Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
bjornw skrev:CarPlay är ju inget mer än en visning på bilens infotainmentsystem av appar som körs på telefonen. Alltså bara en variant av VNC (och liknande protokoll/lösningar) anpassad för Apple och bilar. Inte så revolutionerande i sig självt och inget som påverkar Sensus eller bilens inbyggda funktioner eller appar.
Om man har lite koll på hur iOS fungerar och ser ut så inser man direkt att CarPlay inte bara är en VNC-session till telefonen. Det är ett specialgjort gränssnitt med större knappar och typsnitt och mer tonvikt på röststyrning och talsyntes osv. Designat för att användas vid bilkörning, helt enkelt.

Det är lite samma tanke som att du redan idag kan synka din telefon och få upp adressbok etc etc i bilens infotainment. Skillnaden med CarPlay är väl att iOS-utvecklare kan skapa CarPlay-kompatibla gränssnitt till sina appar. På den demo-video jag tittade på häromdan så såg man en en spotify-ikon. Tredjepartsprogramvara mao. Ganska intressant, tycker jag.
joel80 skrev:För att Iphone skulle behålla samma slags kontakt mer än några år har inte hänt än så länge.
Jag vet inte vad din definition på "några år" är, men 30-pinnarskontakten kom 2003 och har egentligen inte lagts ner ännu eftersom man fortfarande tillverkar iPrylar som använder den. När den kom var det knappt någon som använde sin mobiltelefon till nåt annat än att SMS:a och ringa, och möjligtvis ta grötiga bilder i 640x480 om man hade det allra senaste i telefonväg.

Apples Lightningkontakt är också framtidssäker så till vida att de pinnar som finns (åtta stycken) kan byta funktion beroende på vad det aktuella tillbehöret behöver. Det är därför kablarna kostar lite mera, dom innehåller lite elektronik för detta.

Apple sa själva att dom inte byter kontakt i onödan, och det tror jag på. Kunderna blir ju (bevisligen) förbannade vid en sån manöver. Vi lär nog ha Lightning under lång tid framöver. :)

För övrigt hade jag Nokia i kanske tio-tolv år. Under den tiden hann dom med tre olika sorts laddkontakter och minst lika många för dataöverföring.

joel80 skrev:Tycker ändå det är urbota dumt att satsa på ett system som kräver ett visst märke av mobil, som dessutom är på nergående och inte ens kommer upp till en ägarandel på över 20%.
Nu inser jag att diskussionen är påväg att spåra ur (igen) men det är lätt hänt att man förväxlar marknadsandel på hårdvara och mjukvara. ;)

Jo, iOS har rätt liten marknadsandel mot Android numera. Inte konstigt eftersom man kan få Android från femtielvatusen telefontillverkare i alla prisklasser medan det bara är Apple som säljer telefoner med iOS på. Men ställer man Apples marknadsandel mot t.ex Sony, HTC etc så är Apples 20 procent plötsligt inte så illa längre. ;) Var Samsung ligger vet jag inte, kanske högre numera.

På datorsidan så är ju Apple en av världens största datortillverkare. Att alla konkurrenter tvingas licensiera Windows vilket ger Microsoft en överväldigande stor marknadsandel över OS X är en helt annan sak. :)
av chraist
Vad har Apples marknadsandel att göra med Sony. Som du själv säger finns det väldigt många tillverkare av android. Det som fortfarande är intressant är ios andelar mot Androids andelar. Vilket som det ser ut nu inte är gynnsamma. Sen har även alla android telefoner SAMMA anslutning.
av Linqid
joel80 skrev:Men skillnaden är att de flesta ändå kan använda Sensus.. oavsett mobilmärke. Du är alltså inte låst till en viss produkt för att kunna använda sensus.
Men skulle det nu vara så att det här är ett tillval till Sensus (Nån sa separat skärm.. var faan ska den monteras??) så är det ju annorlunda.. Då blir det inte lika illa.
Tycker ändå det är urbota dumt att satsa på ett system som kräver ett visst märke av mobil, som dessutom är på nergående och inte ens kommer upp till en ägarandel på över 20%.
Fast Sensus försvinner ju inte. CarPlay är ett komplement, och behöver inte köras om man inte vill. Du kan alltså använda din Android-telefon som vanligt utan inblandning av Apple CarPlay, även om CP finns installerat. Separat skärm är knappast aktuell och inget jag har läst någonstans.

Apple CarPlay är mjukvara, jag förstår verkligen inte varför många är så himla irriterade över att Volvo "låser sig vid iPhone". Man kommer erbjuda ett program som gör det enklare att använda sin iPhones funktioner medan man kör. Inget annat. Kommer Android med detsamma framöver lär säkert det bli ett tillval det också, men det får framtiden utvisa.
av chraist
Linqid skrev:
joel80 skrev:Men skillnaden är att de flesta ändå kan använda Sensus.. oavsett mobilmärke. Du är alltså inte låst till en viss produkt för att kunna använda sensus.
Men skulle det nu vara så att det här är ett tillval till Sensus (Nån sa separat skärm.. var faan ska den monteras??) så är det ju annorlunda.. Då blir det inte lika illa.
Tycker ändå det är urbota dumt att satsa på ett system som kräver ett visst märke av mobil, som dessutom är på nergående och inte ens kommer upp till en ägarandel på över 20%.
Fast Sensus försvinner ju inte. CarPlay är ett komplement, och behöver inte köras om man inte vill. Du kan alltså använda din Android-telefon som vanligt utan inblandning av Apple CarPlay, även om CP finns installerat. Separat skärm är knappast aktuell och inget jag har läst någonstans.

