Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1134152
Någon som har någon aning om vad som kan ge flimrande xenon? Min xc70 har haft det med alla lampor och bara under uppvärmningen, cirka 30 sekunder. Den släcks aldrig helt men flimrar tydligt. Båda lamporna samtidigt. Känns ju som det skulle vara spännigsrelaterat. Har ett 3 månader gammalt batteri installerat så borde ju inte vara det....

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
#1134189
Om det varit bara på ena sidan hade jag gissat på ballastproblem. Men om det är på båda sidorna är det ju osannolikt eftersom varje lampa har sin egen ballast. Ser du problemet även med motorn av? Om inte har felet sannolikt med generatorn att göra. Om ja kan du istället utesluta generatorn. Snabbt fluktuerande spänning kan ju vara rätt knepig att mäta sig till. Gissningsvis behövs oscilloskop.
#1134190
ER skrev:Länk är meningslös om du inte har Facebook samt är medlem i den gruppen för ljusintresserade folk.
Än sen? Om jag åberopar en källa som inte är tillgänglig annat än med si och så villkor brukar jag ange villkoren tillsammans med själva länken.
Fast det faktum att denna klubb är så ointresserad av att ge allmän spridning åt sina resultat ökar inte direkt mitt intresse för dem.
#1134228
andersuw skrev:
ER skrev:Länk är meningslös om du inte har Facebook samt är medlem i den gruppen för ljusintresserade folk.
Än sen? Om jag åberopar en källa som inte är tillgänglig annat än med si och så villkor brukar jag ange villkoren tillsammans med själva länken.
Fast det faktum att denna klubb är så ointresserad av att ge allmän spridning åt sina resultat ökar inte direkt mitt intresse för dem.
Nämnde var och hur tidigare hur man kommer åt detta(tydligt i sista meningen) utfört av person med kunskap samt utrustning, att resultatet återspeglar vad man själv upplever ang Philips iaf. att man betalar för namnet i många fall snarare än prestanda. Är upp till var och en att anmäla sig dit då den är öppen för alla. Bättre ha öppen registrering än att vad skräp som helst kan skriva där som på tex garaget.org där trådarna i liknande ämnen låstes pga spam och tjafs från småbarn samt "reklam" för skräpförsäljare som bevisligen sålde kopior men låtsades att det var dom riktiga med bättre prestanda.
Litar mera på personer med kunskap oavsett var resultatet presenteras än random sida med resultat som INTE stämmer med verkligheten eller som man själv genom åren upplevt, dvs at Philips lampor inte är så "extrema" som namnet antyder. Gen2 KAN kanske ändra på det, vem vet.
Är du inte intresserad av 10-20% rabatt på ljusrelaterad utrustning så är det upp till dig, men dom flesta seriösa aktörer har rabatt där då din arbetsinsats är minimal och tyvärr krävs Facebook idag för normalt liv oavsett om man använder det eller ej och det blir bara värre.
#1134294
Beträffande åtkomsten till "ljusfascisternas" testrapport: Man kan ju utan problem tillåta vem som helst att läsa utan att för den skull ge dem rätt att skriva, precis som här på forumet. Det går ju utmärkt att läsa här utan att vara registrerad.

När det gäller resultatens tillförlitlighet: Detta avgörs naturligtvis av vilka metoder som använts. Vilka är dina invändningar mot dem som använts i den test jag länkade till och på vilket sätt är de som används av "ljusfascisterna" bättre?
#1134697
Att man ens använder en strålkastare från Golf7 är ju bara första punkten, inte direkt kända för bra halvljus om det är halogen, i andra testet har dom Hella FF75vilket ger bättre kontroll.
Ditt test motsäger på inget sätt att dom helt sonika använde en Golf7:a som strömkälla istället för kontrollerad spänning i lös lykta så förutsättningarna är exakt dom samma då lyktan aldrig hamnar exakt rätt om man tar ur den byter lampa och sen sätter tillbaka den, inte ens på Volvo sitter dom på tusendelen samma ställe trotts feta pinnar som låser fast och minsta lilla påverkar på sista raden.

