Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:
Yaniz skrev:
SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
Du skriver att du har en 2.5T som enligt Volvo ska fyllas med 0W-30? Jag har nämligen själv en V70 2.5T modellår 2008 som ska ha 0W-30 men jag funderar på att gå över till 0W-40 eller 5W-40. Ser ingen vits med att ha s k longlife olja, då jag byter olja efter max 1 år eller 1.000 mil.

Ni som gått ifrån 0W-30, vad har ni för erfarenheter och vilken olja har ni ersatt longlifeoljan med?
Det är ACEA-klassningen som är det viktiga. 2.5T ska ha ACEA A5/B5, det är klassning för bl a skjuvning. Man kan inte bara hälla i en annan olja utan att veta vad man gör.
Nej, precis. Om jag förstått klassificeringssystemet ACEA rätt så är klassningarna A3/B3/B4 de högsta och ger i princip alltid tillräcklig smörjning för alla motorer. Klassningarna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar att oljan är av en speciell bränslebesparande typ resp har längre oljebytesintervaller.

ACEA klassificeringssystem (utdrag dvs ej fullständigt):

A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav. Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 Högsta kvalitet
A5/B5 Förbättring av A1/B1 dvs longlife olja för längre oljebytesintervaller

Min slutsats: det skall inte vara några problem med att byta exv en 0W-30 A5/B5 mot en 0W-40 A3/B3/B4 eller 5W-40 A3/B3/B4, såvida oljebyte sker 1 gg per år eller efter 1.000-1.500 mil.

Många tror att A5/B5 klassade oljor är de bästa oljorna när de i själva verket är framtagna i bränslebesparingssyfte och för förlängda oljebytesintervaller.
Varför har du kört många år med ett oljealternativ framtagen för utslitna motorer?
Denna olja är säkerligen framtagen för att vara en tjock olja som ska "förhindra" oljeläckage och slammer på en utsliten motor.
Den andra oljan du länkar till är en vanlig delsyntetisk olja som uppfyller högre krav ACEA A3/B3 jämnfört med biltemas variant A2/B2.
Motsvarande däckonlines olja på biltema är denna; http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022956/

Alla motoroljor kommer från Råolja, det är behandlingen och additiven som tillsäts som är den största skillnaden.

Delsyntetis/semisyntetisk olja är Mineralolja utblandat med helsyntetiskolja, vilket kan vara allt från 10% helsyntetisk till 80% helsyntetisk inblandning.
Hurvida oljemolekylerna stärks med utblandning av mineralolja kan man undra, men den är beprövad och var vanlig förr.

Helsyntetisk olja tillverkas på olika sätt. Ett av sätten är PAO där oljan behandlas på kemisk väg och framställs till syntetisk olja.
Det andra sättet är s.k HC = Hydro Cracked syntetisk olja där oljan värmebehandlas och separerar oljemolekylerna och tar bort föroreningarna som finns i mineraoljan.

Det brukar delas upp i dessa grupper
  • Grupp II - Mineralolja
    Grupp III - Delsyntetisk och HC Syntetisk olja
    Grupp IV - PAO Baserade helsyntetiska oljor
    Grupp V - Vegitabiliska oljor ex Ester baserade helsyntetisk oljor
Sen har vi två andra Klasser API (American Petroleum Institute) och ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

Deras Klasser;

API Klasser för Bensinmotorer;
  • SN: År 2011 i kraft kommen klass för bensinmotorer. SN oljorna förbättrar bränsleekonomin, skyddar avgasreningsteknik samt dess komponenter samt turbo. Är fullt kompatibel med E85 bränsle.

SM: Kvalitetsklass som började användas 2004. För alla motorer som är i bruk. I denna klassificering har oljeförsurnings-, förbruknings- och fällningsförebyggande egenskaper förbättrats, liksom prestanda vid låga temperaturer samt bränsleekonomin. Vissa oljor i klassificeringen kan även uppfylla det senaste ILSAC GF-kravet på bränslebesparing. I bensinmotorer kan man alltid använda olja av högre kvalitet än den som tillverkaren rekommenderar. Det är självklart att det för äldre motorer inte har krävts kvalitetsklasser som inte har tillkommit förrän senare. Det finns bara fördelar med att använda en modern olja av bättre kvalitet.

SL: Motorer från 2004 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SJ-klassen, men med hårdare krav vad gäller avlagringar på grund av höga temperaturer och på lägre bensinförbrukning.

SJ: Motorer från 2001 och äldre. Motortester och testmetoder samma som i SH-klassen, men med krav på lägre avdunstning och lägre fosforhalt.

SH: Motorer från 1996 och äldre. Motortest och gränser samma som i SG-klassen, men mycket strikt definierade och övervakade testmetoder gör den betydligt mer krävande.

SG: Kräver bättre egenskaper vad gäller slitage, renhet, sotbildning och livslängd än tidigare klassningar. Från och med 1989 kvalitetskrav i många bilar
    .
ACEA Klasser för Bensinmotorer;
  • A1/B1:Bensin- och dieselmotorer som använder lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,6–3,5 cP.

A2/B2: Inte i egentlig användning, men passar ännu för äldre motorer.

A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervall och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.

