Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1183713
grillchips skrev:
FreddanNo1 skrev: Ändå vettigt. V50 är en billig och enklare byggd rymlig småbil, XC60 är en kompaktare stor bil, riktig kvalitetsbil. Ingen väljer V50 som tjänstebil, däremot är XC60 dominerande. Säger en del om XC60.
Inte längre nej, framförallt eftersom den inte tillverkas sedan några år. När den fanns var det nog ingen ovanlig tjänstepulka, min V50 gick faktiskt som sådan åt Astra Zeneca sin första tid i livet. Idag tycker jag att man mest ser folk inom järnvägen här i Sthlm som har de som "tjänstebilar".
Precis, V50 fanns som rätt många tjänstebilar men de flesta är sålda idag så klart. Ser dock ibland ett företag som fortfarande har en 2.0 MY04-07 då och då här i krokarna. Kanske är det just Infranord som har den, vit är den i alla fall :)
#1183733
volvoc70cab skrev:
Derank skrev:Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
idag tippar jag på att många lånar till sin bil pga räntan, då jag köpte min första "dyra" bil var låneräntan 12-14%, då lånade men inet 120k, men sammtidigt kunde du få 7-8% i sparränta på banken så då var det lönsamt att spara några år och sedan köpa sin bil. Idag till 2% låneränta lånar jag utan att blinka 200k och slänger in mitt kapital på börsen istället, men var och en gör som dom vill och om folk har fått ihop sina pengar till bilen genom, tiggeri, pantat burkar, lånat, sålt stöldgods, ärvt pengar el hur de finansierar sina köp struntar jag fullständigt i, de som lånar lär ju ha råd att betala varje månad annars skulle de såkalrt inet ha lånat.

Men var och en gör såklart som de vill, vill man spara ihop så är det väl inget fel med det heller, jag har dok ett bättre sätt att förränta mina pengar på än ett sparkonto som idag inte ger en ettöring. Det är skillnad om du kan förränta dina pengar riskfritt på ett sparkonto, det kan du inte idag. Så gör jag.
#1183744
grillchips skrev:
FreddanNo1 skrev: Ändå vettigt. V50 är en billig och enklare byggd rymlig småbil, XC60 är en kompaktare stor bil, riktig kvalitetsbil. Ingen väljer V50 som tjänstebil, däremot är XC60 dominerande. Säger en del om XC60.
Inte längre nej, framförallt eftersom den inte tillverkas sedan några år. När den fanns var det nog ingen ovanlig tjänstepulka, min V50 gick faktiskt som sådan åt Astra Zeneca sin första tid i livet. Idag tycker jag att man mest ser folk inom järnvägen här i Sthlm som har de som "tjänstebilar".
Ingen köpte V50 som tjänstebil. (Kanske något undantag finns). De som du menar är företagsbilar.
#1183747
Derank skrev:
volvoc70cab skrev:
Derank skrev:Köper man en ny bil lär man ju ha råd. Annars skulle jag ju inte köpt den. Som sagt, vi prioriterar olika här I livet. Jag kommer inte att dö med en miljon på kontot. Den saken är säker.
Talade med en Volvohandlare hur köpare betalar sin bil. 90 % tar det på "krita" vilket förvånade mig. Kan inte vara roligt att ha den färdigbetald efter 6 år och då vara värd cirka 30 % av vad bilen kostade ny. Trodde i min enfald att de som inte hade pengarna lånade på hus eller annan fast egendom.Själv har jag aldrig varit i en bilhall för att byta till en ny bil om inte börsen tål det. Sista bilen kostade 380 kkr som får hamna på nöjeskontot. Vill inte räkna på den verkliga kostnaden !
idag tippar jag på att många lånar till sin bil pga räntan, då jag köpte min första "dyra" bil var låneräntan 12-14%, då lånade men inet 120k, men sammtidigt kunde du få 7-8% i sparränta på banken så då var det lönsamt att spara några år och sedan köpa sin bil. Idag till 2% låneränta lånar jag utan att blinka 200k och slänger in mitt kapital på börsen istället, men var och en gör som dom vill och om folk har fått ihop sina pengar till bilen genom, tiggeri, pantat burkar, lånat, sålt stöldgods, ärvt pengar el hur de finansierar sina köp struntar jag fullständigt i, de som lånar lär ju ha råd att betala varje månad annars skulle de såkalrt inet ha lånat.