Eftersom jag dom senaste 20-25 åren haft extraljus med glödlampor från allt mellan feltema till GE, Philips Osram mfl. så har man märkt att Philips och Osram är bäst men att Osram på slutet varit strået vassare med NBU över "extreme vision" när man haft bilar med halogen i halvljus/helljus. Om det sen har att göra med lägre ljustemperatur eller inte på Osram är ju designfråga om Philips är "stylingputte" eller ljuskanon.
#1134727
ER skrev:Att man ens använder en strålkastare från Golf7 är ju bara första punkten, inte direkt kända för bra halvljus om det är halogen, i andra testet har dom Hella FF75vilket ger bättre kontroll.
På vilket sätt skulle halvljusstrålkastarens absoluta förmåga spela någon roll om det är skillnaden mellan olika lampor vi är intresserade av? Vad du ursprungligen sade om ljusfascisternas test var: "oavsett hur rätt/fel testet är utfört så är det skillnaden mellan lamporna som är det intressanta". Hur går det påståendet ihop med vad du nu säger?

Och på vilket sätt skulle det generellt sett vara bättre att använda Hella FF 75 än en halvljusstrålkastare? Om nu lampors relativa förmåga delvis beror på vilken typ av strålkastare det handlar om bör du väl helt enkelt lita mer på ett test som använder samma typ av strålkastare som du själv tänker sätta lampan i?
ER skrev:Ditt test motsäger på inget sätt att dom helt sonika använde en Golf7:a som strömkälla istället för kontrollerad spänning i lös lykta så förutsättningarna är exakt dom samma då lyktan aldrig hamnar exakt rätt om man tar ur den byter lampa och sen sätter tillbaka den, inte ens på Volvo sitter dom på tusendelen samma ställe trotts feta pinnar som låser fast och minsta lilla påverkar på sista raden.
Så vitt jag vet byter man lampor på en Golf 7 utan att plocka ur strålkastaren men tror den punkten saknar praktisk betydelse. Samma sak gäller generatorspänningen så länge det är en och samma bil med väsentligen oförändrad batterispänning man labbar med. Det finns ju praktiska fördelar med att testa i "skarpt läge" också och något riktigt ljuslabb undrar jag om "ljusfascisterna" förfogar över.

Här är för övrigt ytterligare ett test där Philips slår Osram, både ifråga om ljusstyrka och livslängd.

http://teknikensvarld.se/vart-test-avsl ... en-181624/

Min huvudpoäng är dock inte att höja något av märkena till skyarna och sänka det andra utan bara att nyansera den lite svart-vita bild av sakernas tillstånd som du levererade.
#1135575
andersuw skrev:
ER skrev:Att man ens använder en strålkastare från Golf7 är ju bara första punkten, inte direkt kända för bra halvljus om det är halogen, i andra testet har dom Hella FF75vilket ger bättre kontroll.
På vilket sätt skulle halvljusstrålkastarens absoluta förmåga spela någon roll om det är skillnaden mellan olika lampor vi är intresserade av? Vad du ursprungligen sade om ljusfascisternas test var: "oavsett hur rätt/fel testet är utfört så är det skillnaden mellan lamporna som är det intressanta". Hur går det påståendet ihop med vad du nu säger?

Och på vilket sätt skulle det generellt sett vara bättre att använda Hella FF 75 än en halvljusstrålkastare? Om nu lampors relativa förmåga delvis beror på vilken typ av strålkastare det handlar om bör du väl helt enkelt lita mer på ett test som använder samma typ av strålkastare som du själv tänker sätta lampan i?
ER skrev:Ditt test motsäger på inget sätt att dom helt sonika använde en Golf7:a som strömkälla istället för kontrollerad spänning i lös lykta så förutsättningarna är exakt dom samma då lyktan aldrig hamnar exakt rätt om man tar ur den byter lampa och sen sätter tillbaka den, inte ens på Volvo sitter dom på tusendelen samma ställe trotts feta pinnar som låser fast och minsta lilla påverkar på sista raden.
Så vitt jag vet byter man lampor på en Golf 7 utan att plocka ur strålkastaren men tror den punkten saknar praktisk betydelse. Samma sak gäller generatorspänningen så länge det är en och samma bil med väsentligen oförändrad batterispänning man labbar med. Det finns ju praktiska fördelar med att testa i "skarpt läge" också och något riktigt ljuslabb undrar jag om "ljusfascisterna" förfogar över.

