- tor 16 feb 2017, 00:26
Jag tror att din och min strategi kan funka rätt bra om man, som vi båda, är på jakt efter en tämligen fullutrustad bil som man inte vill betala riktigt fullt pris för.
Volvohandlare har ibland just sådana bilar som demoexemplar för att kunna visa upp det mesta av den utrustning som finns att tillgå. Och de skall förstås säljas efter fullgjord tjänst. Tittar man på aningen äldre bilar med något fler mil på mätaren kan det vara rätt svårt att hitta lika fullutrustade exemplar på begagnatmarknaden har jag märkt. Det var bland annat därför jag bestämde mig för att slå till.
Min gick lös på lika många tusenlappar som den hade mil på mätaren det vill säga 369. Det jag då i motsats till dig inte fick med var:
Vinterhjul
Park Assist Pilot (fanns aldrig till V70)
Bärkassehållare i lastutrymmet
Parkeringskamera bak
Elfällbara nackskydd bak
Nivåsensor till larmet
I gengäld hade min följande utöver det som finns på den du står i begrepp att köpa (varav en del kanske inte finns att få till V60)
Ventilerad Inscription softläderklädsel
Läderklädd instrumentpanel
Parkeringssensorer även fram
Elmanövrerad baklucka
Laminerade rutor runt om
Progressiv styrservo
Växlingspaddlar
Eluppvärmda spolarmunstycken
Stötfångarskydd bak
Gummimattor till kupén (vid sidan av de textilmattor som följde med Inscriptionklädseln)
I samband med köpet lade jag till följande (och fick då 15 procent rabatt på listpriset på dessa tillbehör):
Vinterhjul (Naos med Hakka 8 205/60 R16)
Lastskyddsgaller i stål
Plastmatta till lastutrymmet
Skyddsplåt under motorn
Alupedaler
Stänkskydd fram och bak
Efter köpet har jag sedan också lagt till följande, huvudsakligen med hjälp av lätt begagnade delar:
Nivåreglering bak
Nivåsensor till larmet
Reservhjul, hjulnyckel och domkraft
Gasfjädring till luckan i lastrumsgolvet
LED i backljuset
LED i skyltbelysningen
fjohan82 skrev:Har länge spanat runt och funderat på detta med nästa kärra, provat, tittat, kört, läst etc etc. Funderat på att återigen beställa en helt ny, men har glidit in lite mer på att "ta en" som har hunnit med "det värsta" värdetappet, mao en bil som ändå har det som jag skulle ha valt vid nybeställning.Funderade på ett likartat sätt när jag köpte min V70 D4 -15 förra hösten, ca ett år gammal. Den hade, i likhet (tror jag) med den du står i begrepp att köpa, rullat som demobil hos en Volvohandlare och hade bara 369 mil på mätaren.
Jag tror att din och min strategi kan funka rätt bra om man, som vi båda, är på jakt efter en tämligen fullutrustad bil som man inte vill betala riktigt fullt pris för.

Min gick lös på lika många tusenlappar som den hade mil på mätaren det vill säga 369. Det jag då i motsats till dig inte fick med var:
Vinterhjul
Park Assist Pilot (fanns aldrig till V70)
Bärkassehållare i lastutrymmet
Parkeringskamera bak
Elfällbara nackskydd bak
Nivåsensor till larmet
I gengäld hade min följande utöver det som finns på den du står i begrepp att köpa (varav en del kanske inte finns att få till V60)
Ventilerad Inscription softläderklädsel
Läderklädd instrumentpanel
Parkeringssensorer även fram
Elmanövrerad baklucka
Laminerade rutor runt om
Progressiv styrservo
Växlingspaddlar
Eluppvärmda spolarmunstycken
Stötfångarskydd bak
Gummimattor till kupén (vid sidan av de textilmattor som följde med Inscriptionklädseln)
I samband med köpet lade jag till följande (och fick då 15 procent rabatt på listpriset på dessa tillbehör):
Vinterhjul (Naos med Hakka 8 205/60 R16)
Lastskyddsgaller i stål
Plastmatta till lastutrymmet
Skyddsplåt under motorn
Alupedaler
Stänkskydd fram och bak
Efter köpet har jag sedan också lagt till följande, huvudsakligen med hjälp av lätt begagnade delar:
Nivåreglering bak
Nivåsensor till larmet
Reservhjul, hjulnyckel och domkraft
Gasfjädring till luckan i lastrumsgolvet
LED i backljuset
LED i skyltbelysningen
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut