Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
valln skrev:Kolla hur länge Mercedes tillhandahåller reservdelar, verkstadsprogramvara och är villig att laga en bil från 2005??

Du kan också kolla vad det kostar att byta termostat eller liknande på merca?
Bytte termostat på förra mercan,kostade 1200kr. Byta kunde jag göra själv. Lika enkelt som på en B20 ungefär. Vad gäller reservdelar så är det inga problem. Inte sämre än nåt annat märke. Lagar gör jag själv,eller på annan verkstad. Senast jag lämnade in en bil var sex år sen. Min T6:a -99. Motorlampan tändes. Den bilen var ljusår bättre än förra S80:n,trots 11 års skillnad i modell och dubbelt så många bil. Men som jag sa tidigare,måste ha haft ett måndagsex. Vilket kan hända alla märken.
Senast redigerad av 2 snepo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av snepo
Arne skrev:
snepo skrev:Undrar bara. Varför köra Volvo när det finns Mercedes?
Jag hade S80 2,4 d 2010. Nu E280 2005. Gryyyym skillnad. Kanske jag hade ett måndags ex. Men fy vilket skit. Hade den ett år,kostade multum., Sista var termostat,ville de ha 12tkr för att byta. Heja Volvo.
12000 kr för att byta en termostat lät magstarkt, de måste ha gjort något mer också?
Den sitter ju väldigt illa till. På insidan av motorn mot torpedväggen. Delvis under grenröret också tror jag.
Användarvisningsbild
av snepo
zxcvbn skrev:Merca :oops: Avsaknaden av dieselvärmare original är ju fruktansvärt. usch Dagens dieselbilar har redan så dålig värme.

Sen enligt mig så driver Mercorna i felände, finns inget värre än bakhjulsdrift på vintern. Bakändan släpper ju direkt :roll:
Tycker inte det släpper alls. Antispinn,fixar det. Håller med om värmen i dieselbilar. Sämre blir det i stadskörning,om man inte har extra värmare. Vilket inte jag hade.
Användarvisningsbild
av snepo
Tycker synd om dom som inte provar bakhjulsdrivet,,typ Bmw eller Mercedes. Mycket bättre. Drar inte höger vänster från stillastående,går rakt fram i kurvor.. Man slipper alla oljud i bilen.
Användarvisningsbild
av Bosse78
snepo skrev:Tycker synd om dom som inte provar bakhjulsdrivet
Finns nog bättre grupper att rikta din empati mot.... :D
Användarvisningsbild
av snepo
Bosse78 skrev:
snepo skrev:Tycker synd om dom som inte provar bakhjulsdrivet
Finns nog bättre grupper att rikta din empati mot.... :D
Ja glömde det,får inte säga nåt illa om Volvo. För min del årsmodell 99 1000 gånger bättre än 2010. Men kanske jag hade ett måndagsex
av andersuw
snepo skrev:Tycker synd om dom som inte provar bakhjulsdrivet,,typ Bmw eller Mercedes. Mycket bättre. Drar inte höger vänster från stillastående,går rakt fram i kurvor.. Man slipper alla oljud i bilen.
I mina ögon finns det ingen anledning att tycka synd om dem. Jag har ägt fem bakhjulsdrivna bilar varav tre Volvo. Kan inte säga att jag saknar bakhjulsdriften det minsta. Instabil och sladdbenägen på vinterväg. Har lätt att köra fast även på sommaren. Mycket bättre framkomlighet och stabilitet med framhjulsdrivet. Ingen av mina framhjulsdrivna bilar har haft någon påtaglig "torque steer" (855 T5 med full pådrag möjligen undantagen) och några oljud har jag inte heller haft, i vart fall inte något som orsakats av framhjulsdriften.

En bil som går rakt fram i kurvor? Nej en sådan vill jag helst slippa. ;-) Men bakhjulsdrivna bilar tenderar oftast att ha motsatt problem. Svänger gör det men inte sällan för mycket. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Med husvagn efter gick det bättre med 244, 744 och 944 än vad det gjorde med 854, så snart man kom ut på en gräsåker eller liknande.
Nu har jag ju AWD, så nu går det ännu bättre.
av andersuw
Fast utan husvagn var det definitivt tvärtom med 145, 245 och 745. Ingen vikt där bak och påskjutning istället för "framåtgrävande" innebar att man riskerade att köra fast i vad som inte ens framstod som en lerpöl när man tog sig dit. ;-) Från 855 och framåt har detta begränsat sig till ett litet fåtal "nära döden-upplevelser". ;-)
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]