Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
SvenB skrev:Jag vill beröra rättsläget för dessa Dacshcam. Fortfarande står det på en salusite för Daschcam:

Bra att veta! Användning av denna produkt KAN falla inom lagen om övervakning. Det betyder att Länsstyrelsen ska godkänna användningen. Är du osäker på om din användning av produkten är berörd, kontakta Länsstyrelsen. Generellt gäller att fotografering eller filmning som pågår när du själv har lämnat platsen kan anses vara övervakning

Ja. jag vet att bland annat joel80 har skrivit om detta även i denna tråd. Då har ju allt rört sig om att kameran bara är igång när föraren är på plats. Men läser man lite om dessa kameror har jag uppfattat det så att det finns en funktion att kameran aktiveras när det är rörelser kring bilen då den är parkerad. Då tror jag att det kommer i ett annat läge. Flygklubben som jag är medlem i håller just nu på med att försöka få tillstånd till kameraövervakning av vår tankanläggning. Det är svårt, Länsstyrelsen har sagt nej, nu ligger ärendet hos Kammarrätten. Ett flygfält är ju en plats dit allmänheten inte normalt har tillträde, men det hjälper inte.

Suck för Länsstyrelsen ...
Användarvisningsbild
av joel80
De kameror som har "parkeringsläge" och kan vara aktiva även fast man inte är vid bilen bör falla under övervakningslagen ja. Ingen av kamerorna jag har gör dock det. Man ska i vissa länder kunna köpa nån "batteribox" till Blavkvue-kameran för att få den att funka så. Men den har jag inte sett säljas i Sverige och det är ingen av de kameror jag testat som hat någon sån funktion.
Hade en kamera tidigare som man kunde ställa in på att spela in upp till 3min efter man stängt av strömmen.. Den hade ett litet batteri i sig.
På en sån modell kan det ju vara tveksamt.. Men å andra sidan blir ju vanliga digitalkameror föremål för den lagen om man ska se det så. Rent tekniskt går det att ställa den kameran på ett ställe, starta inspelning och sen gå därifrån.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Vad tycker en kamera om att vistas långa stunder i minusgrader på natten? Bör man ta in den varje dag eller är det nejs problemas för kameran att frysa?
Användarvisningsbild
av vetten
Har haft min i bilen två år utan att ta in den det som har hänt några gånger när det varit kallt är att batteriet i kameran har laddat ur så att tid och datumet ballat ur men kameran har funkat så fort den fått ström igen, har dock fått ställa in tid och datum igen.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:De kameror som har "parkeringsläge" och kan vara aktiva även fast man inte är vid bilen bör falla under övervakningslagen ja. Ingen av kamerorna jag har gör dock det. Man ska i vissa länder kunna köpa nån "batteribox" till Blavkvue-kameran för att få den att funka så. Men den har jag inte sett säljas i Sverige och det är ingen av de kameror jag testat som hat någon sån funktion.
Kanske det är därför de vill att man skall söka tillstånd. Kameror med "parkeringsläge" får nej, övriga okej. :wink:
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag har märkt att min kamera hanterar ljuset dåligt. Hur tänker ni, ska man vrida ned den så att den fångar mer av instrumentbrädan och mindre av himlen? Och för er som har blackvue, vilken ljusinställning kör ni med? Jag förstår inte hjälptexten till ljusreglaget.
Användarvisningsbild
av joel80
Här har du mina inställningar.
Jag har kameran så att horisonten är strax under mitten... då funkar det bättre med ljuset, annars påverkar himlen det för mycket.
Så sänk ner den ett "hack" så blir det nog bättre.
Bild
:)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör bara mac när jag redigerar och har inte märkt av några konstigheter i mjukvaran. Fick uppgradera till Blackvue Viewer 1.28 (istället för 1.10) när jag fick DR600GWn.. den trivdes inte i tidigare versionen.

Vad är det du har för problem?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 66

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]