Apple CarPlay är mjukvara, jag förstår verkligen inte varför många är så himla irriterade över att Volvo "låser sig vid iPhone". Man kommer erbjuda ett program som gör det enklare att använda sin iPhones funktioner medan man kör. Inget annat. Kommer Android med detsamma framöver lär säkert det bli ett tillval det också, men det får framtiden utvisa.
Men vad är det ni inte förstår?! Det är ju så in i helvetes korkat av Volvo att välja att satsa på en plattform som tappar och har blivit omkörd totalt! Detta är enligt mig att kasta pengar i sjön för Volvo. Inte speciellt många som kommer att välja till något man inte har användning för. Fortsätt istället att utveckla ett öppet system där alla OS är välkomna och har samma finesser!

Siffrorna talar för sig själva som jag postade förut.
Användarvisningsbild
av SvenB
chraist skrev:
Men vad är det ni inte förstår?! Det är ju så in i helvetes korkat av Volvo att välja att satsa på en plattform som tappar och har blivit omkörd totalt! Detta är enligt mig att kasta pengar i sjön för Volvo. Inte speciellt många som kommer att välja till något man inte har användning för.
Nu börjar vi hamna i samma läge som i går med hårda ord. Jag förstår inte vad Androidanvändarna har emot att det kommer in ett system som gynnar iPhoneanvändarna, även om de inte är lika många som Androidanvändarna. Men de är förmodligen tillräckligt många för att Volvo ska välja att satsa på Apple CarPlay vid sidan av Senus.
av chraist
SvenB skrev:
chraist skrev:
Men vad är det ni inte förstår?! Det är ju så in i helvetes korkat av Volvo att välja att satsa på en plattform som tappar och har blivit omkörd totalt! Detta är enligt mig att kasta pengar i sjön för Volvo. Inte speciellt många som kommer att välja till något man inte har användning för.
Nu börjar vi hamna i samma läge som i går med hårda ord. Jag förstår inte vad Androidanvändarna har emot att det kommer in ett system som gynnar iPhoneanvändarna, även om de inte är lika många som Androidanvändarna. Men de är förmodligen tillräckligt många för att Volvo ska välja att satsa på Apple CarPlay vid sidan av Senus.
Som sagt jag har inget emot att Volvo vill utveckla och förenkla för sina kunder. Det jag däremot inte förstår är att dom väljer en plattform som tappar och att dom inte väljer att satsa på samtliga OS som ökar. Helst öppet så klart. ;)

För vem vet firefoxos, jollaphone eller ubuntu kanske är det som är störst om något år.
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB, det handlar inte om Iphone vs Android och att jag som Androidanvändare har något emot det. Det handlar ju om just det charist säger (även om det var onödigt hårt kanske) att dom slänger pengar i sjön och utveklar ett system som enbart funkar för ett fåtal.
Sensus är, trots att det är baserat på Android, fullt kompatibelt med alla mobiler som kan koppla upp via bluetooth. Att inte lägga pengarna på att utveckla produkter som har ett brett användningsområde för många kunder är det som jag är upprörd över. Vore det så att ett system enbart utvecklas för Android skulle jag också vara skeptisk och tycka det var dumt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är alltid skönt att debattera med dig, du är så lugn även då vi inte har samma uppfattning. Vi får nog avvakta och se vad det blir. Men det är väl inte Volvo som utvecklar Apple CarPlay utan Apple. Volvo väljer att implantera det. Så jag tror inte att det kommer att inverka på priset i någon större utsträckning.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av chraist
joel80 skrev:SvenB, det handlar inte om Iphone vs Android och att jag som Androidanvändare har något emot det. Det handlar ju om just det charist säger (även om det var onödigt hårt kanske) att dom slänger pengar i sjön och utveklar ett system som enbart funkar för ett fåtal.
Sensus är, trots att det är baserat på Android, fullt kompatibelt med alla mobiler som kan koppla upp via bluetooth. Att inte lägga pengarna på att utveckla produkter som har ett brett användningsområde för många kunder är det som jag är upprörd över. Vore det så att ett system enbart utvecklas för Android skulle jag också vara skeptisk och tycka det var dumt.
Huvudet på spiken Joel. +1

@SvenB; Det handlar om att ALLA system ska få vara med och leka. Inte android istället för ios som ni nu tyvärr verkar tro att jag menar...
Användarvisningsbild
av MartinS
Då är det väl lika dumt att utveckla specifika "vintertillbehör" eftersom många bilar aldrig ser snö?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]