Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:
VolvoB20 skrev:Fortfarande.

Är det ett lagbrott eller är det ett moraliskt brott ????

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, fastslår Anup Bandivadekar i en intervju med SvD Näringsliv.
Att modifiera bilens beteende just under provtillfället ska tydligen vara explicit olagligt.
En modern bil har ju mjukvara i motorstyrningen som anpassar sig till 1000-tals olika situationer från kö-körning i Rom till att klättra uppför en brant back på lofoten med ett 2-tons släp bakom.

En duktig advokat hade väl bara hävdat att bilen reducerar effekten på "rullar" som en ren säkerhetsåtgärd för att skydda bil och förare. Bilen kan ju tex missuppfattat läget att det är risk för halka och därför drar av.
av jwiss
V9097 skrev: ...
Jag kan inte säga att jag gillar variant 1 heller, min egen bil drar tex 30% mer än deklarerat. Edit: Jag hoppas den inte har en variant 2-mjukvara, det skulle göra mig besviken, men helt säker kan man ju inte vara.
Men nu "vet" ju vi att man måste silvertejpa alla dörr- och motorhuvs-springor, köra max 70 km/h, 20 grader, starta på 2:an, solen i ryggen, osv för att nå dom deklarerade förbrukningssiffrorna så jag känner mig inte lurad när min drar mer än 3,9 l/mil på landsväg, jag vet att det går att nå så låga siffror men jag har inte lust :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:
VolvoB20 skrev:
jwiss skrev:
Att modifiera bilens beteende just under provtillfället ska tydligen vara explicit olagligt.
En modern bil har ju mjukvara i motorstyrningen som anpassar sig till 1000-tals olika situationer från kö-körning i Rom till att klättra uppför en brant back på lofoten med ett 2-tons släp bakom.

En duktig advokat hade väl bara hävdat att bilen reducerar effekten på "rullar" som en ren säkerhetsåtgärd för att skydda bil och förare. Bilen kan ju tex missuppfattat läget att det är risk för halka och därför drar av.
Rätt kört nu när VW redan erkänt!
Precis, det fanns väl ingen lag eller domstol som var säker på att kunna döma VW, så istället hotade man med importstopp och försäljningsförbud för hela 2016. Känns lite som maffiametoder.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
VolvoB20 skrev:En duktig advokat hade väl bara hävdat att bilen reducerar effekten på "rullar" som en ren säkerhetsåtgärd för att skydda bil och förare. Bilen kan ju tex missuppfattat läget att det är risk för halka och därför drar av.

Sant, men... Då tycker man ju att det skulle vara tillverkarens ansvar att inaktivera dom parametrarna så bilen går "som den ska" även på rullar. Att skylla på att bilen är programerad si och så för att bilen tror det eller det funkar ju inte riktigt, eftersom testet är tänkt att simulera vardaglig körning.
Det är ju dessutom enkla åtgärder eftersom allt är mjukvarustyrt.

Ytterligare en idé vore att tillverkarna var skyldiga att tillhandahålla källkoden till dom som utför testerna, så dom kan bevisa att inget är manipulerat för att smita igenom testet.
av jwiss
VolvoB20 skrev:
Precis, det fanns väl ingen lag eller domstol som var säker på att kunna döma VW, så istället hotade man med importstopp och försäljningsförbud för hela 2016. Känns lite som maffiametoder.
Joovisst, tycker man att lagstiftning är maffiametoder så kan man ju tycka så :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jwiss skrev:
VolvoB20 skrev:
Joovisst, tycker man att lagstiftning är maffiametoder så kan man ju tycka så :)
Myndighetsutredningen är väl inte ens klar ännu ? Och ännu mindre har det väl varit uppe i domstol vad jag har hört.

Ändå var man var ju snabba att hota med försäljningsförbud.

Det låter som man låter mediadrevet göra jobbet istället för att utnyttja lagen.
av jwiss
Eller så måste VW överklaga myndighetsbeslutet till domstol. Det är så det funkar här, det fattas tusentals myndighetsbeslut dagligen utan att domstol är inblandad.
Användarvisningsbild
av frasse4
jwiss skrev:
V9097 skrev: ...
Jag kan inte säga att jag gillar variant 1 heller, min egen bil drar tex 30% mer än deklarerat. Edit: Jag hoppas den inte har en variant 2-mjukvara, det skulle göra mig besviken, men helt säker kan man ju inte vara.
Men nu "vet" ju vi att man måste silvertejpa alla dörr- och motorhuvs-springor, köra max 70 km/h, 20 grader, starta på 2:an, solen i ryggen, osv för att nå dom deklarerade förbrukningssiffrorna så jag känner mig inte lurad när min drar mer än 3,9 l/mil på landsväg, jag vet att det går att nå så låga siffror men jag har inte lust :)
Fast det känns ju som att man under en lång tid långsamt tummat på detta så att vi idag accepterar att tillverkarna ljuger om förbrukningen. Min 10 år gamla Volvo drar som deklarerat landsväg när jag kör på landsväg och 10% under deklarerad blandad totalt sett...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE