- sön 17 jan 2016, 15:36
#1038847
ACEA klassificeringssystem (utdrag dvs ej fullständigt):
A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav. Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 Högsta kvalitet
A5/B5 Förbättring av A1/B1 dvs longlife olja för längre oljebytesintervaller
Min slutsats: det skall inte vara några problem med att byta exv en 0W-30 A5/B5 mot en 0W-40 A3/B3/B4 eller 5W-40 A3/B3/B4, såvida oljebyte sker 1 gg per år eller efter 1.000-1.500 mil.
Många tror att A5/B5 klassade oljor är de bästa oljorna när de i själva verket är framtagna i bränslebesparingssyfte och för förlängda oljebytesintervaller.
milktrucker skrev:Nej, precis. Om jag förstått klassificeringssystemet ACEA rätt så är klassningarna A3/B3/B4 de högsta och ger i princip alltid tillräcklig smörjning för alla motorer. Klassningarna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar att oljan är av en speciell bränslebesparande typ resp har längre oljebytesintervaller.Yaniz skrev:Det är ACEA-klassningen som är det viktiga. 2.5T ska ha ACEA A5/B5, det är klassning för bl a skjuvning. Man kan inte bara hälla i en annan olja utan att veta vad man gör.SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.Du skriver att du har en 2.5T som enligt Volvo ska fyllas med 0W-30? Jag har nämligen själv en V70 2.5T modellår 2008 som ska ha 0W-30 men jag funderar på att gå över till 0W-40 eller 5W-40. Ser ingen vits med att ha s k longlife olja, då jag byter olja efter max 1 år eller 1.000 mil.
Ni som gått ifrån 0W-30, vad har ni för erfarenheter och vilken olja har ni ersatt longlifeoljan med?
ACEA klassificeringssystem (utdrag dvs ej fullständigt):
A1/B1 Hårda bränslebesparingskrav. Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Dagens normalkvalitet
A3/B3/B4 Högsta kvalitet
A5/B5 Förbättring av A1/B1 dvs longlife olja för längre oljebytesintervaller
Min slutsats: det skall inte vara några problem med att byta exv en 0W-30 A5/B5 mot en 0W-40 A3/B3/B4 eller 5W-40 A3/B3/B4, såvida oljebyte sker 1 gg per år eller efter 1.000-1.500 mil.
Många tror att A5/B5 klassade oljor är de bästa oljorna när de i själva verket är framtagna i bränslebesparingssyfte och för förlängda oljebytesintervaller.
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.