Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Läckage ?? Nä bara om det rostar runt den eller så. Min Mazda från 88 var helt tät .. Men har någon monterat en skyport dåligt hemma i garaget så kan det läcka och ha sig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min xc60 stod på verkstaden i tre veckor för att den inte kunde vara ute i regn utan att det rann in i bilen.

Det blir vindbrus med takbox på taket, blir väl andra luftströmmar misstänker jag. Kör man över 190-200km/h börjar det också brusa ovanför huvudet.

S/v60 är rejält lägre i taket med lucka, jag får inte plats i en sådan, tyvärr. Det utesluter tyvärr en v60 polestar för mig då de alla har taklucka.

Vikt vill man ha så långt ner i bilen som möjligt, så att man sätter en taklycka i taket på S/V60 P* är ju hål i huvet.

Jag har fått stenskott både på taket och på bakrutan på min S40, ett av dom fick jag byta efter stenskottet, och det var inte plåttaket.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av mikebike
Jag har aldrig haft taklucka tidigare och det är inget jag skulle välja till om det kostar extra...

Jag öppnar den bara när jag parkerar i solljus, men sedan stänger jag den när jag kör iväg.
Ljudnivån blir nästan outhärdlig om man kör med öppen lucka, och det är inte vindbrus, snarare buller.
Det går inte att föra ett samtal med passageraren i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag gillar ljuset från taklucka/panoramatak. Har det öppet väldigt sällan.

Aldrig varit med om läckage, men byter o andra sidan bil vartannat år. Är väldigt trevligt i nya XC90 också för där är panoramataket extra stort! :-)-)
av Mamel
Mina tre senaste bilar har haft sollucka. Det har blivit som en vana. Najs att ha, men jag tror inte jag skulle sakna den särskilt mycket om jag var utan.
Användarvisningsbild
av vetten
Perfekt att ha taklucka, på min Rav4 har två stycken som går att lyfta ur om man vill vilket jag brukar göra när det är varmt på sommaren när hunden är med och jag måste parkera en stund, det blir aldrig stekhett i bilen då utan det vädrar ur ordentligt hela tiden.
Användarvisningsbild
av Kite
Har soltak på min V60 med mörkt innertak. Tycker det tillför bra med ljus när gardinen är öppen. Vid farter lägre än 70 km/h tycker jag det är härligt med öppet tak när det är skönt väder.
Upplever dock att bilen blir kall snabbare under vintertiden om solgardinen inte är stängd.
av V60D5AWDPolestar
Vill minnas att BMW:s utan tacklucka var "iskalla" på 80-talets beg. marknad...
av oldtimersmc
Har en älgkrocktestfilm i bakhuvudet där en v70 dras in i en fiktiv gummi älg och där är inte takluckan ett plus...
Skall försöka leta upp den.
Yiha här kommer den...

av perhall
Droopy skrev:
Sceptic skrev:Har märkt att en hel del Volvo av senare modell är utrustade med taklucka. Det var ju populärt på 80-talet men har väl i princip inte synts till förrän nu. Vad har de egentligen för funktion nu när alla bilar har klimatanläggning, bara ett mode?

Har aldrig heller fattat det där, och det dumma är att det går inte att välja bort heller, då jag köpte min V70 fick jag erbjudande om något teknikpaket där tacklucka ingick, och det gick inet heller att välja bort den.

Men det borde vara på väg att försvinna, kan aldrig tänka mig något annat, det fyller ju som sagt ingen funktion idag med AC. Tycker det borde bara kosta pengar för tillverkarna, för jag tror inet många kunder idag ens efterfrågar tacklucka.
I vissa länder är det nästan otänkbart med en premiumbil utan taklucka. England t ex. I Australien är det om möjligt mer ovanligt än i Sverige. I Tyskland har 70-80% av premiumbilar soltak. Väldigt olika i olika länder. Men det är väl som skinnklädsel, stor stereo och träpaneler. En smaksak. Själv har jag aldrig beställt nån ny bil utan taklucka. Onödigt? Ja. trevligt? Ja, det också.
PH
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]