Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av micke59
Jag var på besiktningen i Sätra utanför Sthlm med min Ford Explorer som jag hade på den tiden, och besiktningsmannen sa "Åh fyrhjulsdrivet" så stampade han gasen i botten (det var vinter och snö), en riktig jätte sladd och missade en stolpemed hur lite som helst!!!
Man måste ju vrida in knappen för fyrhjulsdrift om man ska ha det, dvs det var ingen permanent fyrhjuldrift på denna.
Undrar vad han sagt om han satt den i stolpen?

/Micke
av *pettson*
Besiktning är ett skämt. Det har inte med dekra att göra. Det görs ingen seriös besiktning ändå av bilar idag.
Man anser att man inte ska tillfoga bilägarna onödiga kostnader. Därav är inte besiktningen så hård..
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det gäller säkert någon eller några av de nya besiktningsföretagen, men långt från alla.
vågar påstå att det dina påståenden är ute på tunn is när det gäller gamla hederliga bilprovningen, som faktiskt är sig likt.
av *pettson*
milktrucker skrev:ja det gäller säkert någon eller några av de nya besiktningsföretagen, men långt från alla.
vågar påstå att det dina påståenden är ute på tunn is när det gäller gamla hederliga bilprovningen, som faktiskt är sig likt.
Tja.. för många år sedan sökte jag jobb på just svensk bilprovning så tro nu inte att jag är bitter för att jag inte fick jobbet.. :-)-) Jag fick det .. men jag tackade nej då jag fått veta mera om det.
Men man förklarade stolt att det största man hade att brottas med var just att vara acceptabelt hårda. Tog man alla bilägare i hampan och klämde dom på allt som var fel, då skulle det bli ett ramaskri och bilparken stod stilla med stora protester. Men om man var lite mera moderat med åsikterna på provningen så var kunderna mera nöjda. Till sin hjälp hade man ett antal bilar som rullade runt på bilprovningen och ständigt besiktigades på olika stationer. Om bilen blev olikt bedömt blev det en reprimand eller utbildning för provaren. Den som hade besiktningsstatik med t.ex många nedslag på spindelleder fick en utbildare parallellt med sej för att se om det verkligen var så mycket dåliga leder, eller om det var provaren som var för hård. Det gällde allting.
Anledningen var att man var *mån* om kunderna. Man ville inte tillfoga bilägarna höga kostnader för reparationer.
Man utförde även självmordsbedömningar. Om en bil har t.ex ett länkarmsfäste som är lagat med skruvad plåt istället för svetsat (vilket jag sett) och detta har godkänts i sbp av någon outgrundlig anledning på en sida. Ja då SKA provaren släppa samma typ av lagning på andra sidan. Det istället för att tala om att det hela är livsfarligt. För sätter han stopp för bilägaren anses han ha skjutit förra provarens beslut i sank.
Alltså vansinnigt.
av sjöman
Själv har jag använt Dekra i Uppsala när de var helt nyetablerade där. De var mycket entusiastiska över att öht få en bil att kolla på kändes det som. Hade nog krävts mycket för att få den underkänd :D

Eftersom jag varit på så gott som alla bolag som finns nu för tiden (och förstås väldigt mycket på "gamla" bilprovningen) kan jag konstatera att det verkar vara stationschefen och underlydande personal det hänger på även om nivån på vanliga bilprovningen alltid tycks ligga högre.

Var nyligen på Carspect i Järfälla. Där ville besiktningsmannen inte att jag var med och tittade utan jag skulle sitta långt bort och fika i stället. Kanske var det på grund av att han samtidigt hade ett privat samtal i telefon. När jag ändå ville vara med la han på och hämtade chefen. Denne lät mig vara med. Däremot visste inte ens chefen hur man får en V70 bi-fuel att gå på gas :!: Carspect Järfälla är i övrigt att varna för då kundbemötandet är uselt och informationen obefintlig. Carspect på andra orter kanske är jättebra.

Bilprovningen över lag förefaller vara pålitligast. De fem stationer jag besökt de senaste två åren (besiktar många olika fordon) har gett bra intryck både vad gäller bemötande och kontrollens kvalitet.

Opus har jag bara varit på två stycken under samma period, både dessa utmärkt bemötande och helt ok kontroll.
av Waizguy
Jag vet inte var i Sverige *Petsson* sökte arbete på SBP, men jag har i vilket fall en gång i tiden lyckas få 8st 2or och 7st "bra att veta" på en och samma besiktning, på just SBP. Då var det inte tal om en besiktningsperson som hanterade bilen utan på slutet stod 3st med en varsin hammare och klia sig i huvudet. Bilen var ändå långt ifrån många av de vrak man ser åka runt på vägarna och endast 1 av 2:orna var av allvarligare art.
Åker trots det fortfarande endast till SBP och lär nog fortsätta med det :)
Användarvisningsbild
av snepo
NilsO skrev:
yuphin skrev:[H]os Bilprovningen var mitt intryck att man hade mer kompetent personal som även tipsade om saker som kunde behöva åtgärdas inom kort även om man inte fick anmärkning just på besiktningen...Man vill ju trots allt ha en säker bil hela året, inte bara när man besiktar!
Där jag bor har ett liknande företag, "Besikta", tagit över SBP:s station. En väldigt konkret förändring mot tidigare är att man nu måste be om – och betala för – en tilläggstjänst om man vill att besiktningsmannen ska berätta om sådant de upptäcker som inte ger anmärkning, dvs sådant som noterades på protokollet som "Bra att veta" av SBP.
Heja sverige allt sämre och dyrare
av perfjoe
Jag är nöjd med besiktning hos Dekra.Jag tycker att det är ägarens ansvar att bilen är felfri,så det är bara sköta den på ett eller annat sätt.Mina bilar har jag 99% skött själv.
av Uninium
Besiktigat min hos Dekra dom 2 senaste gångerna,visserligen åkte jag på en 2a första gången pga lätt toning på sidorutorna fram. Men det var också en chansning från min sida..
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]