Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Det är inte så att jag inte hållar med. Däck är viktiga.

Men där är andra faktorer också, tex min Peugeot 407 som jag nyligen sålde.

När jag bromsade max från motorvägshastighet blev friktionen mellan skivor och beläggning snabbt sämre och det gick inte ens att aktivera abs efter ett par sekunder med eba aktiverad.

Det är mycket bättre på Volvo men däremot är dstc och ebd sämre kalibrerad än Peugeot - åtminstone för en oerfaren förare.
Användarvisningsbild
av swed
Hehe, alltid kul att höra/läsa vad folk tycker/"vet" om skillnaden på vinterdäck...

Här kommer mina personliga åsikter:

* Det viktigaste tycker jag är att köpa däck som passar för sina egna omständigheter (körerfarenhet, geografisk område mm)
Det finns inte ett däck (eller ens en däckkategori) som är bäst för alla. Bara man gör ett aktivt val och är beredd på vad man får.

* Jag gillar att åka på dubbfritt, och har provat rätt många olika (X-ice, TS-830, TS-850, R, R2).

* Då jag bor i "fjoll-träsk" så är det ju mest bara/blöta vägar, och dom R2 jag åker på nu är betydligt "svajigare" på barmark än dom TS-850 jag åkte vintern innan och jag tycker inte att R2 ger tillräckligt stor skillnad på till det bättre "riktigt" vinterföre,
så jag kommer nog att gå tillbaka till centraleuropeiska nästa gång...

* Moderna dubbdäck (dom senaste åren) och dess skillnader mot dubbfria har jag liten praktisk erfarenhet av, men för ett antal år sen jobbade jag inom däcksbranschen och har varit med och gjort däcktester uppe i Ivalo och blev då positivt överraskad över hur pass bra dubbfria däck går på riktigt vinterföre... Självklart så är dubbdäck bättre på is och hårdpackad snö men att dubbfria skulle vara värdelösa, som det ofta framställs, tycker jag är en grov överdrift.

Nu hukar jag bakom datorn för norrlänningar och dubbdäcksälskare... :wink:
av Exquattro
Swed, jag tycker dina åsikter är jäkligt intressanta, kul med någon som testat olika. Det gemensamma mellan många här är att de, i pressen totalt sågade, continentala däcken verkar vara ganska omtyckta av de som testat. Det verkar ju också som att av dessa europadäck verkar Contiwinter TS830/850 vara de med de bästa egenskaperna. Jag börjar faktiskt mer och mer svänga över till detta däck, jag tycker R2 känns som ett mjukt suddgummi när man trycker på mönstret, det är ju såklart det som är meningen också, men det måste ju påverka stabiliteten.
Användarvisningsbild
av Perc
Exquattro skrev:jag tycker R2 känns som ett mjukt suddgummi när man trycker på mönstret, det är ju såklart det som är meningen också, men det måste ju påverka stabiliteten.
Jag märker ingen större skillnad på mina Continental Eco-Nånting sommardäck och Nokian Hakka R2 vinterdäck. Samma dimension 195/65-15, inte i normal körning. Förutom då att R2:orna går mjukare över ojämnheter.
Användarvisningsbild
av swed
Hakka R2 (och alla nordiska dubbfria) har både mjuk gummiblandning och mycket sajpningar, för att kunna få grepp utan dubb.

Dom senaste generationerna har blivit bättre vad det gäller stabilitet och till vardags är det OK,
MEN gör en undanmanöver e.dyl. och det är en enorm skillnad, i synnerhet mot sommardäck.
Samma fenomen finns inom bromssträckor.

Det är därför man inte ska åka på dubbfria sommartid!

Swed
av Exquattro
Nu har jag snöat in på frågan känns det som. Jag frågade min Volvosäljare, som är intresserad bilkörare och kör både det ena och andra däcket. Han säger, precis som swed skriver, att de kontinentala normalt är stabilare vilket vi redan konstaterat, men att i det skånska vinterväglaget med is och/eller snömodd är det skillnad. T.ex. R2 eller gamla HakkaR har en mycket bättre förmåga att tränga undan snömodden än de europeiska och bilen flyter lite mindre ovanpå. Är det något som är skit att köra i, så är det just de båda väglagen. Hur man än vänder sej så är tydligen ändan bak, Det får bli R2, Jag prioriterar vinteregenskaperna mer, torr väg känns mer förutsägbart. Sen får jag se om det blev bra eller dåligt.
Användarvisningsbild
av swed
Exquattro skrev:...T.ex. R2 eller gamla HakkaR har en mycket bättre förmåga att tränga undan snömodden än de europeiska och bilen flyter lite mindre ovanpå...
Just det vet jag inte om jag håller med om...
Is är ingen paradgren för dubbfria däck, i alla fall inte blank is, och i synnerhet inte för europeiska, men det vet alla.
Däremot så så vet inte alla att just vattenplaning, och då såklart även blöt snöslask, är nåt som dom Nordiska är ganska dåliga på,
(tätt mönster med mycket sajpningar för att kunna greppa på is/packad snö...)

Men på det stora hela tror jag det är ett bra val,
lite mer is/snö-säkerhet på bekostnad av lite stabilitet/vattenplaning.

Åker som sagt själv R2 nu och ska faktiskt sätta på dom idag tänkte jag!

Swed
Jag har kört Conti830/850 under fem år, och under värsta tänkbara omständigheter, bl.a. två monstervintrar på västkusten 2010 och 2011. Fantastiska däck. Har aldrig haft någon allvarlig incident, har aldrig kört av vägen på vintern, aldrig ens fått någon sladd, inte ens min fru, som kör mer än jag och är mindre körvan. Det är så mycket skitsnack om centraleuropeiska - jag skulle säga att trafiksäkerhet till 95% sitter i körbeteendet bakom ratten, inte i däcken.

Men det sagt så skulle jag inte tveka att skaffa dubbdäck om jag körde på småvägar på landet. Det är lite mera sådant nu när vi flyttat till södra Halland med mera landsväg så jag håller det öppet vad det blir i framtiden.
av Malmstroem
Jag kör en bil med dubbat, och en bil med dubbfritt.

Jag stod också i valet och kvalet mellan Hakka R och Conti TS830. Mitt val blev Hakka R, eftersom jag trots allt kör relativt mycket på vinterväg -- där ett vinterdäck av europeisk typ är märkbart sämre.

Jag är nöjd med mina Hakka. De är instabilare än sommardäcken, och även instabilare än dubbdäck. Dock är det i mitt tycke ingen katastrof. De har hyfsat fäste och man får köra överallt med dem. Jag är helt övertygad om det fungerat i princip lika bra med TS850 också. Bättre på asfalt, men sämre på vinterväg.

När det blir dags att byta kommer jag nog att fundera på TS850 igen. Dock tror jag att det blir Hakka R2. Igen. Men på en bil behåller jag dubbdäck. :wink:

(Det finns inget val som fungerar för alla. Fundera på hur och var du kör, och vad du prioriterar. Sedan bör det vara relativt lätt att välja.)

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]