Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det kanske är så, att vi behöver ha båda typerna av däck i trafiken? Många klarar sig på dubbfria däck och bör då rimligen kunna välja sådana, medan andra bedömer att de vill ha dubbat och då bidrar dessa till trafikbilden genom att rugga upp ev glansis lite grann (vilket de dubbfria har viss nytta av). Det är väl kanske lite naivt att tro att det skulle funka perfekt, men man kanske inte ska underskatta bilägarnas förmåga att göra ett informerat val. Förbud och straffavgifter känns rätt fel i detta sammanhang, men lite propaganda för dubbfria däck som ett hyfsat alternativ skulle förmodligen göra att deras andel ökade lite. Då skulle kanske partikelproblematiken minska lite? Liksom vägslitaget...
Jo, men det är ju just detta deras förslag går ut på. Att begränsa dubbdäcksanvändningen till de regioner där de verkligen behövs.
Problemet är ju att ibland uppstår snorhalka även i Stockholm och då hävdas det att dubbdäck är enda räddningen (både för den som har sådana och för andra, som får blankisen uppruggad så deras dubbfria får nåt grepp...). Samtidigt har man ju total saltnoja i Sthlm, så tillfällena med hysterisk halka är inte många eller långvariga och då är ju dubbdäck helt onödigt. Nån sorts "moment 22" -situation, nästan. Så: är huvudstaden en region där man ska få ha dubbade däck eller inte? Forskare ser till statistik formad av många händelser, medan varje bilägare ser till sin egen situation och gör väl vad han/hon kan för att slippa ingå i denna statistik. Det lär inte bli fråga om att "komma överens" i denna fråga; nån måste styra upp det hela och då kommer oundvikligen några att bli sura och andra att bli nöjda.
Hm.. jag kör ofta i Stockholm.. men lika ofta norr om Dalaälven.. Jag skulle inte gilla att behöva ligga och pendla motorväg så pass ofta som jag gör mellan Stockholm och Gävle med dubbfria. Jag tycker att svartisen är läskig nog med dubbdäck... och det är rätt ofta det är rejält halt på E4:an norr om Uppsala. Jag är en av de som , när det inte är bilar bakom, gör lite bromstest då och då om det ligger i luften att det skulle vara halt.

Ibland har man undrat om man börjat bromsa alls.. det bara glider. Enda avslöjande är det skrapande ljudet av dubbarna.
Tycker dom lägena är betyligt fler än då det är massor med snö på vägen.

Skulle dom förbjuda dubbdäck i Stockholm skulle min säkerhet minska ganska mycket.. alternativt min restid öka ganska mycket.
Det är ju intressant att titta på vad som hände i Oslo när man lade på dubbdäcksavgift.

Antalet bilar med dubbdäck sjönk från 70-80% till 15-20%, men antalet olyckor gick inte upp.

Håller med joel80 också, Är det riktigt blixthalka med blankis så går det ju att köra rejält mycket fortare med dubbdäck än med friktionsdäck
joel80 skrev: Skulle dom förbjuda dubbdäck i Stockholm skulle min säkerhet minska ganska mycket.. alternativt min restid öka ganska mycket.
joel80 skrev: Skulle dom förbjuda dubbdäck i Stockholm skulle min säkerhet minska ganska mycket.. alternativt min restid öka ganska mycket.
Det är det väl ingen som motsagt, att det i vissa situationer går att köra fortare om man har dubbdäck än friktionsdäck. Men många, som i dag kör med dubbdäck, skulle kunna använda friktionsdäck och bara vid några tillfällen "lunga ner sig" då det behövs. Det är väl det som forskarna menar.
Sedan det som VolvoB20 skriver om Oslo. Att dubbdäcksanvändandet minskade utan att olyckorna ökade med dubbdäcksavgift är intressant. Det visar att många klarar sig med friktionsdäck, men använder dubbdäck eftersom det inte kostar något extra och att de inte behöver betala för merkostnaden för samhället och miljön.
SvenB skrev: Men många, som i dag kör med dubbdäck, skulle kunna använda friktionsdäck och bara vid några tillfällen "lunga ner sig" då det behövs. Det är väl det som forskarna menar.
Visst är det så, jag har kört med friktionsdäck i 8 år nu och jag får slå av på tempot när det är blixthalka men det kan jag leva med.

Tittar man i statistiken, ser man ju att förarna faktiskt anpassar sig. Är det blixthalka kör de med friktionsdäck långsammare än dubbdäcksåkarna. Men även motsatsen gäller, är det barmark kör dubbdäcksåkarna mycket långsammare än friktionsdäcksåkarna p.g.a. att det bullrar och är så obekvämt med dubbarna.
Hittills i höst har det varit halka (fläckvis) en eller två dagar. Då fick jag faktiskt slå av på tempot lite. Resten av tiden har det varit snö/slask eller barmark. I snön blev jag väldigt imponerad av däckens prestanda och på barmark är det som att köra med sommardäck. Nej, det tar jag tillbaks. Det är tystare och bekvämare än med mina Continental sommardäck.

Känns som jag kan leva med att slå av på tempot lite grann dom dagar om året det krävs.
Om vi tar Stockholm...

Hela diskussionen är skapad och drivs av innerstadsmänniskor (läs politiker & mediamänniskor på fina adresser)
Buuhuuu.. Vilken pissluft jag fick när jag flyttade till trendiga Kungsholmen i Stockholm *gråt gråt*.
Ahhh, det kostade ju fakiskt 3 200 000:- för en tvåa så jag kan kräva att få frisk luft!
Ska jag inte kunna ta mig en latte á 56:- utan att få andas havsluft, sååå uselt.

Visst är det överdivet av mig men det finns en del sanning i det.
Alla vet att luften i innerstaden är kass, eller iallafall inte som "på landet".
Vi bygger inte för att få mindre köer, utan vi bromsar upp trafiken.
Ringleder är för töntar... vi bygger så att vi inte kan bygga ringleder i framtiden.
Vi skall alla bo i den trendiga innerstaden men ingen vill betala priset för det.
Man ligger 25 år efter i infrastrukturen pga av att man puttar politiska beslut framför sig.
Man sätter krokben för sig själv i framtiden eftersom man bygger så nära den befintliga infrastrukturen att utbyggnad är omöjlig.
En mandatperiod är fyra år och det är så långt man ser framåt.
Allt är kortsiktigt och långt mycket dyrare än att se det i ett långsiktigt perspektiv (dvs. det är rent politiskt).
Säger Sossarna JA så måste Moderaterna säga NEJ. Så jävla barnsligt enligt mig...men enligt det politiska spelet så är det ok.
Pga detta så drivs inget framåt på långsiktig basis. Tråkigt och dyrt för de som bor här.

Om ni undrar så bor jag i Stockholm och möter denna typ av innerstadsmänniskor regelbendet.
Man skall stämma chefen för att en kopieringsmaskin står närmare än 5 meter och släpper ut partikalar medans man bor på Hornsgatan med två små barn.

/Jag har tagit några pilsner som vanligt på fredagen men tror jag nog skall kunna stå för detta imorgon.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]