Rumpnisse skrev:1) Funkar dom dubbfria även på plogade skogsvägar?
2) Vilka vinterdäck tror ni är dom bästa gällande säkerhet men framförallt ljudnivå?
3) Vad kommer du att köra med för vinterdäck?
1) Varför skulle dom inte göra det? "Plogade skogsvägar" låter som du vill få det att låta mer dramatiskt än det egentligen är.
2) Hakkapelitta R2 är om inte bäst så i varje fall i topp 3. :)
3) Hakkapeliitta R2 som inköptes förra hösten.
Jag är mycket nöjd med mina R2:or. Enda gången man över huvud taget märker nånting negativt jämfört med dubbdäck är på våt blankis, sånt underlag som man knappt ens kan gå på utan att halka och slå ihjäl sig. Då ska man ta det lugnt och ha tungan rätt i mun, men det ska man å andra sidan ha med dubbdäck också.
På alla andra vanligt förekommande vinterunderlag (packad snö, nysnö, barmark, slask, skrovlig is, asfalt med tunn ishinna inne i stan...) upplevde jag dem lika bra som dubbdäcken jag hade förut. Och det var inga gamla skitdäck utan färska Hakkapeliitta 7 som jag gjorde mig av med efter första säsongen eftersom dom bullrade så förbannat. I övrigt var även det ett toppendäck. Men faktum är att det helt enkelt är gummit och inte dubben som står för greppet på de allra flesta underlagen.
Ljudnivån då? Tja, på sommaren kör jag med Continental Eco-nånting, dom följde med bilen. R2:orna susar lite mer från mönstret, men i gengäld bullrar dom inte lika mycket på grov och sliten asfalt. Skillnaden i ljudnivå då den nylagda asfalten tar slut är alltså betydligt mindre med vinterdäcken.
Jag förväntar mig dock ingen vidare livslängd på R2:orna. Gummit är mjukt och det är inte svårt att lämna svarta gummispår efter sig om man är lite för tung på foten från stillastående. Jag har ingen monsterbil heller, 122 turbohästar. ;)
Skulle bra kunna tänka mig att köra med R2:orna året om. Man saknar inte sommardäcken alls. Men dom var ju inte billiga så jag vill få ut så många säsonger som möjligt. Och sen är det ju det där med väghållning och bromssträcka sommartid, det är som bekant inte vinterdäckens starka sida.
Angående diskussionen om Hankook ovan så hade jag dem på min V70 från 1998. Deras dubbade "premiumdäck" som köptes nya till den bilen då jag hade den. Halaste jävla skitdäcken jag nånsin haft.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)