Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har försökt att hitta bland "regler och förordningar" men det är inte lätt att hitta. Det enda jag hittat är att elbehörighet inte krävs for installation av starkström i fordon???? men det är kanske för att "dom" förutsätter att man använder dom färdiga satser som finns att köpa. Likaså jämnställer dom typ alla fordon, så det är alltså ingen skillnad mellan en personbil, husvagn eller typ lastbil som är ombyggt till fiskförsäljning. Däremot hittade jag att vid användning av inkopplad "lös" elektrisk utrustning i fordon (detta avsågs husbil, husvagn vid användning av 230V kupévärmare när fordonet är obevakat) får inte längre kabel än max 2 m mellan uttag och utrustning användas. Hittade tyvärr inte tillbaka så jag kan visa "källan" men det var en länk på en husbilssida. Alltså mellan uttaget (antingen det är i stolpen eller monterat i bilen) är det rekommenderad längd 0,5 - 1,5 m, men alltså max 2 m. Detta utesluter i så fall en förlängningssladd från kupévärmaren och till stolpen.

Mvh
Lennart
StefanN skrev:I vilket fall det är ok eller inte så är hela upplägget korkat
Enligt min tolkning är det inte Ok att dra det genom dörr eller fönster (max 2 m sladd). Men Ok att montera ett uttag i bilen själv. Även utan "färdiga grejer" men då kan det bli ett fall för andra myndigheter, Svensk Maskinprovning ska ju se till att CE märkning och sådant stämmer med gällande regler. Om det skulle hända något.

Mvh
Lennart
Jag kan inte förstå "Åsa-Nisselösningar" annat än i nödfall när det finns färdiga och bra lösningar att tillgå.
SvenB skrev:Jag kan inte förstå "Åsa-Nisselösningar" annat än i nödfall när det finns färdiga och bra lösningar att tillgå.

Snålhet :wink:
Vetetusan om jag skulle betala den rätt höga summan för något färdigt faktiskt... Skulle nog montera egen dragning(det är ju ändå bara i stort sett en fast skarvsladd från kupén till fronten/sidan av stötfångaren).
Skulle aldrig dra skiten genom fönstret dock, med ev. undantag urfuktning av bilen i garaget, t ex om värmepaketet hade spruckit och pissat ner hela kupén(och det får väl räknas som "nödfall"). I det fallet bör man ju ha dörrarna öppna också såklart, men mitt garage är för trångt för det :|

Nu anser väl dock jag att jag har hyffsad koll på el och hur el fungerar... Har man noll koll ska man givetvis inte peta på en enda kabel själv - även om det "bara är 3 trådar". :roll:
lennarte skrev:Har försökt att hitta bland "regler och förordningar" men det är inte lätt att hitta. Det enda jag hittat är att elbehörighet inte krävs for installation av starkström i fordon???? men det är kanske för att "dom" förutsätter att man använder dom färdiga satser som finns att köpa. Likaså jämnställer dom typ alla fordon, så det är alltså ingen skillnad mellan en personbil, husvagn eller typ lastbil som är ombyggt till fiskförsäljning. Däremot hittade jag att vid användning av inkopplad "lös" elektrisk utrustning i fordon (detta avsågs husbil, husvagn vid användning av 230V kupévärmare när fordonet är obevakat) får inte längre kabel än max 2 m mellan uttag och utrustning användas. Hittade tyvärr inte tillbaka så jag kan visa "källan" men det var en länk på en husbilssida. Alltså mellan uttaget (antingen det är i stolpen eller monterat i bilen) är det rekommenderad längd 0,5 - 1,5 m, men alltså max 2 m. Detta utesluter i så fall en förlängningssladd från kupévärmaren och till stolpen.

Mvh
Lennart
Återigen som skrivit ovan, finns ingen regel eller lag om max 2 m till frontuttaget. Rekommendation kan bero på arean. Du kan köpa 5 m färdiga anslutningskablar till kända märken!
Om något är "rekommenderat" innebär inte att allt annat är förbjudet.
Läs starkströmsföreskrifterna (det övriga från husvagnssidan kan du glömma).
Sladd genom rutan (klokt eller ej är en annan fråga) är inte förbjudet.
God jul på er :mrgreen:
Om ni läser på raderna istället för mellan så skrev jag att det fanns en länk på den sidan (något husbilsforum) och den länken gick till Elsäkerhetsföreskrifter 2007. Nu vet jag inte om dom reglerna gäller längre (därför skrev jag inte det), dom ändrar ju ganska ofta. Men det var vad jag hittade

Mvh
Lennart
Jo, men om du läser på mina rader står det som gäller! Det är inte förbjudet med sladden och du hittar ingenstans att det är förbjudet (varken idag eller för 10 år sedan). Dessutom är det starkströmsföreskrifterna som styr ( den ”gula boken”, sedan ”den blåa”…).
Och reglerna ändras väldigt sällan. Det blir tillägg i takt med utvecklingen. Andra har påpekat det tidigare i tråden.
(dessutom är det nog värre med en sladdmatade elektrisk gräsklippare i vått gräs med ungarna lekande runt omkring!!!)
Så det finns alltså inga regler alls om detta då?? Då behöver man inte lägga ut 1000-entals kronor i onödan utan bara ta ett elelement av någon form och trycka ner i motorrummet då och tvinna några kablar i en dosa till ett uttag som man kan lägga på marken utanför dörren då??? Fa--n trot...
Undrar om Defa och dom vet om detta.
Mvh
Lennart
Tråden började med frågan om regler, fast och lös installation etc.
Det har jag svarat på. Och var man hittar svaret.
Amarace hade också en korrekt synpunkt i sitt inlägg.

Nu börjar du trycka ner värmare i motorrummet och koppla kablar i dosa på marken!
Det är en ny fråga som inte är samma som i trådskaparens fråga.
Så även om du inte vill acceptera de korrekta svaren, så kan jag inte tillägga mer.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS