Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Gissningsvis skulle de flesta välja volvo 740 över Zoe i en frontalkrock mellan de båda.
En småbil var bättre än Volvo 940 redan för 13 år sen:
Erik Å skrev: fre 10 dec 2021, 13:53 Nedgraderingen av Zoe förvånar mig inte ett dugg, jag tycker mig se samma trend i all produktutveckling. Tiden när man kunde förbättra alla egenskaper är förbi, nu kan man göra optimeringar på en egenskap men då blir någon annan sämre i stället. Bilindustrin är väldigt fokuserad på att optimera vinst och kunderna bländas av elektroniska finesser, vilket gör att mekaniken blir allt smäckigare, rostskydd prutas bort ( se andra trådar här) och livslängden blir allt kortare. Den utvecklingen är inte i linje med ett hållbart samhälle..

Det förvånar mig att de försämrat säkerheten. Det är nästan som en naturlag annars att nyare bilar är bättre.
poseidon skrev: fre 10 dec 2021, 13:54 @joel.

Gissningsvis skulle de flesta välja volvo 740 över Zoe i en frontalkrock mellan de båda.

Fysikens lagar är svåra att bortse från.

Krocktester utförs oftast med 2 lika bilar eller ett fast föremål. Därför kan en småbil få 5 stjärnor.
Så ser ofta inte verkligheten ut.

Jag väljer Zoen. Lätt.
Lövet skrev:
poseidon skrev:Gissningsvis skulle de flesta välja volvo 740 över Zoe i en frontalkrock mellan de båda.
En småbil var bättre än Volvo 940 redan för 13 år sen:
Det är ingen frontalkrock (50/50 i detta fall) och ingen ZOE.

Hur seriös är dessutom utvärderingen? Är inte testet gjort av EuroNcap så vägrar jag att titta på videon.... 8-) (med hänvisning till tidigare inlägg där random Youtube-filmer sagts va oseriösa)

Men visst, tekniken går framåt.
Verdi skrev:Det förvånar mig att de försämrat säkerheten. Det är nästan som en naturlag annars att nyare bilar är bättre.
Jättemycket beror på att de ökat kraven. Skulle man köra nya Zoe i gamla NCAP skulle resultatet blivit helt annorlunda. Men airbagens ändring låter absolut som en dålig lösning. Att den får 0 stjärnor beror mycket på att den saknar autobroms osv. Är det rättvist att översätta sådant till krockresultat?
joel80 skrev: fre 10 dec 2021, 10:37
Rådlös skrev:Det här är en Megatråd och jag har inte följt den i någon större helhet. Men det som sägs i följande inslag är något av det bästa jag har hört på länge. Följ med:
Björn Gillberg är ju en känd galning! Han är klimatförnekare och tror på var och varannan konspiration. Inte mycket vettigt som kommer från den kanalen inte. Bild
Nej Gillverg har ju kommit med mycket idiotiska idéer genom åren några jag minns är.

-Han var imot cancerframkallande gifter som tex hormoslyr och liknade ogräsbekämpningsmedel, speciellt långlivade lågdosgifter i matproduktionen

-Han var tidigt ute och förespråkade biobränslen, tex metanol för det behöver inte ta mark från matproduktion som etanolproduktion gör.

-Han hävdade med bestämdhet att ötesunsbron inte skulle döda allt liv i Östersjön som miljövännerna hävdade.

En sån person kan man ju inte lita på. :-o
VolvoB20 skrev:Nej Gillverg har ju kommit med mycket idiotiska idéer genom åren några jag minns är.

-Han var imot cancerframkallande gifter som tex hormoslyr och liknade ogräsbekämpningsmedel, speciellt långlivade lågdosgifter i matproduktionen

-Han var tidigt ute och förespråkade biobränslen, tex metanol för det behöver inte ta mark från matproduktion som etanolproduktion gör.

-Han hävdade med bestämdhet att ötesunsbron inte skulle döda allt liv i Östersjön som miljövännerna hävdade.

En sån person kan man ju inte lita på. :-o

:-D :-D :-D :-D :-D

(... vi behöver en 'gilla'-knapp på forumet...)
Hörde på nyheterna igår att i Norge går nu staten in och betalar den del av elräkningen som är över 70 öre kWh. Minns inte om detta bara gäller privatpersoner, tror inte det gällde även företag. Skall gälla december-mars.
Nu kan elbilister i Norge som laddar hemma pusta ut. Och övriga också förstås.
/Bo
bem skrev: sön 12 dec 2021, 11:23 ..i Norge går nu staten in och betalar den del av elräkningen som är över 70 öre kWh..
Läste det också och tänkte att sånt kan inte hända i Sverige. Tyvärr..
Erik Å skrev:
bem skrev: sön 12 dec 2021, 11:23 ..i Norge går nu staten in och betalar den del av elräkningen som är över 70 öre kWh..
Läste det också och tänkte att sånt kan inte hända i Sverige. Tyvärr..
Näe... vi saknar alla oljemiljoner. Bild
  • 1
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 445
Smäller höger fram

Jag har sprayat över skrapmärkena i hjul[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&a[…]