Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har tex kört ned från
Cime de la Bonette 2802 m,
Stelvio Pass 2,757 m
Grossglockner 2.504 m
Transfargasan 2042 m
mfl
Brukar stanna när man är nästan nere och bromsarna är ju bara lite ljumma trots att jag kör normalt bara och inte jobbar mer med motirbroms än vid vardagskörning. Ni måste ju ha fel på bromsarna om det börjar ryka om dem. Mina luktar inte ens varmt.

Skillnad om man kör runt en bana, då kan man ju värma upp dem så de glöder.
Ja självklart bör vi alla lyssna på dig istället för på vad motororganisationer och myndigheter har att säga om hur man färdas säkert i alpin terräng. Och naturligtvis måste det ha varit något märkligt fel på bromsarna på min 245:a som gjorde att de rykte efter nedfarten i Harzgebirge trots att de aldrig annars gjorde det vare sig förr eller senare. ;-)
Det är ju väldigt stor skillnad på vad som står i motororganisationernas rekommendationer och hur man sedan kör i medelhavsområdet i verkligheten.

Som försiktig svensk så tar jag ju på hjälm, skinnställ, handskar, ryggplatta, knä, axel och armbågskydd, mc-kängor på innan jag ger mig ut på bågen. Sen blir man omblåst av våghalsar i södra frankrike som kör på 1000-kubikare i flip-flops, vit t-shirt och shorts (dock med hjälm) mellan st Tropez och Marsielle på slingervägar med sten på båda sidor. De har å något sett ett en helt annan inställning till risker här i livet.
VolvoB20 skrev:Antigen kör du rejält fort eller så kör du i turistsäsongen. När den är över och det bara är lokalbefolkningen kvar på bergsvägarna så kör de som raketer.
Jag har kört i alpin terräng både i och utanför semestertid och inte märkt någon större skillnad. Ett av mina favorittillhåll semestertid ligger för övrigt i norra Appeninerna ungefär mitt emellan Turin och Genua. Där finns väldigt få turister och nästan bara lokalbefolkning på vägarna. De allra flesta kör hur lugnt som helst och jag känner mig väldigt sällan stressad av trafiken. Särskilt fort kör jag som sagt inte heller. Jag blir rätt sällan omkörd men kör också sällan om på de bergsvägar det i det här fallet är fråga om.
andersuw skrev:
SBergdahl skrev:Nu har jag inte mätt på en bil men på cykel är det stor skillnad mellan att mesbromsa hela vägen nedför en alp eller att punktbromsa hårt ibland. Det senare är enormt mycket skonsammare för bromsarna då. Eftersom allt är så smått på en cykels skivbroms går det fort att värma upp grejerna om man gör fel.
Jag har inte mätt jag heller. Men enligt fysikens lagar är det ju samma energi som skall hanteras av bromsarna. Kör du långsamt hela vägen med anliggande broms sprider du ut belastningen men får lite sämre kylning. Om du glider på i raskare takt och sedan tvärbromsar får du punktvis bättre kylning men också punktvis större belastning.
Punktbromsningen borde ju ge väldigt mycket mera värme för många förare som inte nöjer sig med att rulla mellan kurvorna utan faktiskt gasar på rejält, det blir ju både lägesenergin och den extra rörelseenergin av gasandet som ska bromsas bort.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Antigen kör du rejält fort eller så kör du i turistsäsongen. När den är över och det bara är lokalbefolkningen kvar på bergsvägarna så kör de som raketer.
Jag har kört i alpin terräng både i och utanför semestertid och inte märkt någon större skillnad. Ett av mina favorittillhåll semestertid ligger för övrigt i norra Appeninerna ungefär mitt emellan Turin och Genua. Där finns väldigt få turister och nästan bara lokalbefolkning på vägarna. De allra flesta kör hur lugnt som helst och jag känner mig väldigt sällan stressad av trafiken. Särskilt fort kör jag som sagt inte heller. Jag blir rätt sällan omkörd men kör också sällan om på de bergsvägar det i det här fallet är fråga om.
Då är det jag som är en snigelförare då, för jag har blitt omkörd av i princip alla bilmodeller som finns på de vägarna. :D
OM du nu kör Brennerpasset så skulle du kunna ta gamla vägen 182/SS12 från Innsbruck och ner till Garda. Den går genom flera mindre byar med gott om matställen och bagerier. Delvis går den under nya motorvägen och mellan de enorma betongpelare som håller vägen uppe. Om man tröttnar på den mindre vägen finns det flera ställen att köra upp på nya motorvägen på. Någonstans mellan Bolzano och Trento börjar mil eller mil med fruktträd och vinodlingar, riktigt pampigt! När ni ändå är på övergången Brenner så finns där ett riktigt bra outlet center med många affärer väl värd ett stopp! :D
AutoFredrik skrev:OM du nu kör Brennerpasset så skulle du kunna ta gamla vägen 182/SS12 från Innsbruck och ner till Garda. Den går genom flera mindre byar med gott om matställen och bagerier. Delvis går den under nya motorvägen och mellan de enorma betongpelare som håller vägen uppe. Om man tröttnar på den mindre vägen finns det flera ställen att köra upp på nya motorvägen på. Någonstans mellan Bolzano och Trento börjar mil eller mil med fruktträd och vinodlingar, riktigt pampigt! När ni ändå är på övergången Brenner så finns där ett riktigt bra outlet center med många affärer väl värd ett stopp! :D
Hur mycket längre tar den?
Sist vi körde över Brennerpasset så var hastigheten cirka 60 km/h p.g.a, alla lastbilar. Det var väldigt hektiskt trafik där ända fram till Brenner. Därefter blev det lite bättre. Men vill du se lite av Italien rekommenderar jag den gamla vägen som Robbi har som alternativ. Framme vid Trento brukar vi välja Vessano-Dro-Arco (SS45B15). Denna sträcka är från Innsbruck till Riva Del Garda 22 mil.
PS. När du är vid Gardasjön rekommenderar jag ett besök i Vicenza. En gammal fin stad utan en massa turister som ex.vis Verona med flera.
Robbi skrev:
AutoFredrik skrev:OM du nu kör Brennerpasset så skulle du kunna ta gamla vägen 182/SS12 från Innsbruck och ner till Garda. Den går genom flera mindre byar med gott om matställen och bagerier. Delvis går den under nya motorvägen och mellan de enorma betongpelare som håller vägen uppe. Om man tröttnar på den mindre vägen finns det flera ställen att köra upp på nya motorvägen på. Någonstans mellan Bolzano och Trento börjar mil eller mil med fruktträd och vinodlingar, riktigt pampigt! När ni ändå är på övergången Brenner så finns där ett riktigt bra outlet center med många affärer väl värd ett stopp! :D
Den tar längre tid eftersom hastigheterna inte är i motorvägsfart! Men eftersom det finns flera ställen att köra upp på motorvägen på så kan man alltid svänga upp om man skulle tröttna. Dessutom är denna väg inte en betalväg! 8)
AutoFredrik skrev:
Robbi skrev:
Den tar längre tid eftersom hastigheterna inte är i motorvägsfart! Men eftersom det finns flera ställen att köra upp på motorvägen på så kan man alltid svänga upp om man skulle tröttna. Dessutom är denna väg inte en betalväg! 8)
Tack för tipset. Ska testa denna väg. Hur hittar jag den i Innsbruck? GPS kommer ju garanterat vilja leda mig till motorvägen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]