Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
Tjänstevikt, bägge AWD

Passat GTS 1735kg
V60 D5 1800kg
Användarvisningsbild
av fjohan82
Idag såg jag nya VW Passat för första gången, blev omkörd av en utanför Nyköping. Snygg bil i mitt tycke!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört nya Passaten nu. Fy fan vilken grym maskin. En snåldiesel som ligger strax över tomgång i motorvägsfart och gick väldigt snålt, men trycker man på gasen så slår den en T6a i acc :-O) :-O) :-O) helt galet faktiskt, både på pappret och i verkligheten, Dieselmotorerna är sjukt grymma idag och DSG7:an slirar inte bort någon energi i lådan utan bilen drar iväg något sjukt bra,

Bra mycket tystare än förra Passaten o sjukt bra körkänsla också med suverän väghållning.
Användarvisningsbild
av crumpets
När denna drivlinan landar i a4/a6 lär skiten verkligen träffa fläkten på volvo... Märkligt bara att vw fick den först!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:När denna drivlinan landar i a4/a6 lär skiten verkligen träffa fläkten på volvo... Märkligt bara att vw fick den först!
Kan inte se någon fördel med Audi, Den kommer bara vara dyrare, mindre bagage, mer instängd känsla, tråkigare på vägen, sämre dragvikt osv än passaten som drar 2,2 ton och dessutom låg som klistrad på vägen utan att kännas stötig.

Kraftutvecklingen i motor o låda var extemt jämn o linjär, och drivlina o chassi får ner all kraften i marken så man känner inte hur snabb den är. Det räckte med att titta på gasen så hade bilen dragit iväg till 200 km/h på ett huj...

Fortfarande svårsmält att en snåldiesel kan acca ifrån en T6:a.
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:
crumpets skrev:När denna drivlinan landar i a4/a6 lär skiten verkligen träffa fläkten på volvo... Märkligt bara att vw fick den först!
Kan inte se någon fördel med Audi, Den kommer bara vara dyrare, mindre bagage, mer instängd känsla, tråkigare på vägen, sämre dragvikt osv än passaten som drar 2,2 ton och dessutom låg som klistrad på vägen utan att kännas stötig.

Kraftutvecklingen i motor o låda var extemt jämn o linjär, och drivlina o chassi får ner all kraften i marken så man känner inte hur snabb den är. Det räckte med att titta på gasen så hade bilen dragit iväg till 200 km/h på ett huj...

Fortfarande svårsmält att en snåldiesel kan acca ifrån en T6:a.
Måste testa en ja med. Låter riktigt bra!
av Sharkbait
2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 240
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 139(140) g/km
Förbrukning: 5,3(5,4) l/100/km

Hur "korrekta" är dessa siffror? 4motion, automat och 240hk som enbart skall ha en förbrukning på ca 0,5 l/mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharkbait skrev:2,0 TDI DSG 4Motion GTS sedan (Sportscombi)
Hästkrafter: 240
Växellåda: DSG (7-växlad)
CO2-utsläpp: 139(140) g/km
Förbrukning: 5,3(5,4) l/100/km

Hur "korrekta" är dessa siffror? 4motion, automat och 240hk som enbart skall ha en förbrukning på ca 0,5 l/mil.
Lika korrekt som Volvo är väl en bra gissning D5 215 FWD ska ju tex dra 0,48 l/m.

DSG är ju en "manuell" låda utan converter-förluster och så 10% extra för AWD/4motion så det identiska siffror. Både D5an och GTSen behöver nog köras med ett ägg under gaspedalen om man ska nå labbsiffrorna.
av V60D5AWDPolestar
lägesrapport,

Då min beställda GTS Diesel Sportkombi är ordentligt försenad har jag nu fått låna en 150HK Sportkombi
av senaste modell tills min GTS dyker upp någon gang I mars, så här får ni mina intryck från ca 65mil
på Norrlänska isbelagda vägar, E4, landsväg och en liten gnutta stadskörning.

Bilen har 6-växlad DSG-automat och hade gått 300mil då jag hämtade den. Ingen aning om vilka paket etc
som den är utrustad med, men den har läderklädsel, infällbart drag, backkamera, dubbade vinterdäck.

Körmässigt så utmärker sig chassit på ett mycket positivt sätt, smidig att köra, bra väghållning, riktningsstabil även på isiga landsvägar känns den mycket stadig och förtroendeingivande. Fjädringen känns som en bra kompromiss mellan fast och komfortinriktad. Inget missljud eller klonkande från fjädringen på dåligt underlag, känns mkt bättre än tidigare Passater och även mkt bättre än mina V60:s. Stolarna är bättre än föregående Passater men inte på Volvonivå.

Tyckte att motorn känns lite klen I vridet, måste läsa på hur manga NM den egentligen har. Växellådan är I mitt tycke mkt bra, snabba distingta växlingar som samtidigt är mjuka, bästa automatlådan som jag har kört. Dock en liten sak som irriterade mej, den vill gärna växla ner från 6:an till 5:an vid när man sjunker ned mot 80km/t vid landsvägsfart. Känns omotiverat och är för mej lite irriterande då det är en rätt vanlig fart på landsväg. 0-ställde förbrukningsmätare och trippmätare när jag tankade fullt I går och hittils så visar snittförbrukningen på 0,59 l/m. Vi får se vad de exakta siffrorna blir senate I veckan när det är dags att tanka.

Det jag inte är nöjd med så här lång är ljudisoleringen, känns som att viktjakten gick lite för lång och att man har snålat in på detta. Dock vill jag resevrera mej en aning då bilen rullar på nya dubbade däck.

Vad jag verkligen gillar är den smarta placeringen av backkameran under VW-loggan tillika baklucke-öppnaren. Den fälls fram först när man lägger I backen och är därmed skyddad från smuts och slask. Fungerar exemplariskt. Man har även gjort en snygg placering av den infällbara dragkroken, ingen lucka som skall demonteras först som det var på förra generationen Passat.

Nytt för mej var också att ytterbackspegeln på förarsidan bländade av automatiskt, denna och den inre fungerar dessutom bäst av de jag provat hittills. De lämnar en lite "remsa" runt spegeln där det inte bländas av. Infotainmentsystemet tycker jag inte är lika intuitivt som Volvos dito, stereon känns dessutom klen med få inställningsmöjligheter. Men jag antar att detta är den enklaste7billigaste versionen.

Återkommer med mer info när vagnen har rullat lite mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 28

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]