Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av BennyL
T4 kommer att sälja bra, perfekt tjänstesnurra för den som får köra bensin för företaget.
Långa leveranstider? Ja, 6 månader är lite längre än Volvo normalt varit kända för. Min T5:a kom på 8 veckor, min nuvarande V60cc kom på 13 inklusive stängningen i maj.
Som någon ovan påpekat, V90 säljer mer än V70 under första två månaderna i år, lägg till V90cc när den är uppe i rull så kommer även den att ta marknad.

Att V70 skulle vara en laståsna bara för att den har rak lucka håller jag inte med om, min Passat lastade mer och min Touran ännu mer när man ville lasta med tanke på den lådform och flexibilitet med baksätet. Om det var något jag behövde göra ofta skulle jag välja en MPV isf en kombi, så mycket mer praktisk!
av andersuw
Mwi skrev:Intressant hur olika man kan tolka Volvos siffrorna i länken du hänvisar till.
V70 February 2016 2096 st. det borde väl gå att jämföra det med V90 February 2017 2879 st, även V70 Year To Date 2016 3600 st borde vara jämförbart med V90 Year To Date 2017 5154 st. Att göra som du och summera V70/XC70 med V90/V90CC ger ju ganska missvisande siffror eftersom V90CC precis har släppts och produktionskapaciteten inte hänger med, alla V90CC 2017 var ju slutsålda innan Volvo ens hade börjat leverera den modellen. Så att kalla V90 ett misslyckande som du gör är inte sant, att sälja fler V90 med ett högre snittpris än V70 som har ett lägre snittpris tycker jag är riktigt bra gjort av Volvo.
Intressant hur olika man kan välja att betrakta jämförelser beroende på hur de utfaller. Att jämföra siffrorna för S/V90 inkl. CC med V70/XC70 på den svenska marknaden är tydligen helt OK men att jämföra V90 inkl. CC med V70/XC70 på den internationella marknaden går tydligen inte för sig. Att V90 CC 2017 var slutsåld innan den började levereras är ju tämligen normalt med tanke på när den släpptes till beställning och vilka leveranstider man generellt sett kan räkna med. Och någon bekräftelse på att just CC har produktionsproblem har jag inte sett till från Volvos sida.
andersuw skrev:Varför blir Volvos utfall av en undersökning sämre jämfört med Aftonbladet?
Vad jag vet har jag inte jämfört med någon Volvointern undersökning. Vilken sådan är det närmare bestämt du har i åtanke? Har du någon länk som visar hur den gjorts, vad resultatet blev och på vilka grunder den låter sig jämföras med Aftonbladets?
andersuw skrev:När Volvo undersöker marknaden gör man den på målgruppen som köper bilar i deras prisklass, i Aftonbladets undersökning baseras ju undersökningen av de som går in på Aftonbladets hemsida, tror faktiskt inte att en bilköpare i prisklassen 400,000+ är någon flitig läsare av Aftonbladet utan de är betydligt vanligare på Di.
Jag tillhör dem som nyligen köpt en bil i den prisklassen (en V70 snarare än en V90) och jag tillhör dem som ibland tittar in på Aftonbladets hemsida och ibland hittar något av intresse, exempelvis denna undersökning. Att jag hamnar där beror inte på att jag har någon överdrivet hög tilltro till just Aftonbladet utan att jag ibland söker och läser tematiskt och då ibland får träff på något som förefaller vara av intresse att ta del av även hos Aftonbladet. Jag har starka skäl att tro att jag inte är ensam.
Mwi skrev:
andersuw skrev:Av Volvos egna rapporter att döma beror misslyckandet med V90 på att designfolket var dumma nog att lyssna på sin VD när det gäller bakluckans lutning. Troligen är inte ens han själv i efterhand särskilt glad åt att de gjorde det. Jag menar, vad vet en VD egentligen om bildesign och om folks lastbehov? Uppenbarligen har han inte ens insett att det finns andra sätt att fylla en Volvo kombi än att lassa in ett kylskåp. ;-)
Du brukar ju alltid kräva att alla andra skall hänvisa till någon faktakälla/bevis när det gäller påstående, kan du göra det själv med ditt påstående ovan?
Självklart:

