Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det har väl ingen efterlyst heller. Läs inläggen vetja så du fattar vad de handlar om innan du skriver. Frågan var hur långt en motor skulle gå innan den skär ihop med det ena eller andra om det inte fanns någon olja. Ingen har skrivit nåt om att man skulle vilja göra det, fattar nog alla att det inte är särskilt hälsosamt.
Frityrolja eller annan matolja kanske kan funka ett tag men lingonsylt som ju innehåller socker verkar ju långsökt, motorn skulle väl koxa ihop rätt snabbt när sockret smälter och blir en bränd smörja.
Sorry, menade rårörda lingon... :P ..mindre socker där. Eller.
Men varför tänkte jag inte på vanlig matolja, det borde kunna funka många mil som substitut? Tål ju att stekas så det borde väl funka i en motor ett tag alla fall... men det är lite fuskigt, vatten vore roligare testa.
Mythbusters har kört på matolja. Det funkar en stund.
@semmelman: jag fattar, och förstår samtidigt oljans uppgift i en förbränningsmotor. Den tätar och smörjer. Vatten har inte så mkt friktionsminskande egenskaper, om du inte tillför det under högt tryck och stora mängder. Men prova gärna i en skrotbil och återkom med resultatet.

Kolla denna där de blandat vatten i oljan:
Nja jag ville ju Mythbuster eller nån med ekonomi eller en massa bilar till övers skulle göra det, jag har inget intresse att skrota min bil. Jag tror fortfarande vatten är bättre än ingenting, men jag får kanske revidera ner det lite tror jag skrev tusen mil först det var nog lite för långt, men säg några mil alla fall då några kört tre mil på ingenting så borde vattnet hjälpa lite längre, jag vågar fortfarande sätta en tjuga - inte så mycket mer - på att en 940 håller tio mil på landsväg och vatten. Mat/frityrolja borde funka lite längre än vatten, undrar av vilken orsak matolja inte funkar ungefär som motorolja, för tunn, eller tål värme bara en stund och kokar?

Kunde inte se stooges video tyvärr, säg någon hur länge den motorn höll ut? Lite taskigt köra maxvarv, normal körning skulle jag vilja se.
utan olja går en stund, men utan vatten så rasar det snabbt då det blir alldeles för varmt så det nyper/skär. köra med vatten tror jag inte hjälper särskilt mycket då man inte för upp något tryck, men det kanske kyler så det håller lite längre. håller på köra sönder en liten subaru j10 nu, och om drivning/chassie ger sig före motor kanske det kommer en film utan olja på fulla varv för att se hur länge den håller

Visserligen inte lika informativt som mythbusters, men i det här klippet testar det svenska motorprogrammet motor att byta motoroljan till matolja/rapsolja på en 240 samt fylla i sprit (whiskey/brännvin) i tanken, verkar funka hyffsat.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]