- tis 30 jun 2015, 22:54
#985990
Dessa brukar man kunna lura genom att ta ur kassetten och skaka den så att tonern inuti omfördelar sig, eller varför inte måla över det lilla fönstret som sensorn använder.
Annars är det som sagt chip i kassetterna och en programvara som håller koll. Men att skrivarbranchen är genomrutten är sedan länge konstaterat, iallafall när det gäller billiga skrivare för hemmet.
Färglasern jag nämnde tidigare hade t.ex. kunnat varna då tonern var beräknad att vara slut, med val om att fortsätta ändå "på egen risk" - eller bara gått över till s/v läge då den tappade en färg p.g.a. saknad eller förbrukad kassett.
Men det är nog bara att glömma ifall det inte går att flasha om skräpet med någon hackad mjukvara som beter sig som jag vill..
Utmaningen i sig, och naturligtvis att apparaten gick att laga är behållning nog. ;)
Men hålla på med något dyligt och försöka försvara det ekonomiskt? Glöm det för TV-apparater, bildskärmar o.s.v...
Nog kan väl jag lägga tid på sådant, men ska jag ta skäligt betalt för min tid så backar nog de flesta.
Men man tycker ändå att tillverkarna borde kunna sätta i kondingar som INTE "lyfter på hatten" efter bara några års drift?
Föredrar att jobba med äldre elektronik, och där är det som sagt relativt sällsynt med kondensatorproblem.
Intressant att utvecklingen verkar ha gått bakåt... :roll:
När man tänker efter så finns det väl få saker som skulle kunna leva lika längre än en modern platt-TV eller bildskärm, om nu tillverkarna bara ville och folk var villiga att betala!
TV:n/skärmen innehåller ingen elektronik som behöver slita ut sig på att skyffla någon större mängd effekt, bakgrundsbelysning av LED-typ håller 100.000 timmar och säkert mer ändå innan den har tappat så mycket ljusstyrka att det blir ett problem.
Själva LCD:n är mycket stabil och slits i princip inte alls. Kanske kan dess flytande kristaller påverkas på 50 års sikt eller så, vad vet jag?
EDIT: Och när vi ändå är inne på ämnet hållbar elektronik så har jag alltid varit fascinerad av de här två rymdfarkosterna, som efter nära 40 år i en väldigt påfrestande miljö fortfarande fungerar och sänder hem data!
http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/index.html
De flesta system har visserligen fått stängas av för att spara ström allt eftersom atombatterierna tacklat av, och en bit in i framtiden när batterierna tappat ännu mer kraft så kommer sonderna inte längre kunna hålla sina styrsystem och sändare igång. Men ändå...
Antar att det inte sparades kronor och ören på komponenterna där direkt. 8)
Framtidens mekaniker kommer få odla ett intresse i både elektronik och programmering för att hålla entusiastbilar från tidigt 2000-tal i skick.
En av de första sakerna som införskaffades när jag vart med V70 var just en DICE-enhet för att kunna kommunicera med bilens alla datorer. Och det är väl inte helt otänkbart att verktygsarsenalen kommer utökas med olika läsare och verktyg för att kunna extrahera firmware, programmera kretsar och allt annat man kan tänkas vilja göra.
Fast å andra sidan så lägger jag mycket hellre energin på att bevara mina bilar ur 200-serien. De kommer garanterat rulla om 50 år, om gud vill. ;)
Den lilla elektronik som dessa innehåller i främst motorstyrningen kan utan problem ersättas med en Arduino eller liknande om det skulle bli aktuellt.
llesrof skrev: Vad skulle det vara för elektronik som läste av mängde toner menar du? En viktsensor? En nivåsensor mitt i pulvret? Nu gissar jag bara men det är nog uträknat hur många utskrifter tonern räcker till och dessutom med god marginal. Man vet hur mycket pulver en ny toner innehåller och man vet hur mycket som skrivs ut och då kan bör man med ganska stor exakthet kunna räkna ut hur länge den räcker. Sedan är det like märkligt att det stannar mitt i en utskrift. På seriösa skrivare brukar man kunna skaka tonern och få ut några utskrifter till men det kan ju vara annorlunda på billiga hobbyskrivare. Det lönar sig att köra kvalité även om det kostar lite mer från början.Många skrivare använder en tonersensor med IR-ljus som reflekteras för att känna av mängden pulver som är kvar i kassetten.
Dessa brukar man kunna lura genom att ta ur kassetten och skaka den så att tonern inuti omfördelar sig, eller varför inte måla över det lilla fönstret som sensorn använder.