"Den skojiga storyn är att Volvos designchef Thomas Ingenlath började skissa på en Volvokombi med rak bakruta. Tradition och egenart är viktigt. Så kom Volvochefen Håkan Samuelsson och såg hur det såg ut."
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... tt-bagage/

Håkan Samuelsson: "Hur ofta kör man runt med ett kylskåp i bilen?"
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... o-v90-2016

I det första fallet (Samuelssons kommentar till Ingenlaths första design och Ingenlaths reaktion) finns ett ännu tydligare citat som jag just nu inte hittar.
andersuw skrev:Personligen är jag glad att det verkar gå bra för Volvo :D
Det är jag också. Däremot är jag lite ledsen över just V90.
av andersuw
BennyL skrev:Långa leveranstider? Ja, 6 månader är lite längre än Volvo normalt varit kända för.
Från vilken källa kommer uppgiften att 6 månader är normal leveranstid för V90?
BennyL skrev:Som någon ovan påpekat, V90 säljer mer än V70 under första två månaderna i år, lägg till V90cc när den är uppe i rull så kommer även den att ta marknad.
Internationellt, inte i Sverige, och bara om man utesluter CC och XC70 ur jämförelsen.
BennyL skrev:Att V70 skulle vara en laståsna bara för att den har rak lucka håller jag inte med om, min Passat lastade mer
Min V70 lastar mer än en Passat. Det handlar inte om lastliter enligt de konventionella mätningarna utan om hur lastutrymmet är utformat totalt sett. Men det helt avgörande är inte den jämförelsen utan det odiskutabla faktum att V70 lastar avsevärt mer än V90 när utrymmet i båda bilarna utnyttjas maximalt.
av andersuw
dissonans skrev:Det är skillnad på när det går att beställa en bil och när den levereras. D3orna började levereras sent i höstas, därför har de inte heller räknats in i statistiken förrän nu. Manuell D3 gick inte att beställa förrän i maj förra året.
I den statistik vi nu använder som exempel finns D3 med.
av andersuw
Variosboy skrev:Tja, jag har hört det sägas många gånger av många olika människor vid diverse olika tillfällen.
Detta var ju som du givetvis förstår innan internetforumens tid så det är tyvärr svårt att länka till! :wink:
Och jag har aldrig hört det sägas (tills nu när du sade det). Tvärtom var alla jag pratade med när 850 introducerades väldigt entusiastiska till det mesta, inklusive framhjulsdriften. Hur som helst finns det inga belägg för att det då fanns någon omfattande opinion mot Volvos beslut att övergå till framhjulsdrift. Att beslutet att skrota den raka bakluckan från Volvos tidigare stora kombibilar är omdiskuterat råder det däremot ingen tvivel om.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Läste vibilägare där var dom helt övertygade att v90 skulle va mest levererade bil till kund för hösten 2016 Volvo trodde säkert lika dant men ack så fel dom hade. Dom underskattade marknaden faktum är att det har inte gått så bra sälja snikversionerna med manuell låda, utan majoriteten har valt D4 -D5 automat. Dessutom sålde Volvo, nästan 3 gånger mer s80 modellår 2007 när den lanserades än vad Volvo har lyckats sälja S90 på modellår 2017 i Sverige.

Visst är det kul det går bra för Volvo, men dom kan knappast va nöjda uppe på Volvo med att golf blev det mest köpta bilen, det visar hur fel det blev med V90, trots en helt ny modell med bästa förutsättningarna, backade dom minus ca 40 procent flera månader jämfört med lastpraktiska V/XC70

Det såldes ca 36 000st V/XC70 Classic my16 men bara 375st S80. Det är ju bara konstatera att folk inte köpte bilen för det är en flashig design utan för att den var en så lastpraktisk bil. V90 har hittills bara levererats ut ca 7500 ex, kommer aldrig kunna komma upp i V70:s nivåer.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Funk
Det kan ju även vara så enkelt att man prioriterat andra marknader än Sverige, för att man får bättre betalt på dessa vagnar. Något som varit extra viktigt när volymerna varit begränsade under uppstart och inkörning.
När det sedan flyter på efter anställningar och upptakter så dirigerar man fler bilar till dom marknaderna som fått "vänta lite"..
Detta i sig är standard för alla företag som agerar på internationella marknader, strategiskt och ekonomiskt viktiga marknader får fördelar så klart.

