Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
llesrof skrev: Jag funderar på hur det lät på 1920-talet, när dessa personer stod i full blom, och startmotorn introducerades?
"Ja, nu är det bara till att trycka på en knapp så startar motorn. Jag orkar minsann fortfarande öppna bensinkranen, slå på tändningen, [joxa med en massa andra spakar å knappar] och sedan gå ut och veva med ett speciellt handgrepp så att tummen inte slås av. Tänk när startmotorn inte längre fungerar! Då kommer ingen veta hur man startar en bil."
:lol:

Utvecklingen kunde stannat vid 90-talet tycker jag. Säg 98 innan Volvo började montera elektroniska gasspjäll som lägger av. :wink:
(Jag vet, de gick ifrån pasta-spjällen efter några år.)
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoMotor skrev: Utvecklingen kunde stannat vid 90-talet tycker jag. Säg 98 innan Volvo började montera elektroniska gasspjäll som lägger av. :wink:
Ja, det hade ju varit kanon om vi fortfarande satt med femväxlade manuella lådor, fyrväxlade automater med begränsad lock-up och en visco diff för fyrhjulsdriften. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är inte speciellt imponerad av fickparkeringshjälpen. Först när vi får en som hjälper en att parkera där det är sjukt tajt är det något jag känner ger mig något. Är det så mycket plats kvar som det nu verkar krävas går det fortare om jag gör det själv.

När det är riktigt tajt måste man vara mer exakt med vinklarna in i luckan och få till en perfekt första sväng med bakhjulet så nära kanten det går.. Och sen hätta sig fram o tillbaka utan att toucha bilarna framför. Jag brukat klara mig på en dm per sida utan allt för mkt problem, men det tar lite tid. I dom lägena skulle jag vilja ha hjälp med exakta avstånd och vinklar.
av PTV
crumpets skrev:Nja, du hanterar ju både broms och växelspak själv. Det enda man slipper är ju röra ratten...
Helt fel.På Golfen så både bromsade och gasade denna bil själv in i parkeringsrutan.
Användarvisningsbild
av crumpets
Fel och fel... Uppenbarligen är det olika bilar emellan. Jag borde veta hur det funkar på Volvo eftersom jag själv har funktionen på min bil...
Användarvisningsbild
av Funk
PTV skrev:
crumpets skrev:Nja, du hanterar ju både broms och växelspak själv. Det enda man slipper är ju röra ratten...
Helt fel.På Golfen så både bromsade och gasade denna bil själv in i parkeringsrutan.
Jag har provat lite olika parkeringsstödsystem, men förutom det BMW visat där man styr med fjärrkontroll till och med utifrån bilen har man alltid behövt gasa, bromsa och växla själv. Vilken årsmodell var det på den Golfen ?

/Thomas
av Lövet
PTV skrev:
Vilken Golf? Den som är på filmen gasar föraren själv på.
av llesrof
PTV skrev:
Inte med manuell låda va?
av llesrof
Jag ser för mitt inre hur jag kommer farandes på en smal gata inne i stan, i minst 100 Km/tim, och aktiverar parkeringshjälpen. Den scannar av omgivningen med hjälp av ett pulserande ljus, självklart ackompanjerat av ett futuristiskt ljud. Skodan ger ifrån sig larmsignal av ahooga-typ när den scannat en lämplig lucka, tvärnitar och bara skickar in bilen i två snabba rörelser. Är det trångt så gör automatiken en handbromssladd in i fickan. Sedan får man ta sig ut igen bäst fan man kan :D
Användarvisningsbild
av VolvoMotor
MartinS skrev:
VolvoMotor skrev: Utvecklingen kunde stannat vid 90-talet tycker jag. Säg 98 innan Volvo började montera elektroniska gasspjäll som lägger av. :wink:
Ja, det hade ju varit kanon om vi fortfarande satt med femväxlade manuella lådor, fyrväxlade automater med begränsad lock-up och en visco diff för fyrhjulsdriften. ;-)
Visst har det gått framåt på några fronter men det mesta har ju gått bakåt ändå. :wink: Inget fel på femväxlade manuella. :-)-)

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]