer än din offert... och då har du alltså ett par steg slöare bil. (Inte för att alla skulle behöva så mkt mer än 190hk, men man får ta med det i beräkningen/jämförelsen.)

Det är i allafall inga 200k som du skrev i tidigare inlägget. Nu är supermiljöbilspremien bara 20k, vilket ökar skillnaden lite mer från när jag köpte (och den var på 40k), men det är ändå inte så stor skillnad, och man får en snabbare starkare bil.

Du får även lite mer i en hybrid än i en D4 som standard:
D5 Twin Engine & D6 AWD Twin Engine ingår följande utöver Summum
Dubbla integrerade slutrör i stötfångaren
Elektrisk kupevärmare (PTC) 1500W
Elektrisk motorvärmare med timerfunktion
Eluttag 12 volt i lastutrymmet
Fuktsensor
Lastrumsmatta
Programmerbar bränslevärmare
Textilmattor
Volvo On Call med Wi-Fi Hotspot
Klimatstyrning av kupén med bilen icke ansluten till elnätet, via fjärrnyckel
Vinterdäck fick jag med utan extra kostnad när jag köpte.. det kommer ju kampanjer lite då o då.
#1202078
Vi får väl se vad det blir av det där.. dom ska alltså utreda frågan nu.. vilket ska ta två år.

Även om dom skulle lägga en skatt på 2-3kr per mil blir det ändå ca halva milkostnaden för "bränsle" med elbil jämfört med bensin eller diesel.
Tror inte det här ligger speciellt nära i tiden heller, så man behöver inte ropa varg... än... :)
#1202089
joel80 skrev:Vi får väl se vad det blir av det där.. dom ska alltså utreda frågan nu.. vilket ska ta två år.

Även om dom skulle lägga en skatt på 2-3kr per mil blir det ändå ca halva milkostnaden för "bränsle" med elbil jämfört med bensin eller diesel.
Tror inte det här ligger speciellt nära i tiden heller, så man behöver inte ropa varg... än... :)
Självklart kommer elbilen beskattas i framtiden. Det förstår alla Joel. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli
#1202091
intruder1400 skrev:Mm ! Elbilskarusseln är inte slut där ! Göteborg diskuteras laddstolpar med kortläsare !
Åkeriföreningen menar att regeringen läser för mycke utländska tester vilket inte ger rätt bild här !
Har blandas dieseln med HVO o blandningen ökar mer o mer !
Äntligen! Alla jävla stolpar med olika taggar nu blir man tokig på. Alla elbilister efterfrågar stolpar med kortläsare så att man inte är beroende av nått speciellt kort, tagg eller app.

Det dom gör nu är så dumt.. Man behöver 3-4 olika kort och taggar.. Eller appar... för att klara sig om man är elbilist. Tänk er om det var samma sak med mackar.. Suck.

Man vill kunna tanka/ladda även där man inte har medlemskort.
#1202121
Synpunkt:
Hybrid eller El bil.
Kostnad för bilen vet du när du senare säljer den.
Tänker du sälja den innan garanti gått ut eller tänker du ha den länge?
Ett batteribyte plus styrenhet kostar ca dubbelt mot ett motorbyte. Något att beakta om du köper begagnat eller om du skall äga bilen länge.
Idag tycker myndigheter att batteritillverkning inte skall inräknas i miljöbeastning. Det kan komma att omvärderas.

Diesel/Bensin
Idag är det två etablerade tillverkare som deklarerat att de slutar utveckal dieselmotorer.
VW pga negativ publicitet i samband med fusket.
Volvo pga skenande garantikostnad för sin fyrcylinder dieselmotor. Femcylinder är redan nedlagd.
BMW, MB mfl kommer att fortsätta och även utveckla. Var så säker.
#1202144
ballans skrev: Ett batteribyte plus styrenhet kostar ca dubbelt mot ett motorbyte. Något att beakta om du köper begagnat eller om du skall äga bilen länge.
Idag tycker myndigheter att batteritillverkning inte skall inräknas i miljöbeastning. Det kan komma att omvärderas.
Man bör förändra helt hur man räknar miljöbelastning på fordon, även på diesel och bensinbilar räknas ju ingen tillverkningsprocess och c02-siffrorna som skatten räknas på har inte med utsläpp som oljeprodukterna gett innan de kommer till pumpen. Inte heller den körcykeln som det räknas på har ju varit speciellt rättvisande... där byter man ju i allafall nu.

Var har du fått siffrorna från batteribyten ifrån? Med tanke på batteriernas rätt snabba minskning i pris bör det ju bli billigare med eventuellt byte rätt fort också. Sen verkar det som att batterierna håller längre än vad man tidigare vågat hoppas på.. Ganska många Teslor har kommit över 20 000mil, vissa har kört över 30 000 mil och det finns enstaka som hunnit gå 40 000 mil nu också. Degraderingen på de värsta är inte mer än 10%.
Skärmklipp 2017-10-05 12.18.47.png
Skärmklipp 2017-10-05 12.18.47.png (59.95 KiB) Visad 518 gånger
På 6 år har priset rasat med nära 75%, och det verkar fortsätta i ungefär samma takt ett tag till. Så lite beroende på när uppgifterna om att det ska kosta det dubbla mot motorbyte och hur långt fram man ser att det behövs batteribyten kan man fundera på vad kostnaden blir. Att batterierna också troligen ökar i storlek upp till det dubbla från idag får man också räkna med. (De flesta elbilar har garanti på 8 år på batterierna.. så på en ny bil idag är det ju tidigast om 8 år som det kan belasta bilägaren.)
#1202295
ballans skrev:Synpunkt:
Hybrid eller El bil.
Kostnad för bilen vet du när du senare säljer den.
Tänker du sälja den innan garanti gått ut eller tänker du ha den länge?
Ett batteribyte plus styrenhet kostar ca dubbelt mot ett motorbyte. Något att beakta om du köper begagnat eller om du skall äga bilen länge.
Idag tycker myndigheter att batteritillverkning inte skall inräknas i miljöbeastning. Det kan komma att omvärderas.

Diesel/Bensin
Idag är det två etablerade tillverkare som deklarerat att de slutar utveckal dieselmotorer.
VW pga negativ publicitet i samband med fusket.
Volvo pga skenande garantikostnad för sin fyrcylinder dieselmotor. Femcylinder är redan nedlagd.
BMW, MB mfl kommer att fortsätta och även utveckla. Var så säker.
Nu fick du med nåt jag gärna ser att du utvecklar Bild
Skenande garantikostnad? Källa på det?
DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.

Laddning av recharge

Bilen laddas bara vid behov är den full ticka[…]

Extra ljus

Någon som monterat ledramp på bilen ? […]