A3/B4:Stabila oljor som behåller sin viskositet för bensin- eller direktinsprutade dieselmotorer. Lämpar sig även för användning där det krävs olja av klass A3/A4.

A5/B5:Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med långa oljebytesintervall, när det behövs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet på 2,9–3,5 cP.
Som om det tar slut där....Nyare motorer har biltillverkare satt en egen klassificering för att möta de krav som ska uppfyllas för motoroljorna ex. GM LLA-025 som gäller för Saab 9-5.

Och utöver det så tillsäts en del olika tillsatser s.k additiv som alla har olika egenskaper.

Så hur gör man lättast för att välja en oljesort som passar din bil?
Instruktionsboken är en god start :)

Lång text, hoppas det inte va för mycket utanför ämnet.

/// Waiz
Waizguy skrev: Så hur gör man lättast för att välja en oljesort som passar din bil?
Instruktionsboken är en god start :)

/// Waiz
Den olja som instruktionsboken från 1991 påbjuder finns inte längre att köpa. Du frågar varför jag körde med nämnda olja i 940:an. Jag fick rekommendationen att köra med den Biltemaoljan just för att bli av med tickandet och knackandet. Hade provat lite olika oljor dessförinnan men ingen av dem fick slut på tickandet fram till det senaste oljebytet med oljan från dackonline.se
milktrucker skrev:Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
Det är självfallet dumt att hälla en olja i motorn som man inte vet något om. Men när det gäller Biltemas oljor lyckas de flesta av oss utan svårighet utröna deras viskositetsklass, deras API-klass och deras ACEA-klass vilket räcker för att avgöra om oljan passar bilen eller inte. Om man vill kan man förstås också studera det tekniska datablad Biltema tillhandahåller, t.ex. det här:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 53_TDS.pdf
Yaniz skrev:
SvenB skrev:Och, det är du helt SÄKER på? ??:-/
Ta dig tid och läs in lite info i ämnet på nätet. Finns hur mycket som helst!
I den information man kan hitta på nätet kan man bland annat läsa att minst delsyntet krävs för att uppnå A3/B3/B4. Det är alltså syntetinslaget, sannolikt mer än en skvätt, som förklarar varför den delsyntetiska olja du talar om i ditt första inlägg har denna klassning medan den rena mineralolja du talar om är lägre klassad.
White skrev:Vet inte om det bara är jag, men tycker det är smidigt att bara knalla in i Volvobutiken och få både rätt sort och bra kvalitet på oljan. :-)-)
Jag tycker det är än mera smidigt att bara knalla in på Biltema och få både rätt sort och bra kvalitet till avsevärt lägre pris. ;-) Med min gamla bil (V70 T5 -02) var detta fullt möjligt. Med min nya (V70 D4 -15) är det dessvärre omöjligt. Det finns bara en enda olja som är godkänd för bilen (Castrol Edge Professional V 0W-20) och den kostar 237 kr litern hos min Volvo ÅF. Ouch! :shock: Man kan hitta den billigare på nätet men med fraktkostnaden blir det ingen större poäng så länge det bara är en liten mängd för påfyllning mellan oljebytena man vill ha.
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
Det är självfallet dumt att hälla en olja i motorn som man inte vet något om. Men när det gäller Biltemas oljor lyckas de flesta av oss utan svårighet utröna deras viskositetsklass, deras API-klass och deras ACEA-klass vilket räcker för att avgöra om oljan passar bilen eller inte. Om man vill kan man förstås också studera det tekniska datablad Biltema tillhandahåller, t.ex. det här:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 53_TDS.pdf
Jämför man med andra produktblad från Q8, mobil och castrol skriver de ut värden på oljan de säljer, biltema har bara satt ut ett spann, dvs som kvaliteten kan skifta inom. Varför?
Dessutom har Biltema för låg frystemp på 0W-30, de andra märkena klarar kylan bättre utan att viskositeten blir som sirap.
Ne, det här blir det bakläxa på Biltema!
Gör om - Gör rätt!
White skrev:Vet inte om det bara är jag, men tycker det är smidigt att bara knalla in i Volvobutiken och få både rätt sort och bra kvalitet på oljan. :-)-)
Samma här gick in och frågade vilken olja jag skulle ha i bilen sen var det bara hem och beställa från nätet vilket nästan var lika billigt som biltemas olja men mycket mer käntmärke.
milktrucker skrev:Jämför man med andra produktblad från Q8, mobil och castrol skriver de ut värden på oljan de säljer, biltema har bara satt ut ett spann, dvs som kvaliteten kan skifta inom. Varför?
Den olja jag köpt på Biltema är helsyntet, 5W-40, ACEA A3/B3/B4. Enligt Volvo är det den oljespecen som gäller för min V70 T5 -02. Vad är det för värden du pratar om som Q8, Mobil och Castrol anger noggrannare än Biltema?
milktrucker skrev:Dessutom har Biltema för låg frystemp på 0W-30, de andra märkena klarar kylan bättre utan att viskositeten blir som sirap.
Gränsvärdet för pumpbarhet följer av viskositetsvärdet. För 0W är det -35 C. På vilka grunder påstår du att Biltemas 0W-30 inte håller 0W i praktiken?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]