Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mja, det är synd att vi inte kan ha riktiga vintervägar överallt av säkerhetsskäl(=folk kan inte köra :roll:), för fifan va skönt det är att svänga av från en söndersaltad väg till en riktig vinterväg.
Inte behöver man oroa sig för svartis heller, för är det is på vägen så ser man det på en mils avstånd :lol: Plus att den isen är inte i närheten av lika hal som den där j-a svartisen.

Jaja, man får väl vara glad för dom få vintervägar som finns kvar.
Perra83 skrev:
Uninium skrev:Jag fick med hakkapeliitta R på förra S70n och jag vart förvånad hur bra dom var. Åker inte längre Volvo men funderar skarpt på att köpa sådana till bilen jag har nu.
Fick med dubbfria Hankook som enligt Google är anpassade efter Europa vinter till nya bilen..
Ja visst är Hakka R bra!
Byt du bort dina Hankook mot Hakka R2 så kommer du bli otroligt nöjd. Åker du en vinter med Hankook kommer du kanske att svära och gå över till dubbat.
Beställde nyss R2 från Bythjul.com 185/65R15= 2906kr med frakt till dörren.
Rumpnisse skrev:1) Funkar dom dubbfria även på plogade skogsvägar?

2) Vilka vinterdäck tror ni är dom bästa gällande säkerhet men framförallt ljudnivå?

3) Vad kommer du att köra med för vinterdäck?
1) Varför skulle dom inte göra det? "Plogade skogsvägar" låter som du vill få det att låta mer dramatiskt än det egentligen är.
2) Hakkapelitta R2 är om inte bäst så i varje fall i topp 3. :)
3) Hakkapeliitta R2 som inköptes förra hösten.

Jag är mycket nöjd med mina R2:or. Enda gången man över huvud taget märker nånting negativt jämfört med dubbdäck är på våt blankis, sånt underlag som man knappt ens kan gå på utan att halka och slå ihjäl sig. Då ska man ta det lugnt och ha tungan rätt i mun, men det ska man å andra sidan ha med dubbdäck också.

På alla andra vanligt förekommande vinterunderlag (packad snö, nysnö, barmark, slask, skrovlig is, asfalt med tunn ishinna inne i stan...) upplevde jag dem lika bra som dubbdäcken jag hade förut. Och det var inga gamla skitdäck utan färska Hakkapeliitta 7 som jag gjorde mig av med efter första säsongen eftersom dom bullrade så förbannat. I övrigt var även det ett toppendäck. Men faktum är att det helt enkelt är gummit och inte dubben som står för greppet på de allra flesta underlagen.

Ljudnivån då? Tja, på sommaren kör jag med Continental Eco-nånting, dom följde med bilen. R2:orna susar lite mer från mönstret, men i gengäld bullrar dom inte lika mycket på grov och sliten asfalt. Skillnaden i ljudnivå då den nylagda asfalten tar slut är alltså betydligt mindre med vinterdäcken.

Jag förväntar mig dock ingen vidare livslängd på R2:orna. Gummit är mjukt och det är inte svårt att lämna svarta gummispår efter sig om man är lite för tung på foten från stillastående. Jag har ingen monsterbil heller, 122 turbohästar. ;)

Skulle bra kunna tänka mig att köra med R2:orna året om. Man saknar inte sommardäcken alls. Men dom var ju inte billiga så jag vill få ut så många säsonger som möjligt. Och sen är det ju det där med väghållning och bromssträcka sommartid, det är som bekant inte vinterdäckens starka sida.

