Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
"Oxid" är ju lite svävande..... Jag har sett batteripoler som ser ut som farliga mögelostar och även sådana som bara har lite vitt fnas runtikring. Korrosion av något slag alls är inte bra, eftersom det KAN tyda på elektrolytläckage vid polerna. Det är helt oacceptabelt på ett nytt batteri. Vi talar om svavelsyra här, obra för allt biologiskt och metalliskt som kommer nära. Om det finns synliga korrosionsprodukter vid polerna så skulle jag nästan föreslå att du tar tillbaks batteriet till säljaren och påpekar denna brist och ber om åtgärd.
av Rådlös
Du kan väl säga i förväg att du kommer och köra bilen dit så byter du på plats. Det är jobbigt att cykla med ett blybatteri på pakethållaren. Batterier är datummärkta, år och vecka, (fyra siffror) så där framgår om det på något vis skulle vara för gammalt vid försäljningstillfället. Frågan är bara var gränsen går?
Om det är läckage som rid54 beskriver, så hjälper nog inga motåtgärder. Men det vanliga att skydda sig mot "vitt pulver" på polerna är att stryka på vanligt vaselin när man har dragit åt polklämmorna.
av SirDuke
Det var torrt och mörkgrått, typ grafitgrått. Som ett pulver, en hinna på polerna. Absolut inget svällande svampigt.

Har tittat efter datummärkning men inte hittat någon.

Om jag mäter det och det har godkänd vilospänning, och håller den över några dagar, är det lugnt då? Eller är det för chansartat?
av Rådlös
Några dagar kanske är en kort tidsrymd, men säg några veckor utan att vilospänningen sjunker oroväckande. Det är som så mycket annat i detta sammanhanget att självurladdningen är inte en konstant faktor. Den varierar med temperatur, går fort i värme och långsamt i kyla, luftfuktighet, snabbare i fukt och långsammare vid torr luft. Sedan skall man ju inte glömma att om batteriet sitter kvar i bilen så förbrukas det lite ström hela tiden. Det finns en klocka i styrdatorn, flera funktioner i datorn ligger i "stand by" och är beredda att jobba så fort du sätter i nyckeln, och dom flesta bilar har larm också. Detta är normalt mycket små strömmar och dagens bilar är byggda för att klara det. Men man kan säga att den moderna bilismen har skapat behovet av underhållsladdning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det bästa, eller ja, enklaste iaf, sättet att kolla om batteriet är ok är att koppla på en halogenlampa. Vet inte Ah på ditt batteri, men låt oss säga att det är 60Ah. Koppar du då på en 55W halogenlampa så ska den lysa i lite drygt en timme innan batteriet är tomt.
av rid54
Lucif3r skrev:Det bästa, eller ja, enklaste iaf, sättet att kolla om batteriet är ok är att koppla på en halogenlampa. Vet inte Ah på ditt batteri, men låt oss säga att det är 60Ah. Koppar du då på en 55W halogenlampa så ska den lysa i lite drygt en timme innan batteriet är tomt.
Det blir omkring tio timmar om batteriet är OK (55 W vid 12 V drar en ström på c:a 5 A)...
av SirDuke
Lucif3r skrev:Det bästa, eller ja, enklaste iaf, sättet att kolla om batteriet är ok är att koppla på en halogenlampa. Vet inte Ah på ditt batteri, men låt oss säga att det är 60Ah. Koppar du då på en 55W halogenlampa så ska den lysa i lite drygt en timme innan batteriet är tomt.
Men är det nyttigt och lämpligt att dra ur batteriet helt?

Grundfrågan är ju om oxiden (eller vad det var på polerna) betyder att batteriet är gammalt och dåligt... Eller om det bara var "normal smuts" typ. Såg ju absolut inte ut som något läckage av batterivätska...

Jag får väl deala med butiken att jag har kvar batteriet några veckor och testar det, men har option på att lämna tillbaka om jag misstänker strul med det.
av Rådlös
I experimentsyfte och egna tester kan man naturligtvis tömma ur ett batteri helt. Men då skall det vara ett gammalt och "skrotfärdigt" batteri. Aldrig ett som skall användas. Det ser du på bilden med voltmetern. Där är den lägsta "tillåtna" spänningen 11,6 volt. Har man kommit dit ner skall det laddas upp direkt.
av SirDuke
Mätte nu vilospänningen: 11,72 V. Jag laddade för 4 dygn sedan och körde bilen för 3:dygn sedan 2x20 min. Lite lågt värde?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12