Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Här är en länk som visar var vi förbrukar el energi i Sverige, minskningen är inom industrin och det kan ju bero på att vi har flyttat produktion till låglöneländer.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... nvandning/
Sveriges koldioxid utsläpp har ju inte minskat, när man räknar med det Sverige förbrukar och producerar utomlands.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5944816
Det är inte lätt att vara miljövän :D
Industrin har blivit "snålare" p.g.a effektiviseringar och "snålskap" då vi haft perioder med högre elpris.. Men du har helt rätt. Länder borde räkna importerade varors utsläpp.. Skulle vara lite mer rättvist mot de länder vi gjort till tillverkningsländer.

Uppvärmning av bostäder och andra byggnader har minskat.

Nej det är inte lätt.. speciellt när man gillar både teknik och bilar.
Sambon skäller på mig när jag beställer nån ny pryl... blundar och håller för öronen. Det är svårt att förändra och förändras... :(

Och att man för övrigt inte räknar in flygresor inom landet i statistiken förstår jag inte alls!?
joel80 skrev:
800serien skrev:
joel80 skrev: Sen har vi senaste årtionden trots ökad befolkning sänkt våran elproduktion och användning i Sverige rejält. Vi har ett överskott på el och exporterar betydligt mer el än vi importerar. (Ett fåtal dagar under året då vi t.ex har rejäla köldknäppar importerar vi viss mängd el.)
Kommer ju tyvärr inte funka i all evighet.. Det lär vi se en ändring på inom kort. Omöjligt att elanvändningen kommer fortsätta minska när det kommer folk som aldrig förr till landet. Borde t.o.m. "Miljö"partiet förstå.
Men är du seriös? Försöker du dra in flyktingfrågan i det här? Fundera lite på det... bara för att visa hur dumt det är att spotta ur sig nått sånt utan att ens fundera på siffrorna ställer jag upp det åt dig:

Det har kommit ca 160 000 personer under 2015 som sökt asyl.. Om vi räknar med att en enormt hög andel av dom får asyl och säger att 100 000 pers skulle få permanenta tillstånd och stanna. (Normalt ligger det på runt 50% tror jag)

100 000 pers, det är ungefär 1% befolkningsökning... som de allra flesta kommer att bo i lägenheter... Alltså inte energislukande villor. Säg att det skulle vara 40 000 boenden.. (Troligen är det färre) En lägenhet gör av med kanske 5000kwh per år.

5000kwh * 40000 = 0,1 twh.

Ska vi räkna högt och säga att jättemånga får jobb fort och blir rika och vill bo i villa får vi väl dubblera siffran.. 0,2twh! Tror du vårat elnät kommer klara det??! Tänk om det brakar ihop! Systemkollaps! Stäng gränserna.. vår elförsörjning är hotad!

Camel: ska fixa... kommer. :)
Nu var det ju inte frågan om vårt elnät kommer klara det eller inte.. Utan det jag sa var att det är omöjligt att fortsätta minska elanvändningen när invånarantalet ökar med ett ex antal hundratusen per år. Inga konstigheter.
Fisch skrev: Ett typiskt miljonprogramshus är mycket dyrare att drifta per m2 än en villa från samma tid (undantag finns förstås).
Hehe nu råkar ju en villa från samma tid som ett typiskt miljonprogramhus även vara ett miljonprogramhus...
800serien skrev:Nu var det ju inte frågan om vårt elnät kommer klara det eller inte.. Utan det jag sa var att det är omöjligt att fortsätta minska elanvändningen när invånarantalet ökar med ett ex antal hundratusen per år. Inga konstigheter.

Precis. Även om den totala ökningen är försumbar för vårat elnät så är det ändock en ökning. Även en ynka watt extra är en ökning :wink:
Nu började ju hela diskussionen med att det skulle vara ett problem med eltillförseln om vi får för många elbilar.. Så det var utgångspunkten. Alltså min poäng är att det inte alls kommer bli ansträngt och att ökningen i produktion är rätt liten i förhållande till vad vi idag (speciellt om vi jämför med för 15-16 år sen) och vi klarar nog både 1-2% befolkningsökning och ett par miljoner elbilar innan vi måste bygga mängder av kolkraftverk eller dra om alla elledningar.
frasse4 skrev:
Fisch skrev: Ett typiskt miljonprogramshus är mycket dyrare att drifta per m2 än en villa från samma tid (undantag finns förstås).
Hehe nu råkar ju en villa från samma tid som ett typiskt miljonprogramhus även vara ett miljonprogramhus...
Flerbostadshus står för nästan 75% av begreppet "miljonprogrammet" tex Tensta. Det som främst skiljer mot en villa är att man började bygga Prefab som vid tidpunkten inte var särskilt vanligt med det bjöd upp till ett väsentligt mycket högre tempo. Den korta byggtiden kombinerat med det stora antal bostäder som uppfördes hade förstås nackdelar i tvivelaktiga byggmaterial och dåliga värmeisolerande egenskaper.

Småhus byggdes redan på den tiden i ganska stor omfattning i egen regi, dvs inte lika kostnads eller tidskritiskt som en förening eller kommunalt bostadsbolag. I sammanhanget är därför småhus rätt så ointressant i diskussion gällande energiåtgång jämfört med flerbostadshus i miljonprogrammet.
joel80 skrev:Nu började ju hela diskussionen med att det skulle vara ett problem med eltillförseln om vi får för många elbilar.. Så det var utgångspunkten. Alltså min poäng är att det inte alls kommer bli ansträngt och att ökningen i produktion är rätt liten i förhållande till vad vi idag (speciellt om vi jämför med för 15-16 år sen) och vi klarar nog både 1-2% befolkningsökning och ett par miljoner elbilar innan vi måste bygga mängder av kolkraftverk eller dra om alla elledningar.
Nästan all el kommer från Kärnkraft (Som snart skall stängas av ) eller vattenkraft som miljövännerna vill stänga av efter kärnkraften så våra älvar och vattendrag blir levande igen. Klart det blir grymt ansträngt då, även om vi inte ens drar igång med elbilar. Jag tycker diagrammet säger allt.....

Bild

Häromkring har man delat ut rätt friskt med pengar till ett antal små och medelstora vattenkraftverk som kommer att tas ut drift och rivas under 2016 för att återställa livet i vattendragen..

http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Pre ... -halften-/

Problemet är som vanligt inte el-bilen i sig utan vem/var/hur vi ska får fram elen till bilen i framtiden. En mega-massiv kärnkraftsutbyggnad vore väl grejen men då är det ju svårt att få med sig miljöpartisterna på att säga att elbilarna är bra för miljön.
VolvoB20 skrev:Problemet är som vanligt inte el-bilen i sig utan vem/var/hur vi ska får fram elen till bilen i framtiden.
Om alla personbilar i Sverige över en natt skulle bytas ut mot elbilar, och körsträckor etc vara oförändrat mot idag, så skulle det tillkomma en elenergiförbrukning på mycket grovt uppskattat 20 TWh per år.*

Det är mycket – men kanske inte ohanterligt mycket. T ex är det, om man sneglar på ditt cirkeldiagram ovan, ungefär dubbelt så mycket som vindkraften tillför idag, en tredjedel av vad kärnkraften tillför eller en tredjedel av vad vattenkraften tillför.

*) Årlig sammanlagd körsträcka för personbilar 6400 miljoner mil per år enligt http://www.trafa.se/globalassets/statis ... fordon.pdf? , energiförbrukning för elbilar 2 kWh per mil, plus förluster på 50%.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Okej, ska testa det

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]