Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1104630
sparwen skrev: Nokian rekommenderar i alla fall däckbyte mellan fram och bak runt 5000 - 10 000 km och de borde väl ha rätt bra koll på det här med sladd.
sparwen skrev:
Men jag har aldrig sagt emot att de sämsta däcken ska vara bak, men jag anser att man aldrig ska vänta med däckbyte så länge att det blir dåliga däck ens.
Hur får du ihop det? Kör du 500-1000 mil med nya däck så kommer framhjulen att vara mest slitna. Skiftar du då så hamnar ju sämsta däcken bak. ?:-/

Du kan inte både ha kakan och äta upp den.
av sparwen
#1104634
VolvoB20 skrev:
Hur får du ihop det? Kör du 500-1000 mil med nya däck så kommer framhjulen att vara mest slitna. Skiftar du då så hamnar ju sämsta däcken bak. ?:-/

Du kan inte både ha kakan och äta upp den.
Läs mina tidigare inlägg i tråden så får du kanske ihop det.

Jag hävdar att med antisladdsystem är det inte lika noga och dessutom hävdar jag att samma fabrikat och modell av däck på hela bilen gör att alla däck är mer eller mindre lika bra trots mindre däckmönster.

Bäst däck bak handlar mer tror jag om bilar utan antisladd och märkbart sämre däck, kanske av annat märke än fram till och med. Då ska sämsta däcken vara bak.
av Lövet
#1104671
sparwen skrev:dessutom hävdar jag att samma fabrikat och modell av däck på hela bilen gör att alla däck är mer eller mindre lika bra trots mindre däckmönster.
Det bör du nog inte hävda för det stämmer inte alls. Däck är inte magiska, de kan inte ha kvar samma grepp om mönstret slits.
av sparwen
#1104679
Lövet skrev:
sparwen skrev:dessutom hävdar jag att samma fabrikat och modell av däck på hela bilen gör att alla däck är mer eller mindre lika bra trots mindre däckmönster.
Det bör du nog inte hävda för det stämmer inte alls. Däck är inte magiska, de kan inte ha kvar samma grepp om mönstret slits.
Nä så klart, men om det inte framkommit så menar jag däck där det skiljer kanske 1 mm mellan dem som suttit fram och bak, visst de med 1 mm mer mönster är ju bättre men jag tror inte det är så mycket bättre att de kan klassas som att de är bättre i den meningen att de bör sitta bak. Framför allt inte på en bil med antisladd. Detta under förutsättning att däcken ändå har godkänt mönster.

Jag kanske har varit otydlig, men jag försökte försvara att det är okej att byta däck mellan fram och bak trots allt bästa däcken egentligen ska sitta bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1104685
Fortfarande är det ju så att på en Volvo AWD eller FWD gör ju framhjulen nästan allt jobb, de driver mest, bromsar mest och styr mest och slits därför snabbt ned.
Drar man dessutom tunga släp ofta så motorn får jobba på, så ökar slitaget fram ännu snabbare.

Flyttar man inte kontinuerligt de sämsta däcken till bakaxeln (redan när det bara skiljer 0,5 mm) så har man snart, som Lusifer säger, "sopslut" framdäck men fina bakdäck.

Och det är ju galet att kasta däck som är fina, både för miljö och ekonomi. Man kan ju inte bara köpa två nya däck och kasta på för kör man med blandade däck med olika ålder och kanske till och med olika märke/modell (det går ju inte alltid att få tag i samma gamla däck längre) på bilen så blir det ju ännu sämre.
Användarvisningsbild
av ER
#1104815
llesrof skrev:
volvoc70cab skrev:Därför kör jag FWD

LÄST !!!!
Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn. Däremot är det så att många AWD-system kopplar in "fyrhjulsdriften" under alldeles för lång tid när varvtalet skiljer mellan fordonets olika axlar – när framhjulen rullar snabbare än bakhjulen (t.ex. på grund av mer slitna framdäck). Min verkstad får in väldigt många stadsjeepar som måste få AWD-systemet utbytt när diverse solbrända blöjraggare har slitit ner framdäcken kraftigt efter att ha försökt imponera på fjortisarna utanför McDonalds genom burnouts och andra dito pubertala övningar
Fast när det gäller däck på samma axel torde det vara samma på alla bilar. Man bör ha lika stora för att inte diffen ska arbeta hela tiden.
Det är annat när det gäller fram- mot bakhjul, olika 4WD är olika känsliga beroende på konstruktion (mellandiff).
Tex. gick ju V70 AWD ner om man inte bytte alla däck samtidigt. En liten nätt kostnad på 40.000...
Om man läser i en del instruktionsböcker framgår ganska tydligt att det är ytterst noga med att alla däcken är lika mycket slitna. I Audis fall har jag för mig (orkar inte titta efter) är det så att om ett däck byts på t.ex. bakaxeln måste BÅDA bytas för att drivlinan inte skall ta skada. Få tycks ha koll på dett
Tack. Då vet vi det.

Waizguy skrev:Sjukt att folk är så beroende av hur många drivande axlar fordonet har för att kunna klara en svensk vinter.
Ännu konstigare är att man behöver awd som boende i stockholm för att åka till fjällen en gång per år.
Kanske 4 hjul som driver inte är nog bäst att köpa 6WD så man tar sig till dalarna....;)
Det är ju för tusan inne i stan man behöver AWD. Det är isigt när man skall iväg från korsningar och trafikljus, för att inte tala om dåligt snöröjda parkeringsplatser. Största anledningen till att köra AWD är nog ändå att det retar många små viktigpettrar som anser att AWD är onödigt, dåligt för miljön och att riktiga karlar minsann klarar sig med tvåhjulsdrift och helst så på bakhjulen. :mrgreen:
Att det är halt vid korsningar/trafikljus beror på dubblösa bilister som polerar vägbanan sommar som vinter, med AWD förbättras chansen att komma iväg hyfsat även när man gör som dessa dubblösa FWD/RWD bilister, dvs "stämplar pellen i botten" fast med skillnaden att man inte spinner bort kraften som dom utan befinner sig 10-15m före innan dom ens fattat vad dom gjort för fel. Är enbart tack vare dubbat som vägarna har friktion och utan dubbdäck skulle vägarna behövas fräsas av årligen då slitytan polerats för mycket av däck som inte har dubb och det oavsett personbil eller tunga fordon som även sliter sönder underlaget när däcken på axel 2/3 och däröver på släp/dragbil hasar vid sväng och med undermåligt/"kostnadseffektivt" oljegrus så slits gruset bort på nolltid och oljan blöder vid sommarvärme.
Ju fler jag kan reta med AWD ju bättre är det, men det är aldrig jag som sitter fast heller även om jag mer ofta än sällan agerar gratis snöplog med eller utan fordon med AWD.
Alltid lika tillfredställande att kunna glida iväg utan vilt hjulspinn som grannen i kön och det utan att ens varva nåt då kraften går ner i vägen och inte upp i rök/spinn och därmed tappa momentum. Bäst känsla får man om det är en BMW som saknar blinkers men sänkt så den är obrukbar på svenska vägar som "fastnar" och blir frånåkt av en "traktor".
Användarvisningsbild
av joel80
#1104848
Jag har inte heller haft behovet av AWD... dom gånger då jag hart problem vintertid har det varit för att jag haft dubbfritt (el självvalt) eller varit i behov av däckbyte.

Nu har jag det bästa av tre världar... Väljer om jag ska köra bakjhulsdrift, framhjulsdrift eller AWD med ett par knapptryckningar. Enda tråkiga är att bakhjulsdriften är lite svag så det måste vara bra halt för att kunna dra på en "bresladd". ;)
Kör med Hakka 8 på vintern, och det gör mer för vinterkänslan och greppet när det är halt än AWD... Däcken hjälper ju faktiskt till med både styrning och inbromsning också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1104898
Hade V40 funnits med bakhjulsdrift hade jag lätt köpt en sån och haft som vinterbil, sällan haft så roligt som då jag hyrde en V40 2veckor en vinter, handkryckan var efterlängtad efter att ha kört elbroms de senaste åren
Användarvisningsbild
av frasse4
#1104909
joel80 skrev:
Det har stor betydelse hur mycket mönsterdjup du har, såklart även på samma sorts däck.
mönsterdjup däck.jpg
Vill bara påpeka att den bilden visar ju hur mycket kontakt däcker har med vägytan vid vattenplaning.

Inte att förväxla med anliggningsytan generellt hos slitna däck. På normal väglag och på snö och is styrs ju anliggningsytan i princip av däcktrycket och bilens vikt. Marktrycket blir ju samma som däcktrycket för att få kraftjämnvikt på utsidan och insidan däcket = anliggningsytan är vikten på däcket delat på däcktrycket...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 29
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]