Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1118573
Schmoyoho skrev:
Exyzäta skrev:Var i landet är det ok att köra i 150?
Typ vilken motortrafikled/-väg som helst? Jag bor nog långt norrut för att ha dagsljus på natten under 1-2 månader också, då är det ännu mer okej att köra fort på stora tomma vägar.
Det känns faktiskt inte som om man kör i 150 med en sådan bil! Jäkla komfort :lol:
#1118582
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:Mina Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico i 255/45-20 på XC60'n har jag haft i fyra somrar, och nu är de nere på mellan 4-5mm. Uppskattar att det rör sig om cirka 6000 sommarmil hittils och jag räknar med att få åtminstone en sommar till innan de är nere på 3mm och dags för byte. Jag upplever inte att de är dåliga på något sätt, som B20 tycker, men han kanske inte hade Zero-däcket? Möjligen är ljudnivån hög, men prestandan upplever jag inte sämre än något annat bruksbilsdäck.
Jodå det var samma Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico. Men du har ju 4-5 mm kvar vid 6000 mil, det innebär att du kan köra 10.000 mil :-O) :-O) :-O) innan de är nere på 1.6 mm, och du har ju en motorstark o tung T6a, med en lättare och svagare bil kan man ju köra ännu längre.

Ett däck som rullar 10.000 mil innan det blir olagligt kan bara inte vara mjukt och greppa bra i alla lägen, det är en fysisk omöjlighet, det måste vara lite av bakelithårdhet för att palla så länge.

En varm sommardag greppar de helt ok. Men en höstdag med +5 grader och våt vägbana var det rena skämtet och några panikbromsningar för älgar, rådjur och vildsvin fick mig verkligen att få hjärtat i halsgropen då de bara kanar.

Men ekonomin är ju rent ut sagt sjukt bra. Milkostnaden blir ju superlåg när de rullar så långt.
Som sagt, jag upplever inte att de är dåliga på något sätt för att vara ett bruksbilsdäck. Jag kan inte erinra mig att jag en enda gång under alla dessa milen känt att däcken har varit en begränsning.
#1118585
Har haft väldigt varierande erfarenheter av däckslitage. T.ex på en manuell C70 T5 räckte framhjulen 600 mil med Pirelli PZero Rosso i 18".

Ett av dom bästa ur slitagesynpunkt var dom däcken som satt på min förra V40 T5 Carbon Edition. Bridgestone Potenza S001 i 235/35 19". Körde ca 1000 mil med dom däcken på, under 9 månader, och ändå var det 7-8mm kvar när den såldes. 253hk/400Nm på framhjulen i en bil som inbjuder till aktiv körning brukar annars ta mer på däcken :wink:
#1118642
joel80 skrev: Herregud! Livsfarligt! Gummit i Michelin X-Ice north är inte gjort för värme! Dom tappar väldigt mycket grepp och stabilitet så fort det är lite plusgrader. Att köra på vinterdäck (dubbat eller ej) på sommaren är inte rekommenderat.
Det skulle man kunna tro, däcket presterade helt OK första sommaren trots att jag använde den bilen ett tag till att pendla 5mil/dag. Sista året de gick som vinterdäck så upplevde jag att gummit hade blivit lite hårdare men det var inga sprickbildningar varken före första sommaren eller efter. Jag brukar dock alltid göra rent fälg/däck och gummibehandla innan de läggs på förvaring. Men helt klart är att de tog stryk första sommaren eftersom de var riktigt dåliga i år, men mönstret gick också från 4-5mm till tja runt 1,6mm nu skulle jag tro,
Men eftersom du tyckte att de lät livsfarligt ska jag nog inte berätta om mina urdubbade barum däck jag körde med ned till tyskland för 10år sedan...i Juli månad :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]