Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Men herregud gubbstrutt!
Nej såklart inte alla har bilar som drar 0.6l.. Men det går att köpa sånna för en inte allt för dyr peng. Vår bil i familjen är en Hyundai i30 frå 2008.. Den köptes för ca 80k för ett par år sen och nu får man ge kanske 60k för en sån.. Den drar under 0.6l/mil.

De flesta (medianlön jag pratade om du vet) tjänar mer än vad jag och sambon gör. Jag prioriterar rätt stor del av disponibla inkomsten på bil, eftersom jag bor som jag gör, d.v.s en bra bit från storstan.

Om bränslet blir dyrare får folk prioritera mindre motorer.. För även äldre bilar drar mindre om man kan skippa 200+ hk.

Du verkar ha rätt bitter syn på världen.. Så den värld som du ser kommer jag nog aldrig se, det har du rätt i.

Jag gillar inte personangrepp.. Kan du inte försöka hålla dig till diskussion om ämnet? Jag kommenterar inte din skrivkunskap i mina inlägg, förutsätter att du slutar kommentera mina. (Och då också lägga ner kommentarer som ovan om att jag kommunicerar avföring.)
60k för en sketen jävla hyundai? Skulle jag aldrig betala. På dom 50k kr som skiljer 2dl förbrukning lär du åka skapligt långt innan du tjänar ett korvöre. När du väl kommit upp dit så tjänar du ändå bara 3kr/mil i bästa fall.

Men vissa är ju så trögfattade att dom bara stirrar på förbrukningen, och kastar gladligen ut flera flera tusen extra på en bil, gärna något riktigt skitmärke också som Kia eller Hyundai...

Men men, diskutera med sånna här snobbar är tämligen meningslöst, dom fattar inte mer för det.
Soppakostnaden är betydande för folk som bor i större delen av Sverige.
Sverige är stort och har endast 9.500.000 invånare där en stor del bor i storstäder medans resten pendlar stora sträckor.
Lätt att snacka om man bor i en av de större städerna och inte har ett par mil till ett jobb.

Avskaffa tjänstebilen så att företagarna och säljarna tvingas skaffa egna bilar.
Det lär öka BMP märkbart med alla nybilsköp som framtvingas "för dom måste ju ha bil".
Sen blir det säkert en Skoda istället för BMW.
Och så höjer vi soppapriset med de inte ens märkbara 0,70 sek och skatten med någon tusenlapp.
Meter asfalt vi betalar för har kraftigt sjunkigt sedan en stor del av vägarna blev omvandlade till bussfiler och cykelvägar.
Då bör vi också ha råd med bättre vägar...
Sänk ersättningen för skattefri bilersättning till 16,00 kronor per mil så är vi hemma.
I min branch så har man stoppat de hemflyttningar av produktionen som varit aktuella sedan det blivit känt att rödgröna sörjan kan vinna valet
Men miljövänliga är vi och det är ju det viktigaste.
Visst kommer glesbyden gnälla lite men det är inte svårt att skrtta åt dom från en takterass på Stockholms innerstad.

Från och men 1 september i år så får vi inte längre köpa dammsugare som drar mer än 1600W.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 825170.ece
Detta kommer skärpas till 900W framöver.
Men om nu dessa dammsugare som vi använder en timme i månaden är sådana enorma förbrukare att en grupp tillsatt av EU blivit avlönad i säkert ett år för att utreda detta så finns det kanske ett par andra saker att titta på?
Förbjud infravärmare, AC, myggjagare, motorvärmare, ellås, batteridrivna radioapparater, gräsklipparrobotar, elmanövrerade stolar, bordsfläktar, pool hos privapersoner, utomhusbelysning, begränsa vattenmänden ett hushåll får göra av med per dygn, släck vägbelysningen och förbjud dessa miljövidriga batterier helt. I förlängningen så kanske onödiga saker som parfym, färgade kläder och "onödig design" kan förbjudas.

Rövskrapan kommer åter 2015 för att spara på miljön!

Bitter? Ja lite :D (och lite packad)
Lucif3r skrev:60k för en sketen jävla hyundai? Skulle jag aldrig betala. På dom 50k kr som skiljer 2dl förbrukning lär du åka skapligt långt innan du tjänar ett korvöre. När du väl kommit upp dit så tjänar du ändå bara 3kr/mil i bästa fall.

Men vissa är ju så trögfattade att dom bara stirrar på förbrukningen, och kastar gladligen ut flera flera tusen extra på en bil, gärna något riktigt skitmärke också som Kia eller Hyundai...

Men men, diskutera med sånna här snobbar är tämligen meningslöst, dom fattar inte mer för det.
Ja det är vad man får pröjsa om man köper en hos handlare. Skulle jag sälja den till handlare får man inga 60k.. Och bilen i sig är rätt trevlig, bara lite liten nu när vi fick andra ungen.

Förstår inte riktigt vad du pratar om.. Om det är till mig du menar.. Jag tjänar inget på att ha bil.. Men skulle spara mer i förhållande om bränslet blev dyrare än att ha en med större motor.

Jag tycker det är märkligt att det blir sånt liv för typ en eventuell höjning på 70 öre.
Glesbygdskortet går jag inte på.. (Glesbygden ska premieras på annat sätt än via soppa enligt mig.. Jag skulle mer än gärna se lite mer robinhood-skatt till glesbygden.)

