Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror att anledningen till att vi är upprörda är för att vi är ovana vid att all förändring av skatterna inte är höjningar. Om det varit de röd/gröna som lett landet, hade ingen lyft på ögonbrynen eftersom vi varit vana vid höjningar.
Alliansen/moderaterna verkar desperata.. ett nytt försök att "sno" en av vänstersidans frågor "a la nya arbetarpartiet" som jag tror inte riktigt kommer att funka.. kan t.o.m slå bakut att de "riktiga" moderatväljarna blir förbannade och proteströstar på S bara för att visa att dom inte gillat att M höjer skatter.. (även om S kanske höjer mer.. fast på andra ställen..)
Stora skillnaden är att S vill höja skatten på arbete. Detta förslag rör sig om andra höjningar som fortfarande prioriterar "arbetslinjen".
Du menar t.ex som att man ska spara in nån miljard på att ge studenter lägre studiemedel.. Vet inte om det bara är jag, men känslan av att utbildning och arbete hör ihop känns rätt stark..
Min åsikt är att det är fel att man drar ner på studenter och tycker det är bra att skuldsätta unga människor mer (studielånet höjs) för att höginkomsttagare ska kunna behålla sina skattelättnader.
Nu jag inte säker på att den delen kommer som ett "skarpt" förslag i vårbudgeten. Men man har ju höjt fribeloppet, så de har rätt att tjäna mer än vad en låginkomsttagare tjänar utan att studiebidraget trappas ner. Men deras möjlighet att få jobb kanske förändras om man fördubblar arbetsgivaravgiften för unga som S vill.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Jag är en av de som tycker att när man heltidsstuderar ska man kunna studera på heltid, utan att ha spons hemifrån.
Tror det ger bättre motiverade studenter och ett bättre studieresultat.
Hur kom spons hemifrån in. Men vi kanske skall diskutera fordonsskatten.
Ja, blev lite offtopic.. Spons hemifrån kom från att när det blir mer och mer ett "krav" på att man ska arbete på sidan om studierna för att få ekonomin att gå ihop eller att inte skuldsätta sig för högt så är det antingen att jobba eller att ha föräldrar som kan sponsra så man kan skippa att arbeta på sidan om och istället ägna sig åt studierna. (Förlåt den extremlånga meningen, hoppas du förstår hur jag menade ändå..)
Jag förstår hur du menar. :)
SvenB skrev:
VolvoB20 skrev: Bilparken i Sverige är jo i medel 10 år och det tar ju bortåt 20 år innan hela bilparken har bytts ut mot bilar med lägre fordonsskatt så
Det har ju talats mycket om skrotningpremie den senaste tiden. Det är väl en bra "skrotningspremie" att byta ut den gamla bilen mot en nyare och spara mycket pengar i låt säga 10 år på lägre fordonsskatt :D :-)-)
Det blir ju alltid tvärs om i verkligheten, ju dyrare det är att ha bil, desto längre har man kvar den gamla. Självklart för det är ju alltid dyrare att åka nyare bilar pga värdeminskning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 27

För en vanlig Svensson som ej kör p&arin[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]