milktrucker skrev:ja det gäller säkert någon eller några av de nya besiktningsföretagen, men långt från alla.
vågar påstå att det dina påståenden är ute på tunn is när det gäller gamla hederliga bilprovningen, som faktiskt är sig likt.
Tja.. för många år sedan sökte jag jobb på just svensk bilprovning så tro nu inte att jag är bitter för att jag inte fick jobbet..

-) Jag fick det .. men jag tackade nej då jag fått veta mera om det.
Men man förklarade stolt att det största man hade att brottas med var just att vara acceptabelt hårda. Tog man alla bilägare i hampan och klämde dom på allt som var fel, då skulle det bli ett ramaskri och bilparken stod stilla med stora protester. Men om man var lite mera moderat med åsikterna på provningen så var kunderna mera nöjda. Till sin hjälp hade man ett antal bilar som rullade runt på bilprovningen och ständigt besiktigades på olika stationer. Om bilen blev olikt bedömt blev det en reprimand eller utbildning för provaren. Den som hade besiktningsstatik med t.ex många nedslag på spindelleder fick en utbildare parallellt med sej för att se om det verkligen var så mycket dåliga leder, eller om det var provaren som var för hård. Det gällde allting.
Anledningen var att man var *mån* om kunderna. Man ville inte tillfoga bilägarna höga kostnader för reparationer.
Man utförde även självmordsbedömningar. Om en bil har t.ex ett länkarmsfäste som är lagat med skruvad plåt istället för svetsat (vilket jag sett) och detta har godkänts i sbp av någon outgrundlig anledning på en sida. Ja då SKA provaren släppa samma typ av lagning på andra sidan. Det istället för att tala om att det hela är livsfarligt. För sätter han stopp för bilägaren anses han ha skjutit förra provarens beslut i sank.
Alltså vansinnigt.