Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har funderat på en underredsbehandling för min bil, en s80 2007!
Kollade upp en seriös firma i Vällingby och kostnaden landar på nästan 10 000kr.... Är det värt det för en så gammal bil?
Jag kommer nog behålla bilen i minst 2 år till (hoppas jag) då jag har lagt ned rätt mycket pengar på den!
Lucif3r skrev:"En så gammal bil" he says... inte ens 10år gammal :roll:

Det är ju när bilar blir till åren man ska skydda dom, då orginalskyddet blir mer och mer slitet.
Ja det är lite så jag tänkt att det kan vara bra med ett skydd nu när den är 10 år gammal.
Men vet inte om jag får tillbaka dem pengarna när den ska säljas, jag får nog bara ett inre lugn :roll:
10k för två års fortsatt ägande lät väldigt saftigt, kan absolut inte tänka mig du får tillbaka de pengarna annat än som du säger i form av inre lugn eller som en investering om du behåller bilen en mycket längre tid. Volvos rostskydd är väl 12 år så ännu har du väl inget att oroa dig för. Lämna det till nästa ägare.
Det är helt klart värt att lämna in den på en behandling. Min ska in på verkstaden imorgon och det ska svetsas fast en del på avgassystemet då en av delarna som håller uppe det rostat sönder.
Ja 10tkr är mycket, men jag kan kanske lika gärna spara in på det genom att rostskydda den nu och slippa reparera något dem kommande 2? åren. (Låter nästan som om jag försöker övertala mig själv här) Iofs 12 års rostskydd..
Jobbar ni också nätter? :wink:
Som svar på om du får tillbaka pengarna så är det ett solklart NEJ. Regel nr1 i bilägande: Man får ALDRIG tillbaka dom pengar man lagt ner på bilen. Bil är den sämsta investering man kan göra :roll:

Men om bilen är fin undertill idag så kommer den inte rosta sönder på ynka 2år.
Mitt skydd är garanterat sedan -97, gått i sverige sen -04, och det finns inte en rostfläck under på den(förutom på alla bultar, givetvis). Men nog skulle även jag vilja fixa till skyddet undertill, men då har ju jag inga som helst planer på att sälja min bil heller. Fullt möjligt att jag har den kvar om 10-15år :P
... och andra sidan har äldre volvos(~90-~05) bättre rostskydd än dom nyare, dom verkar ju tävla med gamla 240is i rost :roll:
simonhalmstad skrev:Det är helt klart värt att lämna in den på en behandling. Min ska in på verkstaden imorgon och det ska svetsas fast en del på avgassystemet då en av delarna som håller uppe det rostat sönder.
OK. Men rostskyddsbehandling förhindrar knappast att avgassystemet eller delar av dess upphängning rostar sönder.
AWDvolvo skrev:Jag har funderat på en underredsbehandling för min bil, en s80 2007!
Kollade upp en seriös firma i Vällingby och kostnaden landar på nästan 10 000kr.... Är det värt det för en så gammal bil?
Jag kommer nog behålla bilen i minst 2 år till (hoppas jag) då jag har lagt ned rätt mycket pengar på den!
Jag tycker 10.000 kr låter som väldigt dyrt om det bara är en underredsbehandling det handlar om. Möjligen är det OK om det är en fullständig rostskyddsbehandling efter alla konstens regler det handlar om. Som andra påpekat får du i vilket fall inte tillbaka pengarna oavsett när du säljer. Om du är orolig för rost, varför inte låta göra en inspektion av rostskydd/rostskador för en relativt billig penning? Då borde få ett hyggligt grepp om risken för att rostskadorna under de närmaste två åren blir så allvarliga att bilen behöver repareras för att klara besiktningen. Gör du inspektionen hos en rostskyddsfirma lär de förstås försöka övertala dig att rostskydda men du behöver ju inte göra som de vill. Vill du minimera risken för att farorna överdrivs av den som utför inspektionen, gör den hos någon part som inte har lika stort egenintresse av att skaffa jobb. Möjligen kan en sådan här inspektion göra av Bilprovningen. En Volvoverkstad kan troligen också göra detta och om du har någon mekaniker/"verkare" på en sådan verkstad som du litar på är det en annan möjlighet.
av LOB
Om du har vägarna förbi Oslo så kostar där en full behandling ca 4000-4500 nok (Mercasol). Se t.ex Kampenantirust.no

För övrigt var min 855 -97 den minst rostna 17 år gamla bil de den gång hade sett på Dinitrolsentret i Oslo.
Senast redigerad av 1 LOB, redigerad totalt 0 gånger.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]