Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
*pettson* skrev:...
Alla bilar idag, både diesel och bensin är adaptiva. För att få en full adaption med lambdasonden så tar det drygt 20 körda landsvägsmil. Det för att få köra igenom alla varvtal och belastningar så att säga....
Det här måste ju innebära att det är dåligt både för plånboken och miljön att bland-tanka?
av Exquattro
Man kan ju vända siffror åt alla håll och presentera statistik hur man själv vill. För mej, som kör mycket och det är vi som ska tänka till lite extra, så är det enkelt. Även om Preems diesel bara förbättrar miljön med en droppe i havet så är det åtminstone en droppe, som kanske kan bli två någon gång. Det handlar bara om att välja det bästa man kan, bättre går det inte. För mej är det Preems Evodiesel. Helst hade jag ju velat slippa dieseln helt och hållet men så ser ju inte verkligheten ut för dagen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men har inte alla bolags pesonbilsdiesel en viss inblandning av ickefossilt bränsle? Vad det att Preem är så mycket miljövänligare?
av skrothögen
P210 skrev: PREEM ACP evolution diesel
Effekt: -4,4 procent.
Förbrukning:8,37 l/100 km.
+ Bästa miljöval.
- Högre förbrukning.
Man undrar ju just över det där med Bästa miljöval fast den drar mest. Utgår man då efter hela utsläppsförloppet, från sump till pump eller skiter man i sådan och räknar bara på co2 gr/km som aktuell tankad bil drar?
Användarvisningsbild
av crumpets
skrothögen skrev:
P210 skrev: PREEM ACP evolution diesel
Effekt: -4,4 procent.
Förbrukning:8,37 l/100 km.
+ Bästa miljöval.
- Högre förbrukning.
Man undrar ju just över det där med Bästa miljöval fast den drar mest. Utgår man då efter hela utsläppsförloppet, från sump till pump eller skiter man i sådan och räknar bara på co2 gr/km som aktuell tankad bil drar?
Well to wheels ska den ligga på ca -30% Co2 mot vanlig soppa så även om dessa hobbymässigt utförda tester hade rätt så skulle det fortfarande vara en REJÄL besparing co2.
SvenB skrev:Men har inte alla bolags pesonbilsdiesel en viss inblandning av ickefossilt bränsle? Vad det att Preem är så mycket miljövänligare?
Mängden. De andra kör oftast 5-7% RME. Preem har utöver detta ~30% HVO.

Nu har jag kollat databladen. Preem evolution har 0,7% mindre energi i sig än Miles diesel(ej Miles+ alltså). Miles vann förbrukningen i testet, Preem skulle dessutom ge 4,4% mindre effekt :shock:
De 0,7%:en adapteras LÄTT bort så effekten ska vara identisk dessa bilar emellan. Förbrukningen skulle teoretiskt kunna sjunka med motsvarande mängd men detta är LÅNGT inom felmarginalen för mätutrustning tillgänglig för journalister. Tror knappt vi kan köpa in så exakt utrustning själva ens.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men jag tyckte jag läste länge upp i tråden att ekvationen inte går ihop riktigt. Den mängd de tillsätter inte räckte till 30% i förhållande till mängden bränsle de producerar. Någonstans i bakhuvudet får jag upp att jag läst att de tillsätter upp till 30%. Då kan det ju vara mindre.
av skrothögen
Nu har jag kikat på databladen ang Preem evo diesel 5% RME och 7 %RME, HVO; Hydrotreatet Vegetable Oil står inte med i innehållsförteckningarna men förekommer friskt på produktfaktan.
Exempelvis; ACP Diesel MK1 max 5% RME ofärgad/färgad
Innehåller; 95% Destillerat petrolium, vätebehandlade och 5% Rapsmetylester. Detta gör att man funderar på det som SvenB skriver "upp till 30%" varför deklareras detta inte på databladen alls?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
iigloo skrev:Statoils Diesel. Skulle aldrig tanka något annat.
Statoil äger/driver ju Ingo/Jet stationerna, så är det någon skillnad ???
Användarvisningsbild
av crumpets
skrothögen skrev:Nu har jag kikat på databladen ang Preem evo diesel 5% RME och 7 %RME, HVO; Hydrotreatet Vegetable Oil står inte med i innehållsförteckningarna men förekommer friskt på produktfaktan.
Exempelvis; ACP Diesel MK1 max 5% RME ofärgad/färgad
Innehåller; 95% Destillerat petrolium, vätebehandlade och 5% Rapsmetylester. Detta gör att man funderar på det som SvenB skriver "upp till 30%" varför deklareras detta inte på databladen alls?
Det är "vätebehandlade lätta" som bör vara HVO-delen då det är vätebehandlad växtolja. Ska säkert stå vätebehandlade lätta kolväten eller nåt sånt men utan att det fick plats. Du läser säkerhetsdatabladet.
I produktdatabladet står det att typiskt innehåll är 32% förnybar soppa.
https://www.preem.se/globalassets/foret ... diesel.pdf
av skrothögen
crumpets skrev:Det är "vätebehandlade lätta" som bör vara HVO-delen då det är vätebehandlad växtolja. Ska säkert stå vätebehandlade lätta kolväten eller nåt sånt men utan att det fick plats. Du läser säkerhetsdatabladet.
I produktdatabladet står det att typiskt innehåll är 32% förnybar soppa.
https://www.preem.se/globalassets/foret ... diesel.pdf
Jo jag kollade på produktbladen med, där förekommer det att det ska innehålla "upp till" 25% HVO och 7%RME.
Men undrar ju varför man skrivit 95% destillerat petrolium och 5% RME på innehållsförteckningen.
Hur ska kunden då kunna utskilja hur mycket HVO den innehåller och hur mycket av fossilt-diesel?
Eller får man helt enkelt bara lita på deras produktfakta?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940