Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
crumpets skrev: Är en anpassad service en del av orginalservice? Ja. De sa alltid. Alltid betyder bara en enda sak för mig. Observera att jag inte försöker mata trollet här, utan det är mer ett påpekande till er andra än Vojje. Alltid betyder i min värld alltid.
Så enligt din tolkning ska man få uppdatering i den lilla servicen som görs på flexifuelmotorerna vid 1000 mil. Det är ju också en "originalservice"
Självklart ska man få det. Står det på hemsidan att orginalservice ska ge mjukvara så ska man självklart få denna vid varje servicetillfälle som benämns orginalservice. Annars får de ändra marknadsföringen till "varje stor service" eller nåt sånt, för just nu stämmer det inte.
Handlar det om en principsak eller har du problem med bilen som kunde åtgärdats av en uppdatering! För jag antar att du inte betalat för uppdateringar och inte fått dem?

Läser man det Volvo skriver så kan man uppfatta det som så att uppdateringar ingår vid en originalservice. Däremot står det inget om att det ingår i ALLA servicar, till exempel basservice som i princip är ett oljebyte. Man kan ju tycka att de borde precisera detta och det gör de säkert någon annanstans där det står vad som ingår i de olika servicarna. Jag har inga som helst problem med att acceptera att det är så här - att det i de enklaste originalservicarna inte ingår allt som de marknadsför. Jag känner mig inte ens det minsta lurad. Däremot tycker jag att det är skitdåligt att man inte får fri lånebil när man lämnar in bilen på en service för närmare 10000 spänn. Det får jag hos lokala byverkstaden även om de bara gör ett litet snabbt jobb på bilen.
llesrof skrev:Handlar det om en principsak eller har du problem med bilen som kunde åtgärdats av en uppdatering! För jag antar att du inte betalat för uppdateringar och inte fått dem?

Läser man det Volvo skriver så kan man uppfatta det som så att uppdateringar ingår vid en originalservice. Däremot står det inget om att det ingår i ALLA servicar, till exempel basservice som i princip är ett oljebyte. Man kan ju tycka att de borde precisera detta och det gör de säkert någon annanstans där det står vad som ingår i de olika servicarna. Jag har inga som helst problem med att acceptera att det är så här - att det i de enklaste originalservicarna inte ingår allt som de marknadsför. Jag känner mig inte ens det minsta lurad. Däremot tycker jag att det är skitdåligt att man inte får fri lånebil när man lämnar in bilen på en service för närmare 10000 spänn. Det får jag hos lokala byverkstaden även om de bara gör ett litet snabbt jobb på bilen.
Kan uppfatta?? Jobbar du på Volvo eller hos någon återförsäljare? Dom skriver ju ordagrant och utan allt möjligt tvivel att det ingår. Så antingen är det problem med ordförståelsen, falsk marknadsföring, fel hos återförsäljaren eller någon missuppfatttning hos beställaren.

Hela reklamen går ju ut på att visa på fördelerna med att göra servicen hos Volvo/officiell återförsäljare framför att lämna den till den billigare (och i många fall förmodligen pålitligare) bysmeden.
Användarvisningsbild
av Funk
Mina tjugofem öre. Jag har hela tiden fattat det som att man följer bilens service protokoll och då ingår uppdateringar vid ordinarie servicetillfällen, vid mellanservice (anpassade)med i princip bara oljebyten görs bara just det. Tydligen har jag fattat det hela rätt... varannan service för den som kör extremt lite blir ändå en ordinarie service oavsett körsträcka och innebär då fullt serviceprogram med allt vad det innebär. Men..jag kan vara mer insatt än gemene man och tycker nog faktiskt att en och annan finstilt text eller förklaring borde vara lättare att hitta. För idag är det nästan omöjligt.

/Thomas
Funk skrev:Mina tjugofem öre. Jag har hela tiden fattat det som att man följer bilens service protokoll och då ingår uppdateringar vid ordinarie servicetillfällen, vid mellanservice (anpassade)med i princip bara oljebyten görs bara just det. Tydligen har jag fattat det hela rätt... varannan service för den som kör extremt lite blir ändå en ordinarie service oavsett körsträcka och innebär då fullt serviceprogram med allt vad det innebär. Men..jag kan vara mer insatt än gemene man och tycker nog faktiskt att en och annan finstilt text eller förklaring borde vara lättare att hitta. För idag är det nästan omöjligt.

/Thomas
Jag tycker bara att om man säger en sak så ska man stå för det.

Säger man att varje orginalservice - och jag tror att åtminstone gemene man anser detta vara så (och jag skulle förmoda även juridiska instanser) - så menar man varje förbyggande service som sker på en auktoriserad volvo-verkstad - oavsett om det är stor, liten, mellan, hyper, duper och anpassad service. Dessutom så är det en sådan liten sak.. medans de tappar ur oljan så kan de ju lika gärna låta datorn uppdatera programvaran utan tidsförlust. De måste ju ändå ansluta för att läsa av felkoder etc.

Det är ju också det som volvo vill ge sken utav sker - de vill poängtera fördelarna med orginalservice (och med rätta), men om det visar sig att det de lovar inte sker i verkligheten så är det ju lika bra att gå till bysmeden som man i alla känner och vet gör ett bra jobb istället för att lämna till bilia tex..
Användarvisningsbild
av Funk
De måste ju ändå ansluta för att läsa av felkoder etc.
Nej det är just det man inte gör på anpassade servicar... det ända man gör är att släcka lampan om jag är rätt informerad.

/Thomas
Funk skrev:
De måste ju ändå ansluta för att läsa av felkoder etc.
Nej det är just det man inte gör på anpassade servicar... det ända man gör är att släcka lampan om jag är rätt informerad.

/Thomas
Då borde man kanske göra det i framtiden om man vill framhäva orignalservicar som bättre (eller sluta med reklamen).
valln skrev:Om man har en 3-4 år gammal bil finns det ingen anledning att uppdatera mjukvaran om det inte finns ett mjukvarufel på bilen.
Det är din åsikt, men andra (som jag) har naturligtvis inget emot att få uppdateringar. Jämför med datorn hemma. Alla algoritmer är inte perfekta från början och kan behöva uppdateringar. Jag tror (förmodligen lixom du) att det inte sker så mycket spännande uppdateringar efter 3-4 år och att de flesta uppdateringar mest är till för att minska risken för goodwill utgifter etc. men det kan också finnas små praktiska förbättringar och ingen vill ju ha en skada även om den är ovanlig.

I framtiden, dvs. NU, är ju bilen dessutom internet-ansluten och om du vill vara absolut säker på att du har felfri programvara i din dator så tror jag nog, om du tänker efter lite, att du minst lika mycket vill ha det i din bil... så detta kommer bara bli viktigare och viktigare..
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]