Mwi skrev:Intressant hur olika man kan tolka Volvos siffrorna i länken du hänvisar till.
V70 February 2016 2096 st. det borde väl gå att jämföra det med V90 February 2017 2879 st, även V70 Year To Date 2016 3600 st borde vara jämförbart med V90 Year To Date 2017 5154 st. Att göra som du och summera V70/XC70 med V90/V90CC ger ju ganska missvisande siffror eftersom V90CC precis har släppts och produktionskapaciteten inte hänger med, alla V90CC 2017 var ju slutsålda innan Volvo ens hade börjat leverera den modellen. Så att kalla V90 ett misslyckande som du gör är inte sant, att sälja fler V90 med ett högre snittpris än V70 som har ett lägre snittpris tycker jag är riktigt bra gjort av Volvo.
Intressant hur olika man kan välja att betrakta jämförelser beroende på hur de utfaller. Att jämföra siffrorna för S/V90 inkl. CC med V70/XC70 på den svenska marknaden är tydligen helt OK men att jämföra V90 inkl. CC med V70/XC70 på den internationella marknaden går tydligen inte för sig. Att V90 CC 2017 var slutsåld innan den började levereras är ju tämligen normalt med tanke på när den släpptes till beställning och vilka leveranstider man generellt sett kan räkna med. Och någon bekräftelse på att just CC har produktionsproblem har jag inte sett till från Volvos sida.
andersuw skrev:Varför blir Volvos utfall av en undersökning sämre jämfört med Aftonbladet?
Vad jag vet har jag inte jämfört med någon Volvointern undersökning. Vilken sådan är det närmare bestämt du har i åtanke? Har du någon länk som visar hur den gjorts, vad resultatet blev och på vilka grunder den låter sig jämföras med Aftonbladets?
andersuw skrev:När Volvo undersöker marknaden gör man den på målgruppen som köper bilar i deras prisklass, i Aftonbladets undersökning baseras ju undersökningen av de som går in på Aftonbladets hemsida, tror faktiskt inte att en bilköpare i prisklassen 400,000+ är någon flitig läsare av Aftonbladet utan de är betydligt vanligare på Di.
Jag tillhör dem som nyligen köpt en bil i den prisklassen (en V70 snarare än en V90) och jag tillhör dem som ibland tittar in på Aftonbladets hemsida och ibland hittar något av intresse, exempelvis denna undersökning. Att jag hamnar där beror inte på att jag har någon överdrivet hög tilltro till just Aftonbladet utan att jag ibland söker och läser tematiskt och då ibland får träff på något som förefaller vara av intresse att ta del av även hos Aftonbladet. Jag har starka skäl att tro att jag inte är ensam.
Mwi skrev:andersuw skrev:Av Volvos egna rapporter att döma beror misslyckandet med V90 på att designfolket var dumma nog att lyssna på sin VD när det gäller bakluckans lutning. Troligen är inte ens han själv i efterhand särskilt glad åt att de gjorde det. Jag menar, vad vet en VD egentligen om bildesign och om folks lastbehov? Uppenbarligen har han inte ens insett att det finns andra sätt att fylla en Volvo kombi än att lassa in ett kylskåp. 
Du brukar ju alltid kräva att alla andra skall hänvisa till någon faktakälla/bevis när det gäller påstående, kan du göra det själv med ditt påstående ovan?
Självklart:
"Den skojiga storyn är att Volvos designchef Thomas Ingenlath började skissa på en Volvokombi med rak bakruta. Tradition och egenart är viktigt. Så kom Volvochefen Håkan Samuelsson och såg hur det såg ut."
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... tt-bagage/
Håkan Samuelsson: "Hur ofta kör man runt med ett kylskåp i bilen?"
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... o-v90-2016
I det första fallet (Samuelssons kommentar till Ingenlaths första design och Ingenlaths reaktion) finns ett ännu tydligare citat som jag just nu inte hittar.
andersuw skrev:Personligen är jag glad att det verkar gå bra för Volvo :D
Det är jag också. Däremot är jag lite ledsen över just V90.