Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hörde på nyheterna att Tyskland stänger 3 st kärnkraftverk (reaktorer??) i december (bestämt sedan länge). Ska vi betala för det också??? Det lär ju inte bli billigare ström framöver .......
lennarte skrev: ons 22 dec 2021, 09:14 Hörde på nyheterna att Tyskland stänger 3 st kärnkraftverk (reaktorer??) i december (bestämt sedan länge). Ska vi betala för det också??? Det lär ju inte bli billigare ström framöver .......
Japp man stänger 3 st 31 Dec och då bör elpriset ta ett rejält hopp uppåt så januari blir mycket dyrare än nu. Sen stänger man resten av sina reaktorer under nästa år och då kommer priset hoppa upp rejält ytterligare till en ny nivå.
poseidon skrev: ons 22 dec 2021, 08:09
joel80 skrev:Mmm... det är trist att vi drabbas så hårt i Sverige för att man inte löst ersättande produktion på ett vettigt sätt i Tyskland innan nedstängningarna. (Jag ser inte rysk gasberoende som ett "vettigt sätt".)
Precis som om vi löst ersättande produktion i Sverige då....

Bilden nedan visar produktion av vindkraft och kärnkraft i Sverige 2021.

Den röda "julstjärnan" är vindkraftsproduktion, topparna är när det blåser mycket.
Den lila "formen" är kärnkraftsproduktion.
Ju större area och sammanhållande form desto mer och planerbar produktion.

Elproduktion.JPG
Det där är ju en bild man inte skojar bort bara så där.....

Eller att det skulle behövas 37 miljoner elbilar parkerade och uppkopplade i Sverige för att via V2g för att dagsutjämna vindproduktionen
Idag togs i alla fall beslut om utökat förvar av kärnkraftsavfall i Sverige så skräckscenariot nån sida tillbaka eller två inträffar inte
Lövet skrev: ons 22 dec 2021, 18:14 Idag togs i alla fall beslut om utökat förvar av kärnkraftsavfall i Sverige så skräckscenariot nån sida tillbaka eller två inträffar inte
Nej, det va skrot å annat lågradioaktivt som man tog beslut om.

Beslut om avfall väntas den 22a januari.
Det kunde jag tyvärr inte läsa, då det låg bakom en betalvägg. :-(
poseidon skrev:Här har vi ytterligare en Politruk som tappat kontakten med verkligheten. Perfekt valarbetare för oppostionen.
Vad andra betalar för elen är HELT ointressant.

https://www.svd.se/elpriserna-laga-jamf ... iga-europa
Politruk.JPG
Vi är nu är en del av Europas elnät. Vi påverkas starkt av andras problem med gaspriser och effektbrist.
Att vi i Sverige ändå har lägre pris än snittet är för att vi har en rätt stabil elproduktion och i de absolut flesta fall kan överproducera el.

Kunde inte heller läsa mer än rubriken. Så vet inte detaljerna på vad du klagar på, men av vad jag kan förstå så är det inget direkt fel i det som skrivs i inledningen där.
  • 1
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]