Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Alla ställen jag jobbat på har bara tagit bokade bilar. Bokas en bil ställs den senast 07.00 på parkeringen och hämtas tidigast 15.00. På så sätt kunde man alltid göra sitt jobb. Dom bilarna som man började dagen med, var bokade sent dagen innan och hade spenderat natten på verkstans parkering.
Taxibilar och polis samt räddningstjänst hade egna servicekillar hos oss. Men inte ens där tog man en nyss körd bil och bytte olja på eller gjorde annat. Dom fick även dom lämna bilarna för att återkomma senare o hämta. Där kunde man dock säga ett exakt klockslag när bilen skulle vara klar. Inte en taxibil kom förbi det systemet heller. Dom fick samma avtal som polis o räddningstjänst.
av osla
nog varmkör jag innan jag tappar ur oljan, tar ju nog länge med varm olja tills det slutat droppa, och med kall lär man ju hinna dö innan allt är ute. så länge man inte kör på tunn olja som är som vatten men vem gör det på en äldre bil
av *pettson*
Jag vet inte riktigt vilka oljor man kör på om den rinner i evighet i rumstemperatur? Dom flesta har gått ifrån rak 50 olja.
Dom flesta kör på multigrade idag och då är det ingen nämnvärd skillnad mellan ljummen och rumstempererad olja. Kör man upp oljan varm så är den tjockare rent viskositetsmässigt.
av NilsO
Vad är risken med oljebyte om man inte har tillgång till uppvärmd verkstad? Att man inte ska hälla iskall olja i het motor kan jag begripa, men utöver det?
av *pettson*
Risker och risker. Allt beror ju på vad du ska göra. Alla moment, gradtal, gap vid karosseri med mera är angivet vid rumstemperatur. Alla packningar och o-ringar, lim, färger ja det mesta utgår ifrån dom temperaturerna.
Är det för kallt riskerar man att spräcka metall. Ett termostathus eller en vattenpump eller liknande spräcker man enkelt om metallen håller -10 grader vid jobbet. Dom skadas inte av den tempen väl på plats monterade i rätt temp, men kan alltså skadas vid jobbet.
Har själv hjälpt en i nöd och just bytt termostathus i minus 12 ute. Inga som helst problem tills bilen öppnade termostaten första gången. Ett tydligt KLICK hördes och så blev backen full med glykol. Huset sprack. Nåt jag aldrig varit med om annars.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Lossade locket till säkringsboxen i motorutrymmet på min V50 för några dagar sedan. Temp strax under nollan. Plasten till snäpplåset sprack.
av NilsO
*pettson* skrev:Risker och risker. Allt beror ju på vad du ska göra.
Vid oljebyte brukar jag vilja tappa av den gamla oljan, sätta tillbaka oljepluggen med ny kopparbricka, montera nytt filter, fylla på ny olja :) Eftersom du skrev "ndvik oljebyten i temperaturer under rumstemperatur" i ett tidigare inlägg tänkte jag att det kanske fanns någon speciell hake just vid oljebyte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ha ha!
Kul tråd, många som vet...

Du behöver inte ta hänsyn till motortempraturen vid oljeberoendet eller tändstiftsbyte.
Jag har bytt mängder med tändstift, både på motorer som är så varma att jag inte kan hålla på dom och på motorer som håller minusgrader. Inget alls hände. Jag har dock vara erfarenhet av Volvos motorer, men det är väll dom vi diskuterar här!

Och givetvis rinner oljan ur fortare om motorn är varmkärd!
På min båt där man måste suga ur oljan, så skiljer det över en halvtimme i tid på ett oljebyte beroende på om
Motorn är varmkörd eller ej. På en bil kanske skillnaden är 5 minuter.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?