- fre 16 dec 2016, 10:38
#1133097
Vet inte vad haldexen ska tänkas kunna utföra för något i det scenariot. Spinner det så låser den och låser den så kopplar du ihop fram och bakhjul, sen om det är haldex eller vinkelväxel eller bara hjulen som stannar när det spinner/fäster vet jag inte.
Jag har också tyckt det känts olustigt att besikta AWD-bilar men det är nog inte mer än så. Sök på volvo angle gear på youtube och kolla, det är bara några kugghjul som överför kraften. Haldexen får ingen ström om du inte har tändningsläge II = pumpen går inte och släpmomentet/självpumpningen av kardanen är väl 5% av vridmomentet vilket jag undrar om det räcker för att skicka någon nämnvärd kraft åt något håll. Tänk vilken belastning du skickar genom vinkelväxeln när du trampar fullgas och vilket motstånd bakhjulen gör på torr asfalt och jämför det med att kardanen går i princip fritt i den bakre änden och snurrar med framhjulen.
Det kan inte vara så att dina första två vinkelväxlar var de icke förstärkta varianterna, eller gamla hylsan dvs? Första bytet vill jag minnas du skrev var tidigt i bilens liv, kanske före nya hylsan kom.
Jag har också tyckt det känts olustigt att besikta AWD-bilar men det är nog inte mer än så. Sök på volvo angle gear på youtube och kolla, det är bara några kugghjul som överför kraften. Haldexen får ingen ström om du inte har tändningsläge II = pumpen går inte och släpmomentet/självpumpningen av kardanen är väl 5% av vridmomentet vilket jag undrar om det räcker för att skicka någon nämnvärd kraft åt något håll. Tänk vilken belastning du skickar genom vinkelväxeln när du trampar fullgas och vilket motstånd bakhjulen gör på torr asfalt och jämför det med att kardanen går i princip fritt i den bakre änden och snurrar med framhjulen.
Det kan inte vara så att dina första två vinkelväxlar var de icke förstärkta varianterna, eller gamla hylsan dvs? Första bytet vill jag minnas du skrev var tidigt i bilens liv, kanske före nya hylsan kom.