Är jag en snobb? Det var nog första gången isåfall...
Du Joel, tycker du att du bor lite "lantligt" och med pissig kollektivtrafik, ska du komma ut och hälsa på här hos mej! ;-) (sök på jordåsvägen 130 på google maps eller eniro)

//David
(sorry, men jag kunde inte låta bli!!) :-)
joel80 skrev:Jag tycker det är märkligt att det blir sånt liv för typ en eventuell höjning på 70 öre.
Det handlar inte om bensinpriset. Det handlar om ditt totala oförstånd och nonchalerande av att det faktiskt finns dom som skulle drabbas hårt av detta, samt att häva ur sig saker som "ut och cykla 1.5mil" utan att ens tänka tanken på att det finns dom som inte KAN.

Ja, du beter dig som en riktig snobb. Hade du bott i typ stockholm hade jag kunnat haft lite överseende med att ha huvudet i arslet och inte se längre än vad näsan räcker... Men om du nu bor i "glesbyggd" så gör det saken bara ännu värre...

Det är nog dags att du går utanför dörren lite oftare och studerar hur det ser ut i landet, istället för att bara stirra på statestik via google. Du behöver ett uppväckande och börja tänka lite längre än ytterdörren.

nåja, Im done here.
I värsta fall får jag byta ner mig till 18" så har jag igen 70 öre :roll:

Skämt å sido, det är sällan jag brukar hålla med Joel när det kommer till politiska diskussioner men jag måste hålla med om att 70 öre känns konstigt att orka engagera sig något speciellt i.

(För att slippa frågor så kan jag svara direkt. Ja jag går till jobbet, jag har valt att bosätta mig så och betala mer för bostaden och istället fått bekvämligheten att bo nära jobbet. Pendlade tidigare 6 mil enkel varje dag. Får därför numer bara ihop 2000 mil om året. Nej jag har inte tjänstebil, nej jag har inte egen firma.)

Nu tjänar jag mer än de där 250k om året så jag ska väl egentligen inte yttra mig men vill ändå försöka sätta det i proportion.
Säg att ni förbrukar 3000 liter om året, då kostar det med ett soppapris på 14,50kr 43 500kr per år. Kostar det istället 15,20 så blir det på året 45 600kr.

2100kr mer per år, ger 175 kr i månaden. Knappt 6kr om dagen. Jag har svårt att tänka mig att någon som har råd att åka så många mil per år står och faller på 6kr om dagen. I sådana fall är nog inte en soppaprishöjning det största problemet vid ett maktskifte, det lär kosta mer än 6kr om dagen i nettopengar för mediansvensken enligt Joels statistik.

Trots detta så tycker jag att soppapriset är omotiverat dyrt och att det är förjävligt att de ska straffskatta bilismen ännu mer. Men det får inte mig att åka en mil mindre bil per år och jag orkar inte hetsa upp mig över det och jag håller även med Joel att det inte är speciellt stor ökning av kostnader sett till hela bilägandet oavsett om man har en ny eller gammal bil.

Sen skulle jag gärna vilja veta hur tusan BNP skulle öka för att vi tvingade alla "säljare" att köpa egna bilar istället för att köra tjänstebilar vilket skulle leda till att de skulle köra skoda istället för bmw? Företagen lär väl knappast fortsätta köpa in dessa dyrare bilar bara för att ha dem stå utan att någon får använda dem?
Nybbe_gefle
Du har rätt.. jag bor inte i "riktig" glesbygd.. men har inte den kollektivtrafik som en stadsbo har. Där vi bestämt oss för att bo har vi blivit rätt så bilberoende då det annars inte funkar med förskola och jobb.

Jag förstår inte varför ni fastnat på cyklingen.. förklarade ju hur jag menade... men igen, jag menar inte att handikappade eller sjuka ska ut och cykla.
Men kör man så pass mycket att 70 öre har betydelse räcker det med att skippa nån kilometer här och där för att "spara in" dom pengarna. Jag kan ta tillbaka uttalandet om du mår bättre av det... det var mest meningen att tydliggöra hur pass kort sträcka av den totala per månad som faktiskt kostar den där femtiolappen. Jag menar inte alls att vara hård mot de som har det svårt... tvärtom. Ursäkta om det lät så.

Däremot är jag övertygad om att den här diskussionen mer handlar om nån slags envist ställningstagande där inte resultatet av höjningen har den stora betydelsen utan ni är upprörda på själva principen.
Att säga att man tycker bränsle i Sverige är för billigt verkar vara lite som att säga att man borde ha hårdare vapenlagar i USA. Det blir helt tokiga diskussioner som mer har att göra med känslor än hur det skulle påverka.

Är det nån av er här inne som verkligen skulle få ekonomiska problem av de 50-150kr det skulle kosta i månaden med 70 öre mer per månad?
Glesbygden kommer inte att dö p.g.a en sån höjning och det är inte heller den stora anledningen till utflyttandet.. det har mycket mer att göra med att t.ex samhällsservicen på mindre orter monterats ner.
Joel, var glad att det åtminstone FINNS kollektivtrafik i din ände av byn! ;-)

I övrigt lär jag dock hålla med om att mitt bilåkande heller inte står och faller med 70 öre, men köper inte politikernas motiv till höjningen. Jag ger väl blanka fanken i utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholm och är heller inte intresserad av att finansiera den via min bilskatt eller bränsleskatt.

//David

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]