Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev:Kanske inte behöver nysta så mycket i Rolling cars/Drive Me men däremot känns ju Castle Cars lite intressant. Verkade gediget i början men har känts mer och mer skumt... Främst då att bilarna inte är skrivna på firman men i allmänt lite mysko.

Edit: Förresten, när du skrev att "han" har ett 20-tal bilar skrivna på sig så menade du 24-åringen som äger Castle Cars, yes? Konstigt upplägg att både driva egen firma men även vara involverad i att agera målvakt (?) åt en annan.
Den som har 20 fordon registrerad på sig är Bosse.Men man kanske har så om det är en enskild firma?
Nexus: Har gjort det och där stod det bara om bilen köpts av privatperson eller återförsäljare. Det väsentliga när man köper bil av en seriös handlare kanske men i det här fallet så är det ju mer intressant att få detaljerna. T.ex att det var Bilstallet Gävle AB som sålde bilen till 38-åringen och inte Castle Cars som jag först trodde, eller att en 38-åring ägt bilen även innan Bilstallet köpte den.

Uninium: Lövet skrev tidigare i tråden att firmor som skriver bilarna på privatpersoner är fifflare men om du känner Bosse och vet med dig att han är seriös så... Jag vet inte heller. Finns det legitima skäl att skriva bilar på privatpersoner istället för på firmor?
Schmoyoho skrev:Nexus: Har gjort det och där stod det bara om bilen köpts av privatperson eller återförsäljare. Det väsentliga när man köper bil av en seriös handlare kanske men i det här fallet så är det ju mer intressant att få detaljerna. T.ex att det var Bilstallet Gävle AB som sålde bilen till 38-åringen och inte Castle Cars som jag först trodde, eller att en 38-åring ägt bilen även innan Bilstallet köpte den.

Uninium: Lövet skrev tidigare i tråden att firmor som skriver bilarna på privatpersoner är fifflare men om du känner Bosse och vet med dig att han är seriös så... Jag vet inte heller. Finns det legitima skäl att skriva bilar på privatpersoner istället för på firmor?
Jag känner inte han,men vet vem det är.Inte den blekaste om han är seriös med sina bilar,men förmodligen så är det inga större fel på bilarna.Skadar aldrig att åka och provköra och kolla upp allt.Känns det bra så köp..
Jag tror inte heller nödvändigtvis att det är fel på själva bilen. Men man ska nog räkna med att inte få särskilt mycket hjälp om den går sönder efter köpet.
Gävle är en bit bort... Men ni tror inte det kan vara något problem ang ägarbytena? Eller att bilen är skriven på en 38-åring just nu?

Edit: ja, jag ändrar mig om att jag ändrat mig. men det kan komma att ändras. Lite sugen är jag ändå...
Ägarbytena i sig gör inte bilen sämre. Men varför är de gjorda? Är handlaren i ekonomiskt obestånd? Är de gjorda för att handlaren ska försöka undvika konsumentköplagen? Det är de frågorna som är obesvarade.
En anledning att skriva bilarna på privatpersoner kan väl vara för att inte skylta med hur många bilar firman säljer.
Vad skulle det ha för betydelse, hur många bilar firman säljer?

Lövet: blir lite osäker nu, du sa tidigare att handlaren och inte privatpersonen är ansvarig vid ev. reklamationer även om bilen står på 38-åringen. Är du säker på detta eller... eller jag kan ju bara rådgöra med en konsumentvägledare annars...
Från Flashback: Konsumentköplagen gäller även enskilda firmor. Firmainnehavaren blir personligt ansvarig. Det är alltså en viss skillnad på att köpa bilen från en privatperson och en enskild firma, men i bilregistret står bilen registrerad på en privatperson även om det är en enskild firma.
Schmoyoho skrev:Vad skulle det ha för betydelse, hur många bilar firman säljer?
Då måste du redovisa alla bilar du säljer för skatteverket vid en syn.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]