Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1219938
joel80 skrev:Fast sticker du hål på en tanker som kör olja rinner det ut olja... Sticker du hål på en som har batterier ombord händer det troligen inte så mkt.. (inte med batterierna i allafall) ;)
Räcker ju med att du skadar ett batteripack med en gaffeltruck när du lastar så far hela båten hädan. Inte bra.

Man utvecklar nu lösningar för att del skilja batterierna fysiskt så bara ett batteri far åt pipan om man skadar det. Det innebär ju både fysiska separatorer/skydd och värmeisolering/barriärer som är rätt omfattande.

Tyvärr gör det ju att det tar mera plats under transport och det kostar både tid och pengar att skyddspaketera innan transport.

Redan idag bör man hantera högeffektbatterier med viss eftertanke även om batterieran är små.

TEx. https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... -30cm.html
#1219944
Nog är allt konstruktionerna mer robusta än att man ska kunna starta en brand bara genom att trycka till det med en gaffeltruck. Dom ska tåla rätt kraftigt våld som jag förstår det. T.ex inte kunna slås hål på underifrån vid en olycka eller om man kör på något, även i hög hastighet.

Små batterier har oftast mindre säkerhet kring dem, och behöver nog skötas försiktigare i stora mängder.

Såg en video för ett tag sen med en kille som testade ett Tesla-batteri... bl.a genom att skjuta en pil med en metallspets rakt in i det. Letade upp det igen här.. Han fick det inte att börja brinna. Då kastar han det från taket... funkar inte det heller. När han kapar ett med en yxa får han lite fräsande, och troligen värme. Men inte så dramatiskt.
Så i allafall i den här videon uppträder inte ett elbilsbatteri på samma sätt som ett mobilbatteri.

[youtube]c0IHNrW0QOA[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=c0IHNrW0QOA
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
#1219947
1, Ok, så finns det ingen brandrisk alltså, bara flygbolagen som är fel ute med sina restriktioner då. Man skulle ju kunna bygga planet av LIPO batterier så blir det skottsäkert också när man ser den filmen, det verkar ju tåla både beskjutning och yx-våld det tål ju nästan inget på planet.

2. Har du kört truck ? Det har jag gjort/gör, man petar hål på det mesta om man sätter gaffeln fel kan jag intyga :-O) Ska du lasta en miljon batterier kan jag garantera att något blir skadat. Om inte annat om du skickar dem med PostNord. :mrgreen:
#1219989
1. Min uppfattning är att elbilsbatterier byggs med större säkerhetstänk och att det inte är lika hög risk som för batterier som används till mindre produkter.

2. Jodå.. har truckkort sen mina dagar inom dagligvaruhandel. :D Men jag var sjukt skicklig och petade aldrig hål på något! ;)
#1220064
Batterier i bilar riskerar att utsättas för långt större yttre krafter än dem i smartphones eller datorer och det handlar också om långt större energi- och kemikaliemängder. Vad som då kan hända framgår av de länkar jag förmedlade här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1219649

där Teslor utsatts för test av lite mer realistisk och seriös karaktär än i den video du länkade till.
#1220076
Bilar brinner.

I USA enbart brinner över 500 bilar per dag. Folk har bara accepterat det och de flesta blir inte ens nyheter.
Elbilar som brinner blir dock nyheter, och det matar såklart skeptiker som tror att det är vanligt och farligare.

Ingen av elbilarna som finns ute verkar ha tagit eld vid alla krocktester jag sett i allafall. Både NEDC och EPA har ju krocktestat de flesta modellerna.
Men precis som med bilar med flytande brännbar vätska så kan det såklart hända vid tillräckligt stort krockvåld att energin som finns lagrad tar eld. Då kan förloppet bli snabbt, oavsett elbil eller bensin/diesel.

Tidigare inlägg ovan Andersuws gällde just frakterna. Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.

Ev. har man inte räknat med VolvoB20 i en truck.... :)
#1220115
joel80 skrev:Bilar brinner.

I USA enbart brinner över 500 bilar per dag. Folk har bara accepterat det och de flesta blir inte ens nyheter.
Elbilar som brinner blir dock nyheter, och det matar såklart skeptiker som tror att det är vanligt och farligare.
Ingen har påstått att bilar med förbränningsmotor inte fattar eld, exempelvis när de kraschar. Däremot påstod Derank här, i det inlägg som jag svarade på i den länk jag gav dig, att batteribilar inte gör det. Du höll med i ditt inlägg här. Hur riskerna med avseende på brand och konsekvenserna av brand fördelar sig mellan olika biltyper tror jag inte det finns tillförlitlig statistik på än. Men det är ju bra att nya risker, såsom de med just batteribilsbränder, uppmärksammas så att man blir bättre på att förebygga dem och också bekämpa dem när de händer.
joel80 skrev:Tidigare inlägg ovan Andersuws gällde just frakterna.
Samt en del andra ting. Se ovan.
joel80 skrev:Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.
Jag trodde uppriktigt sagt att alla de batterier vi talade om, inklusive de "vanliga", var elbatterier. Om du menar batteribilsbatterier så är det fullt tänkbart att de byggs för att motstå större påfrestningar än andra litiumjonbatterier. Det handlar å andra sidan om helt andra energi- och kemikaliemängder i det förstnämnda fallet, liksom helt andra risker för påfrestningar av olika slag, inte bara när batteribilar kraschar utan även vid transport av batterierna. Stora mängder och stora tyngder har ju vissa implikationer i det sammanhanget. Vad vi därtill vet är att litiumjonbatterier är farligare med avseende på brandrisk än de "vanliga" batterier av annat slag som vi sedan tidigare är vana vid.
#1220129
Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.

Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?

Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.

Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
#1220134
VolvoB20 skrev:Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?
Ren el? Oavsett var fabriken läggs kräver den enligt Northvolts egna uppgifter mer än två TWh årligen (d.v.s. en till två procent av Sveriges totala elproduktion). Det blir ju i slutänden drygt två TWh fossilt baserad el som annars inte behövt produceras. Visst, elektronerna i Skellefteå skulle säkert komma från närbelägna vattenkraftverk, kanske till någon del också vindkraftverk. Men bortfallet av den elen kommer ju att märkas längre söderöver och kräva merproduktion där.
#1220135
joel80 skrev:Och där verkar det vara så att elbatterier är säkrare att frakta än vanliga batterier. Eftersom man bygger dem för att motstå större påfrestningar än alla andra batterier man fraktar.
Jag trodde uppriktigt sagt att alla de batterier vi talade om, inklusive de "vanliga", var elbatterier. Om du menar batteribilsbatterier så är det fullt tänkbart att de byggs för att motstå större påfrestningar än andra litiumjonbatterier. Det handlar å andra sidan om helt andra energi- och kemikaliemängder i det förstnämnda fallet, liksom helt andra risker för påfrestningar av olika slag, inte bara när batteribilar kraschar utan även vid transport av batterierna. Stora mängder och stora tyngder har ju vissa implikationer i det sammanhanget. Vad vi därtill vet är att litiumjonbatterier är farligare med avseende på brandrisk än de "vanliga" batterier av annat slag som vi sedan tidigare är vana vid.[/quote]

Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 97

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]