- sön 28 maj 2017, 23:01
Hybridmotor, där hybrid = el + förbränning. Nu handlade det ju om att förbränningsmotor (bensin/diesel) skall bort och jag syftar på enbart el.
1400 kg mot 2000kg är stor skillnad det med. Vi kör ju självklart inte med två hästar hela tiden, utan 1400-1500kg vikt är mer vanligt, men ibland måste man ta med resesällskap när det är ovana hästar.
On top off that så kör jag långa sträckor i tjänsten (tjänstebil, som även används för att dra släp ibland), typ skåne-sthlm. Där är dagens batteriteknik även för dålig, jag har inte tiden att stoppa för att ladda bilen i en timme eller flera timmer för att kunna komma vidare.
Jag menar helt enkelt att dagens teknik är för dålig för att ersätta bensin/dieselbilar. 8 år fram i tiden är självklart en lång tid där mycket hinner hända, men liksom politiker som bestämmer vad som är bäst för andra (tror de) så kan ibland folk bara tänka på hur isn egna situation ser ut också och glömmer bort variationen i verkligheten (pekar INTE finger åt dig på gällande det).
joel80 skrev:riha skrev:Ström i alla vägguttag ja, men i många fall klena kablar osm inte kommer kunna orka med att ladda bilar om inte kablaget byts ut.Inte alls.. Jag drar vår 1400kg tunga husvagn med Volvos hybridmotor på 68hk. Går utmärkt och är faktiskt mycket smidigare då man har fullt vridmoment redan från start.
Jag har sagt det tidigare också här inne, hur har de tänkt sig med substitut för oss som bor på hästgård eller har andra behov av att dra släp?
Batterierna i elbilarna måset bli MARKANT bättre för att orka en resa med ett 2 ton tungt släp bakom.
Sen blir accelerationen sega om jag inte gasar så pass att dieselmotorn går in och hjälper, men jag har kört ett par mil på enbart el utan problem.
Orken är det alltså inga som helst problem med. Däremot behöver ju räckvidden öka lite från de ca 20-30mil som börjar bli vanligast nu. Eftersom en bil som gör 30mil utan släp inte gör mer än 17-18 med släp/husvagn.
Men där är vi inom 3 år.
(troligen stor utbudsförändring under 2019 redan.)
Ström är inget problem. För de allra flesta laddningar kommer det räcka fint med 10-16A enfas.
10A ger 2.3kwh per timme. Vanliga elbilar drar 1.5-2kwh per mil. Du får alltså i 11-14km per timme.
Kör du mer än 12-15 mil per dag i snitt kan du behövs ladda snabbare. Men med tanke på vad du då sparar in i soppakostnad varje månad har du rät att sätta upp ett vanligt 16A trefasuttag. Med ett sånt får du 11kwh per timme.. Alltså 5-7mil per timme.
Hybridmotor, där hybrid = el + förbränning. Nu handlade det ju om att förbränningsmotor (bensin/diesel) skall bort och jag syftar på enbart el.
1400 kg mot 2000kg är stor skillnad det med. Vi kör ju självklart inte med två hästar hela tiden, utan 1400-1500kg vikt är mer vanligt, men ibland måste man ta med resesällskap när det är ovana hästar.
On top off that så kör jag långa sträckor i tjänsten (tjänstebil, som även används för att dra släp ibland), typ skåne-sthlm. Där är dagens batteriteknik även för dålig, jag har inte tiden att stoppa för att ladda bilen i en timme eller flera timmer för att kunna komma vidare.
Jag menar helt enkelt att dagens teknik är för dålig för att ersätta bensin/dieselbilar. 8 år fram i tiden är självklart en lång tid där mycket hinner hända, men liksom politiker som bestämmer vad som är bäst för andra (tror de) så kan ibland folk bara tänka på hur isn egna situation ser ut också och glömmer bort variationen i verkligheten (pekar INTE finger åt dig på gällande det).
Nuvarande:
V60CC B4 AWD MY21 (aut):
Tidigare:
V90 D4 AWD MY18
V60 D4 AWD MY15 (aut)
XC60 D3 AWD MY12
XC70 D5 AWD MY09
V70 D5 MY06
S60 2.4T MY03
V40 2.0T MY00
V60CC B4 AWD MY21 (aut):

Tidigare: