- tor 25 dec 2014, 11:12
Suck för Länsstyrelsen ...
SvenB skrev:Jag vill beröra rättsläget för dessa Dacshcam. Fortfarande står det på en salusite för Daschcam:
Bra att veta! Användning av denna produkt KAN falla inom lagen om övervakning. Det betyder att Länsstyrelsen ska godkänna användningen. Är du osäker på om din användning av produkten är berörd, kontakta Länsstyrelsen. Generellt gäller att fotografering eller filmning som pågår när du själv har lämnat platsen kan anses vara övervakning
Ja. jag vet att bland annat joel80 har skrivit om detta även i denna tråd. Då har ju allt rört sig om att kameran bara är igång när föraren är på plats. Men läser man lite om dessa kameror har jag uppfattat det så att det finns en funktion att kameran aktiveras när det är rörelser kring bilen då den är parkerad. Då tror jag att det kommer i ett annat läge. Flygklubben som jag är medlem i håller just nu på med att försöka få tillstånd till kameraövervakning av vår tankanläggning. Det är svårt, Länsstyrelsen har sagt nej, nu ligger ärendet hos Kammarrätten. Ett flygfält är ju en plats dit allmänheten inte normalt har tillträde, men det hjälper inte.
Suck för Länsstyrelsen ...