Angående diskussionen om Hankook ovan så hade jag dem på min V70 från 1998. Deras dubbade "premiumdäck" som köptes nya till den bilen då jag hade den. Halaste jävla skitdäcken jag nånsin haft.
av *pettson*
Det finns inte rätt och fel. Det finns inte ens en rättvisande däcktest. Däcktesterna visar dessa unika bilar i unik miljö. Ser svensk vinter ut som i testerna hela vintern? Inte det Sverige jag lever i..
Åker alla samma sorts bilar som testbilarna? Inte det heller? Det finns hur många faktorer som helst som påverkar som när man läst däcktester helt verkar tappa bort. Bilsort, vikter, viktfördelning på fordonen, övriga konstruktioner som påverkar fordonsegenskaperna. Däribland bilens skick på stötdämpare bromsar och allt annat. Allt är som bortblåst när motortidningarna slänger ut sina tester. En testvinnare återfinns efter körning med 5 bilar. Varav ingen är som din. Genast rusar alla till däckmojjen och ska ha testvinnaren för den är ju BÄST ! Samma sommartid.. TESTVINNAREN! på en bil som inte har din bils egenskaper. Vad säger det alls?
Det säger att däcken inte är skräp. Sen slutar informationen. Det berättar inte hur din bil reagerar, eller hur DU reagerar på dom däckens känsla. Dom flesta har större problem än däcken idag. Man var tvungen att skapa bromsförstärkare med en skarp hysterik i dagens bilar för att folk släppte bromspedalen lite eller helt när ABS systemet slog i, det darrade så äckligt i pedalen.
När bilens antisladdsystem går i så kan det rycka och dra i ratten. Vilket gjort att folk antingen styr EMOT systemet, eller släpper ratten.
Håll er uppdaterade med era bilars system så är en hel del av säkerheten fixad. Ni förare slipper vara säkerhetsrisken. Ta gärna och sladda en del som en fjortis när det blir snö, för att just vänja er vid systemen. Alternativt pröjsa några tusenlappar och kör en kurs. Nåt ni inte lär ångra.

Men däck var det..
Vi ska se.. frugan åker C1.. ska hon ha dubb eller odubbat? Hm..hon har samma färdväg som jag till stor del, dvs isgata blandat med snöväg och en del bar väg.
Jag åker i XC90n med en del gods och kärra o så, och vad ska jag ha då?

Låt se.. dubbfritt och liten och mycket lätt bil. Ger det vikt så vi får bra friktion? Nej.. inga däck i världen än sål änge fungerar bra på en bil med lite vikt, dubbfritt är sämre på den än dubbat. Då får frugan dubbat. Vilka dubbdäck då? Testvinnare? Nej inga testvinnare, eftersom den hur jag än gör inte kan utmana ett däcks egenskaper. Det släpper på grund av bristen på vikt, tidigare än gummit vore dåligt eller mönstret vore fel. Med andra ord inga no name däck men heller inga testvinnare. Det finns inget optimalt däck för en bil med låg vikt. Sen får tabellerna kasta ur sej vinnare. Det lär inte vara samma vinnare i en xc90, en 800kg minibil och låt säga en xc90.

XC90 då, tung bil som utmanar däcken, men som inte behöver dubben på grund av friktionen den faktiskt kan skapa med vikten, plus 4hjuldriften. Har diverse tilläggssystem för att skapa en säker färd. Genomtänkt körning med den bör gå bra på odubbat. Inte heller här har däckgurus gjort några tabeller. Vilka är bäst för tunga bilar?
Inget däck visar det sej är skapt för bra körning med tung bil. Så det går bra att ta nåt i normalsegmentet. I mitt fall blir det nog dom dubbfria som följde med. Fungerar det inte som jag önskar åker det på dubb. Isåfall nåt ur normalsegmentet, då det återigen inte finns några testvinnare på tyngre fordon.
Hm. Vad bygger det på, att dubbdäck är bättre på lätta bilar? Javisst, bromskraften innan hjulen släpper blir mindre med en lätt bil, men det blir ju också massan som ska bromsas.

(Detta är inte ett ifrågasättande, utan en fråga :) )
av rid54
Intressant frågeställning. Man kan ju också fundera över yttrycket som bilens hjul har mot marken, det borde ju vara väldigt nära det lufttryck man har i däcket, vilket innebär att det är rätt lika mellan bilar som har likartat däcktryck (oavsett bilens vikt). En tyngre bil tar upp en större yta mot marken bara. Det kanske är där det skiljer mellan tunga/lätta avseende nyttan med dubb?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12