Annars är det som sagt chip i kassetterna och en programvara som håller koll. Men att skrivarbranchen är genomrutten är sedan länge konstaterat, iallafall när det gäller billiga skrivare för hemmet.
Färglasern jag nämnde tidigare hade t.ex. kunnat varna då tonern var beräknad att vara slut, med val om att fortsätta ändå "på egen risk" - eller bara gått över till s/v läge då den tappade en färg p.g.a. saknad eller förbrukad kassett.
Men det är nog bara att glömma ifall det inte går att flasha om skräpet med någon hackad mjukvara som beter sig som jag vill..

Så är det på bildskärmar också. Problemet är inte att kunna laga dessa, problemet är att hitta någon som gör det och dessutom på ett ekonomiskt försvarbart sätt. En ny skärm kostar användaren 1300 spänn. Skall någon laga en gammal 19-tummare så kostar det i alla fall en femhundring. Det är svårt att motivera när man får en ny och bättre skärm som ökar ens produktivitet och som bara kostar 800 spänn till. Men visst, en ny skärm borde kosta 5000 spänn om man skall ta hänsyn till miljövänlig tillverkning och att de som gjort den fått skälig lön och arbetar under vettiga förhållanden.Visst är det så. För en hemmapulare som en annan så är det givetvis inga som helst problem att lägga en kväll eller två på att felsöka och laga prylar åt både en själv och bekanta som förtjänar det.
Utmaningen i sig, och naturligtvis att apparaten gick att laga är behållning nog. ;)
Men hålla på med något dyligt och försöka försvara det ekonomiskt? Glöm det för TV-apparater, bildskärmar o.s.v...
Nog kan väl jag lägga tid på sådant, men ska jag ta skäligt betalt för min tid så backar nog de flesta.
Men man tycker ändå att tillverkarna borde kunna sätta i kondingar som INTE "lyfter på hatten" efter bara några års drift?
Föredrar att jobba med äldre elektronik, och där är det som sagt relativt sällsynt med kondensatorproblem.
Intressant att utvecklingen verkar ha gått bakåt... :roll:
När man tänker efter så finns det väl få saker som skulle kunna leva lika längre än en modern platt-TV eller bildskärm, om nu tillverkarna bara ville och folk var villiga att betala!
TV:n/skärmen innehåller ingen elektronik som behöver slita ut sig på att skyffla någon större mängd effekt, bakgrundsbelysning av LED-typ håller 100.000 timmar och säkert mer ändå innan den har tappat så mycket ljusstyrka att det blir ett problem.
Själva LCD:n är mycket stabil och slits i princip inte alls. Kanske kan dess flytande kristaller påverkas på 50 års sikt eller så, vad vet jag?
EDIT: Och när vi ändå är inne på ämnet hållbar elektronik så har jag alltid varit fascinerad av de här två rymdfarkosterna, som efter nära 40 år i en väldigt påfrestande miljö fortfarande fungerar och sänder hem data!
http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/index.html
De flesta system har visserligen fått stängas av för att spara ström allt eftersom atombatterierna tacklat av, och en bit in i framtiden när batterierna tappat ännu mer kraft så kommer sonderna inte längre kunna hålla sina styrsystem och sändare igång. Men ändå...
Antar att det inte sparades kronor och ören på komponenterna där direkt. 8)
Allt handlar om kunskap. Antingen kunskap om hur man felsöker moderna bilar eller vart man vänder sig när märkesverkstaden gnuggar händerna och vill skinna en. De som började meka med bilar när farfar var ung har sällan den kunskap eller de verktyg som krävs för att felsöka en modern bil. De tycker då att bilen är värdelös och försvarar sin okunskap med ”dagens bilar går ju inte att laga”. Det gör de visst. Med rätt verktyg och rätt kunskap.Sant.
Framtidens mekaniker kommer få odla ett intresse i både elektronik och programmering för att hålla entusiastbilar från tidigt 2000-tal i skick.
En av de första sakerna som införskaffades när jag vart med V70 var just en DICE-enhet för att kunna kommunicera med bilens alla datorer. Och det är väl inte helt otänkbart att verktygsarsenalen kommer utökas med olika läsare och verktyg för att kunna extrahera firmware, programmera kretsar och allt annat man kan tänkas vilja göra.
Fast å andra sidan så lägger jag mycket hellre energin på att bevara mina bilar ur 200-serien. De kommer garanterat rulla om 50 år, om gud vill. ;)
Den lilla elektronik som dessa innehåller i främst motorstyrningen kan utan problem ersättas med en Arduino eller liknande om det skulle bli aktuellt.
Senast redigerad av 1 volvo244gle, redigerad totalt 0 gånger.