Här är för övrigt ytterligare ett test där Philips slår Osram, både ifråga om ljusstyrka och livslängd.

http://teknikensvarld.se/vart-test-avsl ... en-181624/

Min huvudpoäng är dock inte att höja något av märkena till skyarna och sänka det andra utan bara att nyansera den lite svart-vita bild av sakernas tillstånd som du levererade.
Som jag sa så hamnar den aldrig rätt igen och då påverkar resultatet på ett sätt som inte sker med lös strålkastare monterad på lös fot men inte påverkas av ett lampbyte vad gäller hur ljuset kastas. Att man sen ens använder en strålkastare med bland det sämsta halogenhalvljuset på marknaden gör inte saken bättre och det påverkar inte att det är skillnaden mellan lamporna som testas när man påverkar resultatet omedvetet genom förfarandesättet inte minst med ej kontrollerad spänning då det ej går att få exakt den samma om och om igen. Att INTE ha stabiliserad spänning är inte bra vid test då små variationer påverkar resultatet vilket lätt påvisas med sk. "ljusförstärkare" eller allmänt kallat vettiga kablar i korrekt dimension och inte skosnören som alla bilar med halogenbelysning i allmänhet har.
Att testa i extraljus och enbart en lampa har sina fördelar för att eliminera felkällor.

119 vs 113 lux är dött lopp, vad gäller livslängd kan diskuteras mycket i åratal, men kommer nu testa gen2 av xtreme vision D1S då 2 år sen jag bytte till NBU Xenarc är max för mig och lampor för då har dom tappat stinget och heller byta innan dom tar "slut" vid fel tidpunkt och dom var ju inte dyra heller så nåt motiv till att inte byta oftare än när det blir rosa/blå sken finns ej. Livslängd är orelevant på lampor av denna typen där man vill ha max prestanda då det inte går att kombinera prestanda och livslängd med halogenlampa eller xenon för den delen, vill man ha livslängd köper man underspecade lampor som lyser som en påse skit men håller i 1000 år och kallas "Longlife" alt. LED av kvalitet OEM eller ej.
#1135579
ER skrev:Som jag sa så hamnar den aldrig rätt igen och då påverkar resultatet på ett sätt som inte sker med lös strålkastare monterad på lös fot men inte påverkas av ett lampbyte vad gäller hur ljuset kastas. Att man sen ens använder en strålkastare med bland det sämsta halogenhalvljuset på marknaden gör inte saken bättre och det påverkar inte att det är skillnaden mellan lamporna som testas när man påverkar resultatet omedvetet genom förfarandesättet inte minst med ej kontrollerad spänning då det ej går att få exakt den samma om och om igen. Att INTE ha stabiliserad spänning är inte bra vid test då små variationer påverkar resultatet vilket lätt påvisas med sk. "ljusförstärkare" eller allmänt kallat vettiga kablar i korrekt dimension och inte skosnören som alla bilar med halogenbelysning i allmänhet har.
Att testa i extraljus och enbart en lampa har sina fördelar för att eliminera felkällor.
Du såg visst inte att i det test jag senast länkade till gjordes mätningen i ljuslabb med kontrollerad spänning och strålkastaren monterad i testrigg.
ER skrev:119 vs 113 lux är dött lopp, vad gäller livslängd kan diskuteras mycket i åratal, men kommer nu testa gen2 av xtreme vision D1S då 2 år sen jag bytte till NBU Xenarc är max för mig och lampor för då har dom tappat stinget och heller byta innan dom tar "slut" vid fel tidpunkt och dom var ju inte dyra heller så nåt motiv till att inte byta oftare än när det blir rosa/blå sken finns ej. Livslängd är orelevant på lampor av denna typen där man vill ha max prestanda då det inte går att kombinera prestanda och livslängd med halogenlampa eller xenon för den delen, vill man ha livslängd köper man underspecade lampor som lyser som en påse skit men håller i 1000 år och kallas "Longlife" alt. LED av kvalitet OEM eller ej.
Visst. Man får acceptera kortare livslängd för att få starkare ljus, i alla fall med halogen. Men även där finns ju skillnader när det gäller hur bra man lyckas med att behålla livslängden på hygglig nivå och det är förstås intressant att veta, särskilt för dem som vill använda den här typen av lampor i halvljusen. I helljus och extraljus spelar det ju inte lika stor roll eftersom de lamporna normalt inte får tillnärmelsevis lika mycket brinntid.
#1139242
Alexas skrev:Någon som har någon aning om vad som kan ge flimrande xenon? Min xc70 har haft det med alla lampor och bara under uppvärmningen, cirka 30 sekunder. Den släcks aldrig helt men flimrar tydligt. Båda lamporna samtidigt. Känns ju som det skulle vara spännigsrelaterat. Har ett 3 månader gammalt batteri installerat så borde ju inte vara det....

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skulle tro att de inte får tillräckligt med ström, om de sedan funkar under körning är det nog detta.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]