Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Köp husvagn istället för ny bil.. då får man in massor med packning i den.. och så slipper du packa tältet. ;)
Och för familjeresor utan husvagn, kanske en takbox. :)
Nissan Navara är en dålig pickup o en ännu sämre personbil. Hög förbrukning, tokdyra hjullager, egr-ventiler som lägger av o knäcker partikelfiltret osv. Motorerna verkar väl hålla på årsmodell 2006 och framåt men annars är kvalitén låg. Stort lastutrymme jämfört med en kombi visst - men baksätet är kass. En Toyota Hilux är rymligare och enormt mycket slitstarkare men fortfarande ingen klockren familjebil om man inte har behov av lågväxel, diffspärr osv. Köp en Land Cruiser istället. Inte heller billig att driva runt men betydligt mer personbil.
Råkade träffa 2 kompisar i helgen som båda åker 2 - 3 år gamla Navarra. långresor 0.85 kortkörning vintertid runt litern.

De kör långresor på 120 mil med sina Navarror :-O)

Det finns isolerade kåpor och extra värmepaket till bakurymnet om man vill ha.
Som bilägare försöker man ju alltid försköna det egna märket/bilen i fråga.

Svärfar har haft både navara och nu en hilux. Båda drog/drar runt 1.3 blandad körning med orginalhjulen på. De drar såklart mindre om man åker sakta :-) men vem sitter o kör 80 på motorvägen?

Räcker ju o dra en google på navara förbrukning så får man upp ganska mkt info från missnöjda ägare som klagar på förbrukningen som ofta överstiger 1.3 l/mil blandat. En stor tung bil med fördelningslådor och tungdrivna däck drar mkt. Kommer man aldrig ifrån.
Sierra94 skrev: men vem sitter o kör 80 på motorvägen?
Jag tror deras siffror stämmer för mina kompisar, för båda ligger nämligen och häckar i "Lastbilsfilen" där rullar runt 85 km/h på sina långresor.
Haha. Ja, vem har bråttom? Blir jobbigt på lååångresor om man ska sitta o dröna i 85 km/h i många mil ;-)
Takbox för tusan! :) Har en V70N som vi bytte till när vi väntade pojken, när han sen kom var dottern 14 månader så vi fick köpa en syskonvagn (79cm bred Emmaljunga Double Viking). Utöver det har vi tre hundar :P Vi får då plats hela familjen inklusive packning :) Har en rätt stor takbox där vagnen går att lasta i när bagaget är fullt med packning och hundar, och för vardagsbruk så åker vagnen med ena hunden i bagaget och viss packning ryms :)
Jonas_latt skrev:
SvenB skrev:Jag förstår inte riktigt att du inte klarar dig med en "vanlig" kombibil. Vi var i samma situation som du. När älsta dottern var 3 år, fick vi tvillingar. Inte sjutton behövde vi en "lastbil" för det. :D Är det inte något annat som styr din längtan efter en "häftigare" bil. :?:
Vad hade du då för vagn.?
När jag har lagt i vagnen så skulle jag kunna få in två små sport bag. Eller en större.
Vilket jag tycker är för litet. Som i sommar ska vi på semester. Var ska då tex resesängen va?
Sen tält eller liknande, camping bord /stol mm.

Det är i såna tillfällen jag tycker att en stor pickup skulle funka.
Men får väl bli en q7 eller liknande.
Du kan väl lasta ovanpå vagnen? Bagaget är ju mycket stort om du lastar på höjden och inte bara fyller markplan ;) Här hade vi visserligen inte med vagnen men hade vi viljat hade den kunnat åka med i takboxen :) Bild
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]