Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
fjohan82 skrev:Har länge spanat runt och funderat på detta med nästa kärra, provat, tittat, kört, läst etc etc. Funderat på att återigen beställa en helt ny, men har glidit in lite mer på att "ta en" som har hunnit med "det värsta" värdetappet, mao en bil som ändå har det som jag skulle ha valt vid nybeställning.
Funderade på ett likartat sätt när jag köpte min V70 D4 -15 förra hösten, ca ett år gammal. Den hade, i likhet (tror jag) med den du står i begrepp att köpa, rullat som demobil hos en Volvohandlare och hade bara 369 mil på mätaren.

Jag tror att din och min strategi kan funka rätt bra om man, som vi båda, är på jakt efter en tämligen fullutrustad bil som man inte vill betala riktigt fullt pris för. ;-) Volvohandlare har ibland just sådana bilar som demoexemplar för att kunna visa upp det mesta av den utrustning som finns att tillgå. Och de skall förstås säljas efter fullgjord tjänst. Tittar man på aningen äldre bilar med något fler mil på mätaren kan det vara rätt svårt att hitta lika fullutrustade exemplar på begagnatmarknaden har jag märkt. Det var bland annat därför jag bestämde mig för att slå till.

Min gick lös på lika många tusenlappar som den hade mil på mätaren det vill säga 369. Det jag då i motsats till dig inte fick med var:

Vinterhjul
Park Assist Pilot (fanns aldrig till V70)
Bärkassehållare i lastutrymmet
Parkeringskamera bak
Elfällbara nackskydd bak
Nivåsensor till larmet

I gengäld hade min följande utöver det som finns på den du står i begrepp att köpa (varav en del kanske inte finns att få till V60)

Ventilerad Inscription softläderklädsel
Läderklädd instrumentpanel
Parkeringssensorer även fram
Elmanövrerad baklucka
Laminerade rutor runt om
Progressiv styrservo
Växlingspaddlar
Eluppvärmda spolarmunstycken
Stötfångarskydd bak
Gummimattor till kupén (vid sidan av de textilmattor som följde med Inscriptionklädseln)

I samband med köpet lade jag till följande (och fick då 15 procent rabatt på listpriset på dessa tillbehör):

Vinterhjul (Naos med Hakka 8 205/60 R16)
Lastskyddsgaller i stål
Plastmatta till lastutrymmet
Skyddsplåt under motorn
Alupedaler
Stänkskydd fram och bak

Efter köpet har jag sedan också lagt till följande, huvudsakligen med hjälp av lätt begagnade delar:

Nivåreglering bak
Nivåsensor till larmet
Reservhjul, hjulnyckel och domkraft
Gasfjädring till luckan i lastrumsgolvet
LED i backljuset
LED i skyltbelysningen
Användarvisningsbild
av Perra83
Med lite tur kan man hitta tänkbara exemplar.
Ja tröttnade och beställde ny. Det fanns en V60 D5 VEA R-Design till salu. En svart och det ville ja inte ha sen hade den inte allt som jag ville ha.
Användarvisningsbild
av svergie2
Fattar inte varför folk inte köper elektrisk fällbara nackstöd, använder den funktionen hela tiden. Förbättrar sikten bakåt väldigt mycket i V60 och man kan även ge baksätesförare en liten smäll

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av Perra83
svergie2 skrev:Fattar inte varför folk inte köper elektrisk fällbara nackstöd, använder den funktionen hela tiden. Förbättrar sikten bakåt väldigt mycket i V60 och man kan även ge baksätesförare en liten smäll Bild Bild

Skickat från min OnePlus 3
Har det i min. Tog det för att få full knapprad. Vi som nästan aldrig åker mer än två i bilen har nackstöden konstant fällda. Onödigt med elfällning men ett måste :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Den dagen man kan fälla upp dom med en knapp skall jag också kryssa i det vid nybilsköp....
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för all input! Hämtar bilen på onsdag!
av intruder1400
Fattar inte alla dessa utrustade bilar !
Personligen väljer jag endast bra stereo !
Hittat en bra grej med kamran ! Koppla släp :D
Har en fullutrustad XC60 där jag bara älskar stereon !
Ska jag åka till ett okänt ställe åker mobilen fram , Bil GPS suger
Jo farthållaren åker på ibland :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
intruder1400 skrev:Fattar inte alla dessa utrustade bilar !
Jag kör aldrig släp... Däremot är en kamera bra när man ska krångla sig in på okända ställen, som senast i Prag eller när jag var i Lviv. Inte alla parkeringar som är som en svensk stormarknadsparkering..
av intruder1400
fjohan82 skrev:
Jag kör aldrig släp... Däremot är en kamera bra när man ska krångla sig in på okända ställen, som senast i Prag eller när jag var i Lviv. Inte alla parkeringar som är som en svensk stormarknadsparkering..
Kör lastbil så backspeglarna används alltid ;-)
Användarvisningsbild
av Perra83
intruder1400 skrev:
fjohan82 skrev:
Kör lastbil så backspeglarna används alltid ;-)
Ändå svårt att se bakom bilen hur nära betongsuggan man står. P-sensorerna är bra men det går alltid att backa lite till. Man ser vart man är i rutan mm.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]