Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#993994
Jag missade i min kalkyl att inköpspriset var med moms och restvärdet ex moms samt avdraget för supermiljöbilspremien på 40000:-, så då borde kostnaden landa på 350000:- istället under 36 månader. Du vet själv vad din V70 har kostat under de senaste 36 månaderna så det är ju enkelt att jämföra. Själv skulle jag plocka ut de pengarna som lön eller aktieutdelning istället, du har ju ingen vinst med reducerat förmånsvärde eftersom du bara verkar köra din bil i företaget.
#994003
Tomas88 skrev:Har provkört Tesla två gånger.
Senast en Model S P85D. Fy satan vad häftig bil. :)
Har dock inga bättre argument för att hjälpa dig.
Vet att Model X kommer snart och att även Model 3 är planderad. Model 3 skulle tydligen bli billigare.
3:an är tyvärr försenad ytterligare ett par år nu :( Men det kommer bli en sån grym konkurrensbooster! De andra kommer skita på sig om de lyckas få ner den under 400kkr.
#994055
Kloge skrev:Man kan ladda varsomhelst ned enfas eller trefas

Det låter ju kanon, ställer man in hur mycket ström laddaren får dra ur uttaget alltså?
#994075
Bilen känner själv av vad den får.. Alltså ett uttag på 16A kan man inte få ut mer ur..
Det finns en mängd olika sladdar att köpa så man kan ladda i div olika stolpar också.. Konvertrar så man kan ladda i Leaf-stolpar och anda specialkontakter finns också.

När det gäller snöstorm och sånt så verkar dom hantera det bra. Bilen är ju en storsäljare i Norge och där kan dom ha bistra vintrar.. Man kan räkna med en minskning av räckvidden på ca 20% om det är -15 ute.. Mest p.g.a värmen man vill ha i kupèn.. Skulle man behöva dom där kilometrarna extra får man väl skruva ner till 17 grader ett tag och sätta på sig handskar.. Eller stanna en kvart på en supercharger och få 15 mils laddning extra.

Vinterdäck ska minska räckvidden med 2%.. (De ingår i den 20%-minskning vid -15 som det räknas med..)

Börjar kolla lite på om man skulle ta det som förmånsbil också.. Förmånsvärdet för mig kan bli på låga 34k/år.. Alltså bara runt 1000kr/månaden i extra skatt.. Plus någon tusenlapp i arbetsgivaravgift per månad.
Men, och här kommer det roliga... har jag den som förmånsbil kan jag ta ut 9.50kr/mil när jag kör i tjänsten! Och med nära 3000 mil (jag får se till att det blir 3000 mil så jag får sänkningen av förmånsvärdet med 25%) i tjänsten varje år blir det en bra slant! Närmre 30k skattefritt.. Och med en kostnad för el på max 6000kr.. (Troligen inte i närheten av det då det är helt gratis att ladda på supercharger-stationerna samt att elpriset i allafall senaste tiden varit en bra bil under 1kr/kwh. Läser på forum att man kan räkna på ungefär 2kwh/mil i riktig förbrukning.. Man kan köra snålare om man saktar ner lite.. Men det är ett bra riktvärde.

Förmånsskatten tar alltså nästan ut sig med milersättningen för mig, och räknar man att jag kanske då kör minst 500mil privat på ett år spar jag ju milkostnad där på säkert 8kr/mil.. D.v.s runt 4000kr..

Nattliga funderingar... Nu måste jag sova. :)
#994098
joel80 skrev:Bilen känner själv av vad den får.. Alltså ett uttag på 16A kan man inte få ut mer ur.. Bild
Bilen har ingen möjlighet att känna skillnad på om det sitter en 6A, 10A eller 16A säkring på 240 V enfas i ditt proppskåp. Försäker du ladda 16A med en 10A säkring så är den första indikationen på att något är fel att säkringen går.

Bilen kan känna skillnad mellan två och trefas, men det spelar ingen större roll eftersom det är olika kablar och kontakter för trefas i alla fall. I Sverige är det alltid 240 v mellan fas och jord, eller 400 v mellan två faser i trefas. Det kan du mäta dig till. Hur mycket ström som går att får går bara att tillförlitligt upptäcka genom att öka strömuttaget till säkringen går. (Eller kontrollera säkringen. :wink: )

Så det är bäst att hålla koll på vilken kabel / inställning du har när du ska ladda elbil. Det gäller speciellt gamla hus med 6A säkringar. Där bör man vara extra försiktig -- elller ta dit en elektriker som ser till att du har friska kablar hela vägen ut till nätägarens inkoppling.
#994113
Okej.. Ja jag har ju ingen så jag vet inte just nu.. Tydligen "tankar" bilen bara 13A i 16A-uttag.. Den sänker det av nån anledning.. Kanske kabeln man laddar med det handlar om då?
Jag vet inte exakt hur det fungerar, men med olika adaptrar kan man tanka el ur de flesta laddstolpar och uttag.
3-fas med 16A kan man koppa direkt in med en sladd som hänger med.. Till 3-fas 32A har jag läst att man behöver en adapter. Man får väl bli expert på adaptrar om man nu skulle bli ägare.. Ungefär som om man skulle skaffa iphone.. ;)
av Mwi
#994122
Du kanske skall kolla upp framtida förmånsvärde, eftersom nuvarande regler med förmånsvärde på miljöbilar är tidsbegränsat till och med inkomståret 2016.

https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9e89a.html

Om reglerna ändras så kommer det bli dyrt att köra en miljöbil från och med 2017, högt inköpspris och ingen reducering av förmånsvärdet lär ta död på miljöbilsmarknaden.

Milersättningen på 9,50 kr/mil gäller väl bara om du betalar bensin själv, vid diesel är väl ersättningen 6,50 kr/mil så jag tror inte att du får 9,50 kr/mil i ersättning för att betala elen själv.
Ursäkta att jag är en glädjedödare ??:-/ Men jag tror det är svårt att räkna hem en Tesla, man får ta det på nöjeskontot för det är en fin bil eller för att döva sitt miljösamvete.
#994127
Om vi nu ska spekulera om förändring av förmånsvärde så tror i alla fall jag att en elbil kommer att vara ett bra val även i framtiden.

Jag skulle bli rätt förvånad om inte koldioxidutsläpp och/eller andra mått på "miljövänlighet" kommer med i beräkningen efter inkomstår 2016.

Där jag skulle vara försiktig är en relativt billig bil med hög bränsleförbrukning. Sådana bilar tror jag får rejält höjd beskattning. Elbilar och andra miljöbilar (biogas) tror jag förblir billiga. Andra bilar med låg bränsleförbrukning tror jag också klarar sig hyfsat bra.

Men som sagt var -- det är bara spekulationer eftersom vi inte vet.
#994187
joel80 skrev:Okej.. Ja jag har ju ingen så jag vet inte just nu.. Tydligen "tankar" bilen bara 13A i 16A-uttag..
Aj aj, det var inte bra, man kommer ju att blåsa säkringar på löpande band om man försöker "snylt-ladda" här och där med lång vanlig skarvsladd, det är säkert 95% av alla vanliga 220 uttag som är säkrade med 10A, att det sitter 16 A till vanliga uttag är ovanligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]