Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Största problemet med en dieselkanon är ljudet. Helt förjävligt, går imo inte att vistas i.
Ska man ha en dieselkanon så MÅSTE det vara en sådan här med skorsten så man kan leda ut dieselröken utomhus.
Bild
Att använda en utan skorsten som spyr ut dieselavgaserna inomhus är ju helt förkastligt. Det går ju för bövelen inte att andas även om man har garagedörrarna på vid gavel, och är de på vid gavel så är det ju lika kallt inne som ute oavsett hur mycket man eldar. (Om man nu inte har jobbat som stuvare på lastbilsdäck på gamla öststatsfärjor och genom åren härdats i dieselröken och tål att stänga portarna)
Bild
Exakt!

Ja har Verktygsbodens lilla 15kW dieselkanon och där får ja vackert suga i mig avgaserna... blir en liten rökpuff vid start sen luktar det väldigt lite. Kanonen får stå o värma mest för sig själv. Har insektsnät längs hela takfoten så 90% av all värme och avgaser går ut den vägen. Men hela garaget blir snabbt varmt och torrt. Brukar värma till ca 20-30°C och sedan stänga av kanonen och stänga porten.
Kör vidare på denna tråden.

Jag fann en gammal värmekanon hos min morbror som han inte använder längre.
Den ser ut som fan och den startar - nästan.

Den tänder, bränner iväg fint i ungefär 5 sekunder sen stänger den.

Har gjort följande:
Rengjort filter, slangar, munstycke/injector, fotosensor och kontrollerat tändpinnarnas avstånd.
Den tänder som sagt men stänger av sig efter ca 5 sek.
Fulkopplade förbi fotosensorn utan resultat.
Kör med renaste mackdiesel ur separat kärl.

Det enda jag inte kollat är en lite vit grunka som sitter strax under injektorn. Den är ansluten till två sladdar. Den sitter rätt fast installerad. Någon som kan berätta vad det är för en grej och hur man felsöker den med kanske?
Lagade brännaren. Enkelt när man vet. Lösning: Sandpappra med 500 eller finare paddlarna och rotorn i luftpumpen tills det fungerar. Slipa lite, installera, repetera. Ta INTE för mycket!

Hursomhelst så går det fan inte använda en skorstenslös värmare för att värma sitt garage. Hela gården luktar ju skit när man kör med den. Fy fan. Får nog åka o lukta på en med skorsten innan jag köper en.
Är inte tanken den att du skall ha en egen avgasledning, skorsten? Eller blåser värmaren både varmluft och avgaser ur samma rör?

Jag kan jämföra med utrustningen till telejobb ute "i fält". Där har man en dieseldriven Ebersprächer inbyggd i en låda. Där är det "hyperviktigt" att det finns både varmluftslang och avgasslang. Arbetarskyddet skulle förmodligen slå STOPP om det inte fungerade så. Det ingår ett batteri också. Lådan innehåller t.o.m en laddare, så man tar den med sig och kopplar in batteriladdaren på kvällen efter jobbet.
Rådlös skrev: Jag kan jämföra med utrustningen till telejobb ute "i fält". Där har man en dieseldriven Ebersprächer inbyggd i en låda. Där är det "hyperviktigt" att det finns både varmluftslang och avgasslang. Arbetarskyddet skulle förmodligen slå STOPP om det inte fungerade så. Det ingår ett batteri också. Lådan innehåller t.o.m en laddare, så man tar den med sig och kopplar in batteriladdaren på kvällen efter jobbet.
Skulle du kunna fixa några bilder på en sådan låda?
Låter som om det är något liknande jag har funderat på o bygga av en av mina eberspächer för o få värme när man jobbar ute eller behöver tina något :)
Nu har jag fått tankarna på en gas/ir värmare. Vi hade sån i huset när vi bodde i Mexico. Skitsmidigt, tar inte mycket plats, låter nästan ingenting och värmer på bra. Man hänger den på väggen och kopplar till gas.

Fast inte lika bra effekt förstås. Nåja, nåt att fundera på. Vi råkade visst börja bygga en "saloon" bredvid i gamla ladan... Så den får väl värmas den med när det behövs och inte whiskyn räcker till! :D
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]