Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev: Intressant. Vad för slags bränsle kör du på då? Gammal frityrolja från lokala kebabhaket? Jag kör min dieseldrivna värmare i garagelänga i 10 minuter på vintern när det är minusgrader och det är inget som sätter sig i kläder eller ens bilens inredning. Man märker inte ens av någon avgasrök.
Standard Diesel från Statoil. Vi är nog olika känsliga, jag har kompisar som kör dieselvärmekanoner och tycker det luktar gott med dieselröken, samma med bränslevärmaren i bilen.

Jag tycker det luktar vedervärdigt och om någon körde bränslevärmare eller värmekanon i garaget skulle jag få krupp.

Att någon startat och kört iväg med sin Euro 6 dieselbil kan jag dock inte märka.

Bild
~Kalle~ skrev:Jag får hålla med B20, om dieselvärmaren råkar starta just när man kör in bilen i garaget så fortsätter den gå i någon minut och det luktar inte gott.. Däremot kan man starta motorn i garaget utan någon som helst lukt
Om värmaren "kallstartar" tycker jag det luktar ännu värre. Men av motorn märks inget, och den körs ju på samma bränsle (inte gammal kebabolja)
joel80 skrev:Min värmare luktar inte mkt heller.. Men sen är det inte heller så att värsta avgaserna måste lukta värst. Partiklar och ozon lär vara luktfria...
Partiklar fastnar i partikelfiltret, vilket saknas på värmaren, därför kommer sotet ut ur den.

Ozon bildas inte i motorn.utan när du utsätter NOx för solljus. Det är inte så mycket sol inne i garaget att marknära ozon kan bildas. Därför har du NOx rening på en Euro 6. Dessutom bildas NOx inte speciellt på tomgång då tryck och temp är alldeles för lågt. Det är när du gasar som temp och tryck stiger i cylindern så NOx skenar i produktion. Kör du iväg direkt med bilen och gasar på har inte avgasreningen hunnit komma upp i temp och kan därför inte reducera NOx.
Dieslebilen är som giftigast när den är kall... Stär man på tomgång får man inte upp temperaturen i närheten så snabbt som om man kör den. Det är skadligt för motorn (eftersom man bör köra kallt så kort stund som möjligt) och du står med motorn igång i kanske 15 minuter för samma temperaturökning du får om du kör den i 3 minuter.

När du inte får upp trycket i motorn ordentligt direkt smörjer inte oljorna tillräckligt bra heller.

Det är rätt mycket skit som slipper ut under kallstart och tomgång... även om man inte gasar extra. http://www.defa.com/file/f6d815a62652/S ... %20VTT.pdf
Jag är bara intresserad av att ha en varm eller kall bil, därför startar jag bilen/värmaren via timer eller VOC, så får den gå 10-15 min
Det här borde ju vara busenkelt att implementera i VOC med en 5-minuters timer på fläkten om inte annat.
Som det är idag så startar man ju bilen och låter den stå i ett par minuter innan man kör om det är tokvarmt och det är ju inte speciellt bra varken för miljö eller motor.
llesrof skrev:
Derank skrev:starta bilen, slå på acn sätt dig på en bänk och njut av solen i 5minuter, åk sedan iväg, det gör jag.
Du bör nog se över AC:n i din bil. På de bilar jag haft så har det kommit kyld luft efter bara ett tiotal sekunder.
Du förstår nog att jag menar att det tag ca 5min att kyla ner en skållhet kupe

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]