Men var och en gör såklart som de vill, vill man spara ihop så är det väl inget fel med det heller, jag har dok ett bättre sätt att förränta mina pengar på än ett sparkonto som idag inte ger en ettöring. Det är skillnad om du kan förränta dina pengar riskfritt på ett sparkonto, det kan du inte idag. Så gör jag.
Ska bli spännande att se om 5-10 år hur de som lånar mycket för att köpa för dyra hus och låna r för att köpa en eller två bilar i familjen och för den låga räntan resa till Thailand och Åre m.m. istället för att amortera klarar sig. Jag känner att det är ingen vidare bra matematik. Men jag kanske har totalfel i och med att nästan alla gör så. I alla fall de som bildar familj nu och upp till 50-55 någonting. Vad som oroar är om det blir tufft med jobb eller räntan blir normal igen på 4-6% någonting.
I Göteborg är de vanligt med bolån på 5 miljoner. Om man är 30 år är det 11.900 kr att amortera per månad i 35 år då man är 65. Räntor och allt annat tillkommer.
#1183750
Nog finns det roligare saker att tänka på än andras ekonomi. Spara pengar nu och köp billigt när det blir kärvare ekonomi.
Jag har ingen spetskompetens och vill därför vara skuldfri eller nästintill OM jobbet skulle sluta att fungera.
#1183756
Perra83 skrev:Nog finns det roligare saker att tänka på än andras ekonomi. Spara pengar nu och köp billigt när det blir kärvare ekonomi.
Jag har ingen spetskompetens och vill därför vara skuldfri eller nästintill OM jobbet skulle sluta att fungera.
Håller med. Jag gör som du gör. Och jobbar på att bli skuldfri på bolånet, cirka 2-3 år till. Sedan kommer vi att ha en himla massa pengar att röra oss med till skillnad mot nu. Skiter i andras ekonomi, men diskussionen på morgonfikat idag gjorde att jag fick huvudbry. Hur tänker de flesta andra egentligen? Det är deras tankesätt som intresserade mig, inte deras ekonomi. Men lev nu och bry inte så mycket om framtiden är nog deras recept. Avundas dem lite då de lever som grevar.
#1183787
För mig handlar det om ett intresse och för att jag vill åka runt i en nyare bil för att ha tryggheten att åka säkert när jag pendlar till jobbet varje dag.

Sen att man alltid får frågan om hur gammal jag är när jag säger hur ny bil jag har blir jag irriterad på, jag är 23 år och slet arslet av mig i ca 1 år innan jag köpte V40in helt ny. Det känns som att folk tror att folk under 25 inte har tillräckligt med pengar för att köpa nyare bilar. Allt för ofta får man det bemötandet i bilhallarna också, senast förra veckan när jag var och kollade på nya Focus RS, "- Du kanske ska kolla på en vanlig Focus istället". Suck...
av rid54
#1183930
En intressant frågeställning och inte provocerande framställd av TS, mer som en "fundering" och det känns helt OK att man kan ta upp frågan utan moralkakor. Jag förstår fullständigt att man vill ha "nytt" och pålitligt och rätt utrustningsnivå och allt sådant. Farsan körde nästan alltid den metoden: nytt och byt efter 3 år eller så. Antar att det kostade..., men han (och vi andra i familjen) trivdes. Å andra sidan har jag själv haft bil sedan 1973 och med ett enda undantag bara begagnade fordon, med många år och mil på nacken. Jag har haft stoppande fel en gång (två om man räknar ett rattlås förstört av en misslyckad inbrottstjuv), men självklart har jag måst lämna in fordonen då och då eller fixa fel på egen hand. Är man "bekväm" med lite skruvande är det inte ett problem och pengarna som kunnat gå till nybilsköp har gått till annat. Detta handlar uppenbart om en "smaksak" och det finns väl inget rätt eller fel, men diskussionen kan vara underhållande ändå.

Undantaget (se ovan) var, om nån är intresserad, en sprillans ny Lada Niva. 114.000, men då ingick radio, dragkrok och extra noggrann underredsbehandling...
#1183956
Jag gillar inte att vara belånad, så bilar, båtar, traktorer,motorcycklar, hästar, stall och allt annat som jag har är betalda kontant. Det enda som är belånat är huset/gården, men det skulle jag kunna betala av det mesta på om man tömde sina besparingar.

Det beror ju på om man är beredd att vänta och spara till det man vill ha, eller om man ska ha det bums och lånar pengarna. Då har man ju faktsikt inte köpt ny bil, för det är ju banken som äger den då den står som säkerhet för lånet. Man "lånar" ju bara bilen av banken.

Det enda vettiga att toklåna till är väl bostaden, såg att bostäder gått upp 600% sedan på 90-talet. Så mycket har ju inte ränta på lånet accumulerat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
röd diesel

Isak Nu är det nog skillnad på hur RME[…]

... Om du trycker på "details" s&a[…]

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]