/Thomas
av BennyL
Andersuw, kollegan fick 22 veckors leveranstid (okej då, 22 veckor är inte 26 veckor...) nyss när han beställde en V90, leverans efter sommaren. Det är OK om man är van från Tyskarna, 6 månader är vanligt där om du vill kryssa de val du vill ha, men Volvo har ofta haft max hälften är min erfarenhet.
av andersuw
simonhalmstad skrev:Läste vibilägare där var dom helt övertygade att v90 skulle va mest levererade bil till kund för hösten 2016 Volvo trodde säkert lika dant men ack så fel dom hade. Dom underskattade marknaden faktum är att det har inte gått så bra sälja snikversionerna med manuell låda, utan majoriteten har valt D4 -D5 automat. Dessutom sålde Volvo, nästan 3 gånger mer s80 modellår 2007 när den lanserades än vad Volvo har lyckats sälja S90 på modellår 2017 i Sverige.
Intressant. Finns det alltså siffror på hur S90 ensam, inte bara S90/V90 tillsammans, sålt i Sverige?
simonhalmstad skrev:Visst är det kul det går bra för Volvo, men dom kan knappast va nöjda uppe på Volvo med att golf blev det mest köpta bilen, det visar hur fel det blev med V90, trots en helt ny modell med bästa förutsättningarna, backade dom minus ca 40 procent flera månader jämfört med lastpraktiska V/XC70

Det såldes ca 36 000st V/XC70 Classic my16 men bara 375st S80. Det är ju bara konstatera att folk inte köpte bilen för det är en flashig design utan för att den var en så lastpraktisk bil. V90 har hittills bara levererats ut ca 7500 ex, kommer aldrig kunna komma upp i V70:s nivåer.

Ja det är ju befogat att ställa sig frågan varför Volvos stora kombi, vad den nu än hetat, prenumererat på förstaplatsen på den svenska marknaden i decennier. Jag tror ju knappast det beror på att stora kombibilar uppfattas som vackrare än andra bilar och inte heller på att Volvo alltid haft de vackraste kombibilarna. Och jag vet med all säkerhet att det inte är skälet till att jag nu kör min sjätte stora Volvo kombi på raken. ;-)
av andersuw
Funk skrev:Det kan ju även vara så enkelt att man prioriterat andra marknader än Sverige, för att man får bättre betalt på dessa vagnar. Något som varit extra viktigt när volymerna varit begränsade under uppstart och inkörning. När det sedan flyter på efter anställningar och upptakter så dirigerar man fler bilar till dom marknaderna som fått "vänta lite"..Detta i sig är standard för alla företag som agerar på internationella marknader, strategiskt och ekonomiskt viktiga marknader får fördelar så klart.
Ja fast jag tror att Volvo betraktar Sverige som en strategiskt och ekonomiskt synnerligen viktig marknad. Visserligen tar man mindre betalt för bilarna här än på vissa andra marknader, vilket åtminstone delvis kanske också förklaras av att transport- och försäljningsomkostnader skiljer sig åt. Men det är viktigt för Volvo att kunna peka på hur stort förtroende märket har på sin hemmamarknad, en hemmamarknad som trots sin litenhet svarar för en rätt stor del av Volvos totala försäljning och därmed också är betydelsefull för produktionsvolym och ekonomi.

Vad Volvo sannolikt är medveten om är också risken för att förmånsbilskunder, inklusive de företag som erbjuder sådana bilar till sina anställda, helt eller delvis ser sig om på annat håll om de känner att Volvo inte längre bryr sig om deras krav och önskemål i tillräcklig utsträckning. Förmånsbilar ersätts ju i många fall efter tre år och det finns sannolikt en hel del som varit vana att helt enkelt byta ut sin V70/XC70 mot en ny. Men om den bil som erbjuds istället inte längre svarar mot behovet ifråga om lastkapacitet och/eller medför ovanligt lång leveranstid kanske de tänker sig för två gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden