- lör 30 jul 2016, 11:23
Jag tycker det luktar vedervärdigt och om någon körde bränslevärmare eller värmekanon i garaget skulle jag få krupp.
Att någon startat och kört iväg med sin Euro 6 dieselbil kan jag dock inte märka.

Ozon bildas inte i motorn.utan när du utsätter NOx för solljus. Det är inte så mycket sol inne i garaget att marknära ozon kan bildas. Därför har du NOx rening på en Euro 6. Dessutom bildas NOx inte speciellt på tomgång då tryck och temp är alldeles för lågt. Det är när du gasar som temp och tryck stiger i cylindern så NOx skenar i produktion. Kör du iväg direkt med bilen och gasar på har inte avgasreningen hunnit komma upp i temp och kan därför inte reducera NOx.
llesrof skrev: Intressant. Vad för slags bränsle kör du på då? Gammal frityrolja från lokala kebabhaket? Jag kör min dieseldrivna värmare i garagelänga i 10 minuter på vintern när det är minusgrader och det är inget som sätter sig i kläder eller ens bilens inredning. Man märker inte ens av någon avgasrök.Standard Diesel från Statoil. Vi är nog olika känsliga, jag har kompisar som kör dieselvärmekanoner och tycker det luktar gott med dieselröken, samma med bränslevärmaren i bilen.
Jag tycker det luktar vedervärdigt och om någon körde bränslevärmare eller värmekanon i garaget skulle jag få krupp.
Att någon startat och kört iväg med sin Euro 6 dieselbil kan jag dock inte märka.

~Kalle~ skrev:Jag får hålla med B20, om dieselvärmaren råkar starta just när man kör in bilen i garaget så fortsätter den gå i någon minut och det luktar inte gott.. Däremot kan man starta motorn i garaget utan någon som helst luktOm värmaren "kallstartar" tycker jag det luktar ännu värre. Men av motorn märks inget, och den körs ju på samma bränsle (inte gammal kebabolja)
joel80 skrev:Min värmare luktar inte mkt heller.. Men sen är det inte heller så att värsta avgaserna måste lukta värst. Partiklar och ozon lär vara luktfria...Partiklar fastnar i partikelfiltret, vilket saknas på värmaren, därför kommer sotet ut ur den.
Ozon bildas inte i motorn.utan när du utsätter NOx för solljus. Det är inte så mycket sol inne i garaget att marknära ozon kan bildas. Därför har du NOx rening på en Euro 6. Dessutom bildas NOx inte speciellt på tomgång då tryck och temp är alldeles för lågt. Det är när du gasar som temp och tryck stiger i cylindern så NOx skenar i produktion. Kör du iväg direkt med bilen och gasar på har inte avgasreningen hunnit komma upp i temp och kan därför inte reducera NOx.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.

- By MBjerner