Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tycker han har en poäng. Många, både politiker och väljare, ser rätt kortsiktigt samt att många mest ser till sin egen vinning. Att behöva ändra något i sin egen livsstil för att "rädda framtiden" är så diffust så många inte kan ta sig till det, även om samma människor säger "jag skulle göra allt för mina barn".
joel80 skrev: ons 29 dec 2021, 03:01 Tycker han har en poäng. Många, både politiker och väljare, ser rätt kortsiktigt samt att många mest ser till sin egen vinning. Att behöva ändra något i sin egen livsstil för att "rädda framtiden" är så diffust så många inte kan ta sig till det, även om samma människor säger "jag skulle göra allt för mina barn".
Vad svarar du på? Hänger inte riktigt med.
joel80 skrev: tis 28 dec 2021, 12:01
poseidon skrev:Nu går delar av transportfirmorna i England över till diesellok istället för eltåg. Detta pga de höga elpriserna.

https://www.railfreight.com/railfreight ... dpr=accept

Screenshot_20211228-072303_Facebook.jpg
Uppenbarligen för låg skatt på diesel!
Men trist att elmarknaden är uppfuckad också.
Problemet är till stor del att det har blåst för lite så vindkraften står still.

Jag tror inte höjd skatt på diesel till 30 kr/l kommer göra att det börjar blåsa mer och framförallt blåsa hela tiden utan perioder av lite vind. (även om politikerna verkar tro det)

Jag ser det mer som en naturlig anpassning. Vi går över till oreglerad energikällor som sol och vind som producerar lite nu och då. Då får vi helt enkelt anpassa vår förbrukning efter produktionen. Blåser det kör vi för fullt på el. Blåser det inte så kör vi på gamla system, eller så låter vi helt enkelt fabriker och transporter stå still de dagar det inte blåser. Det är väl kanske de uppoffringar vi får göra för att rädda klimatet.

Som du skriver Joel
joel80 skrev: ons 29 dec 2021, 03:01 . Att behöva ändra något i sin egen livsstil för att "rädda framtiden" är så diffust så många inte kan ta sig till det
Vi ska kanske helt enkelt inte jobba eller resa de dagar det inte blåser. Problem solved!!!
perin skrev: ons 29 dec 2021, 11:41
VolvoB20 skrev:Vi ska kanske helt enkelt inte jobba eller resa de dagar det inte blåser. Problem solved!!!
:party:
Japp, vi kanske måste inse att omställningen innebär mer anpassning än att trycka "gilla" på Gretas facebooksida. Vi måste kanske leva på ett helt nytt sätt och sådant vi idag tar för givet inte ens är möljigt i morgon.
VolvoB20 skrev:
perin skrev: ons 29 dec 2021, 11:41
VolvoB20 skrev:Vi ska kanske helt enkelt inte jobba eller resa de dagar det inte blåser. Problem solved!!!
:party:
Japp, vi kanske måste inse att omställningen innebär mer anpassning än att trycka "gilla" på Gretas facebooksida. Vi måste kanske leva på ett helt nytt sätt och sådant vi idag tar för givet inte ens är möljigt i morgon.
Att inte se det som en rättighet att kunna åka till Thailand varje år t.ex.

Jag har inte flugit privat på ca 10 år. Försöker semestra inom landet.

En sak jag däremot kanske skulle behöva ändra på är mina inköp. Har slutat beställa "skräp" från billiga Kina-webbsidor men det är ju ändå så att mycket teknik och så transporterats runt halva klotet även om man köper det "lokalt".

Matsvinn är ett annat. Svårt som satan att hålla efter med barn som ibland äter jätteportioner och ibland är mätt på två gafflar.
Thailandsresor ser jag inte som ett problem. De kan man ju lätt låta bil.
Det är nog mera vardagen som är svårare att ändra. Tex:

Inte bo större än man behöver.
inte skjutsa runt ungarna till träning och turneringar i halva Sverige
Inte ha SPA och annat som drar mycke energi
Att inte bosätta sig långt från sitt jobb där det saknas kollektivtrafik så man tvingas använda bil
Att anpassa sig att använda energi när den finns tillgänglig och inte när man själv vill

Allt sådant är tungt att anpassa sig till
VolvoB20 skrev:Det är nog mera vardagen som är svårare att ändra. Tex:
Tyvärr kan man ju sammanfatta det som att allt som gör att livet är något annat än ren överlevnad måste bort. Det är därför det är så svårsålt när det väl kommer till kritan. Det blir plastpåseskatt. Det blir långsam höjning av fordonsskatten. Det blir några öre extra i energiskatt mm. Det parti som skulle komma med de förslag som behövs på riktigt skulle inte få en enda röst - oavsett vad vissa "duktiga" personer påstår.*

* menar inte någon speciellt på detta forum men jag tror ni är med på vad jag menar

VolvoB20 skrev:Thailandsresor ser jag inte som ett problem. De kan man ju lätt låta bil.
Det är nog mera vardagen som är svårare att ändra. Tex:

Inte bo större än man behöver.
inte skjutsa runt ungarna till träning och turneringar i halva Sverige
Inte ha SPA och annat som drar mycke energi
Att inte bosätta sig långt från sitt jobb där det saknas kollektivtrafik så man tvingas använda bil
Att anpassa sig att använda energi när den finns tillgänglig och inte när man själv vill

Allt sådant är tungt att anpassa sig till
Ja, det är svårt att se sig minska sin bekvämlighet. Vissa saker kan man antingen själv eller med hjälp av staten undvika att behöva ändra så mycket på. T.ex energianvändningen. Skaffar man hemmabatteri eller en bil med V2H/V2G framöver kan många ha batteri nog för att med enkelhet kunna skippa att köpa el när det är som dyrast/minst tillgängligt.

Den delen kan också skötas av andra, t.ex att man kräver viss balanseringsinstallation vid varje vindkraftverk. Eller gör det fördelaktigt för hyresvärdar/bostadsrättsföreningar att skaffa lagring. 1KWh per lägenhet har jag läst skulle kapa topparna i ett hyreshus med 70%.

Så samtidigt som vi skulle behöva ändra på vissa saker kanske vissa delar skulle kunna lösas bara det finns vilja och lite styrning.
  • 1
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 445

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]